AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
796

Fläktproblem

KlantPelle
Hej!

Min kupéfläkt gav upp förra veckan. Gav upp är inte rätta orden för den går på maxhastigheten men irriterande nog är det. Jag har läst tidigare inlägg i frågan men inte hittat något om e34. Är det någon som har en susning avd det kan vara för fel?

Tacksam för alla svar!

Mvh Pelle
Steglös fläkt? Isf kanske kortis i effektregulatorn. Sök efter en kraftig transistor på en kylare i närheten av fläktmotorn.

FP
KlantPelle
Hej Folke!

Näpp, den är inte steglös. Är det någon som känner igen problemet?

Mvh Pelle!
toro
Har liknande fel...

Min fläkt fungerar dock på alla stegen men på alla steg utom fullt så luktar det bränt så inni bomben. Detta gör att jag inte vågar köra med fläkten utom på fullt, vilket är mycket irriterande.

Har själv en E34 -95. Har testat det mekartips som finns här på bmwpower.nu (Rubrik: Fläkten går endast på fullt.) men det gav inget då detta liknande kretskort är helt och är till för Ac:n. (Fläkten fungerar utan detta kretskort.)

Felet torde vara att en spole eller regulator (eller liknande) som lägger fläktens spänning enligt vald nivå via ratten. Någon som vet var denna sitter???... och hur man enklast kommer åt den???

/Tobbe
as
24
askmifo
735 iAL -89
...vänta nu här... På E32, och jag är ganska säker på att även E34 har likadant, så sitter det två kretskort om man har klimat.

Det ena, "svärdet", härbärgerar resistorerna till fläkten. Fläkten har 3 hastigheter: Noll, Min, Max, samt steglöst mellan Min och Max. Hastigheten sköts av motståndet på kortet utom när hjulet står på Max. Då kopplas motståndet förbi. Därför funkar fläkten på full fart, men inte på lägre hastighet.

Det andra kortet, "Styrdon för automatisk luftkonditionering" sköter bl a styrströmmen till värmeventilerna om jag inte minns fel.

Svärdet till E32 (tror E34 har samma) kostar 1600.- och det andra kortet kostar 4750.-.

De går att reparera, men åtminstone svärdet tycker jag är värt att köpa nytt...

Ingen expert på detta, men har snart bytt allt som går i min klimat... :-)

/Micke
he
6
hedman
520 Touring -92
3st Hundkojor
Hej!
Det sitter ett styrkort vid gaspedalen nästan mot topedväggen och på det sitter det tre trådlindade motstånd för läge 1,2 och 3 på fläkten, under motstånden sitter det en brytare som är nittad fast = glapp så ta lödkolven och löd över bläcken vid nitarna
(2 st) ej över brytarbläcken så fungerar det nog.
MVH Tomas
KlantPelle
Tack Hedman!

Äntligen e34-info i frågan.
toro
Jag tackar som ödmjukast för er hjälp! Nu ska det ut o jobbas...

Mvh Tobbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.