|
|
|
|---|---|
|
Fönsterhissen i vänster bakdörr gav upp idag. Plockade ned dörrsidan och ser att det finns en vajer med en stålkula på som skjuter en "släde" upp och ned som rutan sitter fast på. Denna släde har blivit utnött varav stålkulan gått igenom godset. Problemet är att jag vill ta bort denna släde och laga/köpa ny men vet inte hur jag får bort den. Den är i metall med diverse hårdplast på. Försökt att lirka lite men plasten bryts sönder. Någon som har gjort det eller har en länk, sprängskiss m.m. innan jag remmar iväg till BMW? Jag har sökt men inte funnit relevant information om just detta problemet. Tack på förhand | |
| har du provat ta ur rutan , man kanske ser vad som behöver tas bort då | |
|
Ser inte din elhiss ut som den i mektipset? |
|
|
Mektipset är till en E34, jag har en E39 och det ser lite annorlunda ut. Har tagit bort rutan men fattar inte HUR man skall ta bort släden som rutan sitter fastskruvad i.. |
|
|
Hej Johan 200sx. Jag har fått samma problem. Hur löste du ditt? |
|
|
Jag hade precis samma, Tillslut tog jag beslutet att rutan måste ur. Jag kan ju informera er om att lösa delar till hissen finns inte att köpa på bmw utan endast hela mekaniken med motor för 2400kr... Jag köpte en komplett mekanik med motor på en skrot för 1400kr ink frakt o satte dit. plocka loss plastlisterna mellan den stora och lilla rutan, den på insidan sitter bara dit tryckt(iaf på min) den yttre sitter med 3 skruv inför den inre sen är de bara o dra den ut och upp, lirka loss gummilisten, skruva loss rutan och lirka ur den. hissen sitter uppe med en utvändig torx str12 och en vanlig 10:a nere och motorn med 3 t20 skruv och rutan med en T30 invändig torx. Så är bara o åka på en skrot o leta eller göra som jag och gå in på bildelsbasen och beställa en. Beemer 4 Life! |
|
|
Länk Det fungerade så länge jag hade bilen (4år) Lars |
|
|
Sorry såg nu att det gällde e39... Lars |
|
|
Hej Theman och tack. Jag skall försöka upprepa din procedur. Hoppas på en fin och varm höstlördag för det jobb. |
|
| Finns på youtube 3 filmer (1,2 och 3) Hur man Demonterar hiss i bakdörrarna på E39. | |
|
Några fler tips: * Istället för den utvändiga torxen går det bra med en 10mm hylsa eller lednyckel. * Jag länkade till filmerna i den här tråden: Länk * Om man får ned rutan först så går det betydligt lättare att få bort den yttre listen... Tryck ned den yttre listen med rutan nere vid återmontering. * Vid återmontering gick det ganska lätt att få tillbaka rutan med hjälp av tvålvatten på gummilisterna. ___ Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.