|
|
|
|---|---|
|
Kikar på en bil där det på vägverkets hemsida (under fordonsfråga) står: ----- Datum för första reg.: 2001-05-21 I trafik första gång: 2002-01-03 ----- Det är en privatimporterad bil och jag blir aningen förbryllad över glappet på dryga halvåret. Några funderingar? | |
|
Är inte 2002-01-03 då den reggades i sverige?! M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Inte alls ovanligt. Kan bero på en rad olika anledningar exempelvis att bilen har importerats av en firma som registrerat in bilen, men inte fått sålt den förrän efter ett halvår. Bilen behöver ju inte vara i trafik för att stå i en försäljningshall :) Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
| Bilen kan ha blivit inregistrerad sen kan personen väntat med att ställa på den kanske? | |
|
Stort tack för snabba svar! Stephan: Bilen är årsmodell 1998. Kalle: Min tanke också, men det är en privatperson som har importerat bilen. Jag tycker bara att det är aningen märkligt och har försökt att se om bilen har varit krockskadad. Går det att (importera och) registrera en krockskadad bil för att några månader senare "sätta den i trafik"? |
|
|
Mixtus, Det förefaller som orimligt nästan. Om bilen var krockskadad vid importen borde den rimligen inte gå genom registreringsbesikningen... Kontrollera privatpersonen som importerat bilen. Det är MYCKET vanligt att små (läs: oseriösa) importfirmor använder sig av bulvaner, som mot betalning står på ägare på bilarna. Brukar ofta vara tjejer i storstadsförorter, verkar det som :) Småhandlare som verkar som Enskild firma kan också ha bilarna ståendes på sig själv, så det behöver ju inte vara någon fara på taket men som sagt, kontrollera noga. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Jag tycker det är ännu mer intressant med nya MB, dom är inregistrerade innan dom är tillverkade, som den SL65AMG jag blev omkörd av på Essingeleden i söndags, sittande i en 502hk svagare bil;) , tillverkad 200504, I trafik första gång: 2005-06-13, Datum för första reg.: 2004-08-03. I övrigt, håller jag helt med om att det inte är ovanligt, att bilar tas ut långt efter importregistrering, ett exempel en -9606 540i 6vxl E39 import 010809, tagen i trafik 020515. Mvh Stephan |
|
|
Min E39 är enl vv registrerad 970527 d.v.s. dagen efter den tillverkades ( 970526 enl "lappen") och i trafik 970707 ( vilket är det datum som står i service bok mm) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Mycket bra svar som vanligt när "rävarna" är inne på forumet! Det räcker så - stort tack! |
|
|
Inreggad : 2001-05-21 Påställd : 2002-01-03 |
|
|
Tidigare (åtminstone under 80-talet) så var "Datum för första reg." när BMW-modellen typades i Sverige, numera är det när den anmäls av generalagenten. Jag vet inte hur det är/var på andra bilmärken, förmodligen samma som på BMW. Min E28 har "Datum för första reg.: 1984-10-23", trots att den är tillverkad februari 1985 och i trafik 1985-04-29. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.