|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag har haft min E30 med M50 motor ett tag men inte kört så många mil med den. Här om dagen när jag var ute och åkte så bara dog bilen. Har kollat så bränslepumpen får ström och att den fungerar. Verkar som det är något knas med elen eller jorden. Någon som har lite tips på vad som kan vara fel? | |
|
Back to basics när det e såna fel. Lokalisera om bilen får gnista--> spruta startgas i insuget och starta. Då vet man iaf det.. Låter nästan mer som ett +matningsfel än jordfel, jord brukar leta sig fram ändå och göra att det blir andra skumma fenomen. Eller att något pajat ihop totalt i elektroniken. Databoxen styr ju både soppan och tändningen så det är inte så mycket som kan vara fel bland komponenter mer än styrboxen. Alla tändspolar går ju exvis inte sönder samtidigt. Har du kopplat in grejerna rätt? //M |
|
| Jag har kopplat in allt rätt, fick den att starta igår men efter circa 1Km så bara stendog den igen. Måste vara glapp någonstans känns det som. | |
| Måste bara passa på att fråga en sak till. När jag vrider på tändningen så har jag haft ett elektriskt ljud förut som har låtit någon sekund sedan tystnat, det ljudet finns inte kvar nu. Är det någon som vet vad det kan vara som skall låta när man vrider på tändningen? Alltså innan starten börjar gå. | |
|
Maqe: Har du fått fart på bilen än? Glapp i nåt av stiften i kontakten vid säkringsdosan kanske? Nån av dom gröna trådarna till tändningen |
|
|
På min går soppapumpen några sekunder varje gång jag vrider på tändningen. Kanske är den som har börjat kärva för dig iaf? |
|
|
Gissar på att soppapumpen eller relätet har gett sig.. _______ /Chrille |
|
| Sitter här med min adapter mellan M50 och M20 här nu och kollar så att det är kontakt. Bränslepumpen och tändningen är ok i alla fall. Ja jag vill med få det till att soppa pumpan skall gå några sekunder när man vrider på tändningen men det ljuder finns inte längre. Jag har haft pumpen uppe och lagt 12v på den och den hoppade igång. Har även mätt på sladdarna bak vid pumpen och där har jag med 12v. Det finns ett relä som skall gå till soppapumpen med och det slår ju till när jag vrider på tändnigen men det kanske kan vara trasigt endå? | |
| Bygla förbi relät och prova. | |
| Nu har jag provat mina relän i en annan bil och dom fungerar, eller den bilen startade i alla fall med dom. Sen tog jag bort bränsleledningarna och körde på starten men det kommer ingen sås. Så antagligen är det väl pumpen som är kass. Vilket relä är det som är till pumpen? Kan man se någonstans på nätet vilka relän det ska vara och vilka som skall sitta vart? | |
|
Det sitter 3 st relän på rad bredvid luftburken (eller rättare sagt där den satt org i e30) Nu vet jag inte vilken årsmodell du har men på 325 med kat så sitter det 2 st likadan, ett är till lambdan och en till pumpen. Du kan tjuvkika under relät på färgen på kabeln (den som får ström när reläet drar) för att veta säkert vilken det är. Annars är det bara bygla över en av dom och chansa. |
|
| Jag har satt mina relän på ett annat ställe eftersom jag har M50 kabelhärva. Jag har ett vitt ett blått och ett röd/orange. Som jag nämde tidigare så har jag hört att pumpen har gått någon sekund när man vrider på tändningen men nu verkar det som att jag bara har 12v när jag kör på starten? | |
|
på min 318, med m40 har ja också bara ström när man kör på starten... (pump i tanken) Dock verkar e30 med pumpen utanför tanken få en strömdutt när tändning slås på. _______ /Chrille |
|
| Okay, min E30 är från -88 så den har pumpen i tanken. | |
|
Spelar nog ingen roll vad det var för motor från början, det är ju M50-grejorna som styr pumpen nu. Min motor kommer från en 95:a 525 och den slår till soppapumpsrelät några sekunder om man låter nyckeln vara i tändläget en stund innan man startar. |
|
| Det var ju det min gjorde med förut men nu gör den inte det längre. Måste vara pumpen som spelar mig ett spratt. Jag har kontrollerat allt ifrån kabelhärvan till relän och mätt bak på pumpen och den får 12v "endast när starten går av någon aledning?" och jag har haft pumpen uppe och provkört den och den fungerade men endå kommer det ingen soppa fram till motorn? | |
| sätt in en tryckmätare innan fuelrailen så ser du med en gång om du har tryck på bensinen fram | |
| Vilket är returen och vilken är matningen av soppan? En går in fram på motorn och en går in bak på motorn. Jag har iaf inget tryck i någon av dom | |
|
På min -85 med m50 -93 låter det ett högfrekvent ljud när tändningen är på. Kommer från motorrummet någonstans, inte lokaliserat det. Tror inte det är ngn fara med det. Du har inte kopplat någon kabel ? reläkabel? som styr soppapump så det får startström istället för tändnings spänning? Isf skulle den bygga upp tryck för att sedan dö efter ett tag när trycket gått ner för lågt. //Thörn Länk |
|
|
Matning är den som går direkt in i fuelrailen. Returen sitter på BTR. Min bil: Länk "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Kommer den någon soppa fram till soppa filtret som sitter utanför tanken??? gör det på min 325a ialla fall.. _______ /Chrille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.