AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
563

Min 316 går snabbare än BMW´s fabriksuppgifter

Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Bilen har haft en ägare, ett halvår före mig. Den förre ägaren bytte bl.a. till sportavgassystem & M-optik. Jag antar att vi alla är gasvilliga grabbar innerst inne och som jag är provade jag bilens fartresurser mellan Stockholm - Borlänge. Den gick lätt upp i 200 km/h och därefter pressade jag vidare till någonstans mellan 215-220 km/h tills effekten plötsligt DOG. Hm, verkar vara fryst på 215, men enligt fabriksuppgifterna går den ju "bara" i 188 km/h Ha det gott!

PowerKjell
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Alla bilar går snabbare än fabriksuppgift. Iaf på mätarn. Min 325 gör 245 på mätaren, enl fabriksuppgift ska det vara 238 tror jag.

M-optiken kvittar nog men sportavgas gör väl endel. Sen kanske mätaren ger dig lite dricks också?
Mätaren visar på tok för mycket på Bmw:s bilar.
Jag har själv en 320 coupé 94:a och jag har varit uppe i lite drygt 230km/h enligt mätaren.
Toppfarten ska vara 214km/h.
En mätare visar oftast fel c:a 10%. Dock ej på min 325:a den visar nog c:a 10km/h för mycket i maxfart

"rak 6:a Ja tack"
Tänk på att om du har medvind så går bilen fortare och är det nerför också så kan det bli rätt mycket snabbare än fabriksuppgiften som avser en raksträcka!

"rak 6:a Ja tack"
Även ändrad däckdimension påverkar hastighetsmätarens "korrekthet".
Acey, hur högt varvtal har du när du kör i 245km/h ??
325i E36 ska enligt min manual toppa 233km/h.

När jag har drygt 230km/h på mätaren har jag 6500rpm.
Vid 6500rpm så går ju varvskyddet i?
Isåfall borde min mätare stämma exakt i dom högre hastigheterna, vet att den inte stämmer i 90 iallafall, då går det i 85.

Min bil är helt orginal och det gick fanimej inte att dra den över 6500rpm på 5:an, ingen effekt alls, så jag kan inte förstå hur andra kan ha 245km/h när jag knappast kommer att få se 235km/h.........

Mvh
Patrik 325i -92
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sandgren: Nej skumt har dock sportavgas på min men det är allt.

Jo körde 240 raksträcka i stort sätt ingen vind och då gick varvstoppet i. Hade 245 i vindskugga av annan bil. Borde ju inte gå efterosm varvstoppet i vilket fall går i 6500. Men men. Mitt varstopp går i vid 6700ca kanske är det som gör det?

Vad har du för Sportavgas?
Inget trimchip?

Mvh
Patrik 325i -92
Volvo
Hur fort ska en 328 96 gå då?? står det i instruktionsboken? 220 vet jag att den gör iaf enligt mätaren orkar mer oxå
Enligt modellguiden på denna sidan så ska 328i göra 236km/h

Mvh
Patrik 325i -92
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
Min M3:a ska göra 250km/h, jag har haft närmare 270km/h på mätaren...

Niklas Olsson, BMW M3-94
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
Man kan ju alltid börja med att kolla hastighetsmätaren!
Leta upp "helikoptermarkeringar" på närmaste motorväg eller annan större väg. Första markeringen är ett uppochnedvänt T, efter 500m kommer ett streck och vid 1000m ett T. Om du kör 120 km/t skall det ta 30s att köra 1km. Därefter är det lätt att räkna ut felvisningen, 33s = 10% för mycket t.ex.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Enligt mina erfarenheter (ägare av 8st BMW genom åren) så har BMW snålat lite på sina fabriksuppgifter gällande prestandan. Kort och gott så kan man säga att en BMW går ALLTID bättre än vad BMW uppger....

Racade med en drevad och chippad VW Golf G60 med min orginal 325Ik -87 vilket torde vara en ojämn historia?? Hursomhelst så gick bilarna stenjämt...tappade inte en meter på den! Och nej, det berodde inte på föraren eftersom det var plan fin raksträcka på motorväg...bara att hålla fullt rakt fram.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.