|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Jag har en 750 -89 och råkat ut för liknande kylarläckageproblem Paap Reeder skrev om för en tid sedan. Har utan framgång försökt täta med bl a epoxi men måste efter att ha läst Seans "Radiator replacement" uppenbarligen bita i det sura äpplet och skaffa en ny kylare. Vad kostar en sådan ungefär? Eftersom jag varit tvungen att fylla på kylarvatten allt oftare, idag varannan mil (?), och motorn säkert inte mår bra av den ibland höga temteraturen, mätaren nära rödmarkeringen, vågar jag inte köra längre utan byte. Strax innan jag skulle ställa in bilen i garaget började det rinna olja från bakdelen av bilen. En ganska kraftig stråle Pentosin kom från området för reglerventilen till nivåregleringen!! Brustet rör eller? , jag vet inte än. Ska undersöka när jag sansat mig. Nu är Pentosinkärlet i motorrummet tomt, och därför har jag nu heller ingen fungerande servobroms och -pump! Någon som har erfarenhet av detta fel? Min slutfråga är: kan det finnas någor samband mellan felen? För varm eller överhettad motor så att Pentosinet värms upp och bygger upp så högt tryck, att röret brister? Lars | |
|
Hej Skåne(Vilket nick!!) Jo, jag har råckat ut för samma läckage som du. Tillfället när jag skulle besiktiga den för försäkring(pinsamt) men fick hjälp av Poliser som hade garaget bredvid. Då var det en slang som sprang läck, pluggade den då o satte på gasdämpare. Nog inte alls bra att ens starta bilen med pentosinläckage, vad jag minns så lät det ruskigt illa. Sen tror jag inte att det har med varandra att göra. pentosinet har redan ett väldigt högt tryck så det är nog bara det att sakerna är slitna. |
|
|
Har haft båda felen på min! Det var ett rör som var sönderrostat bak, så jag fick byta det och ytterligare ett annat rör. Rören är dyra på BMW, kostar mellan 250 – 600:-, beroende på vilket det är. Ny kylare kan man köpa på Kylarjonson för 2000:-, min fungerar utmärkt: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Köpte också min kylare på Kylarjonsson, funkar också kanon. Tror det var du Erik som rekommenderade dom för mig. |
|
|
ErikW och Elwood, Har precis demonterat det gamla kylet (ganska enkelt dock trots flera kopplingar för automat- och motoroljekylning) och ska förhoppningsvis hämta ett nytt hos Kylarjonsson i morgon :D Kylet för motoroljan var ganska tilltäppt men verkar OK:) Problemet med nivåregleringen återstår dock att lösa :( Lars |
|
|
skåne: Har du kollat dina mail? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack ErikW Lars Lars |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.