|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag är väl vad man brukar kalla en "long time listener, first time caller":) Nu är det så att jag har börjat fundera på att köpa mig en 523:a eller en 528:a, årsmodel 96 o framåt, o jag har väl en budget som helst vill se ett pris under 70Kkr. Så, förutom det som skrivs i begagnatguiden om E39:an, är det något mer jag bör veta/tänka på? Har väl inte direkt stora krav i utrustningsväg, förutom att AC o annan "standard" som multifunktionsratt, elhissar, sätesvärmare o sådant, men visst skulle det vara trevligt med tex taklucka, skinn, m-chassi o annat lull-lull:) Bilen ska helst inte ha gått mer än 17000 mil heller. Har hittat några objekt som jag funderar kring, prisrekomendationer på dessa o även i allmänhet kring 523/528:or välkommnar jag med öppna armar:) Länk Länk Länk Tar gärna emot tips på andra annonser som skulle kunna vara intressanta för mig:) MVH Jimmy | |
| Det är köparens marknad sägs det. Med andra ord ha inte för bråttom. Köp rätt bil som är säljbar, och bry dig inte om motorstyrkan för den skillnaden är rätt så försumbar. Jag skulle köpa en bil med M-pkt, men du lär inte få tag på någon för 70Kkr. | |
|
FÖRSÄKRINGEN ser att du är 20 år kolla och jämför 523 med 528 skiljer en hel del det kostar en bra slant. Sen om du inte vet så mycket så skulle jag hålla mig till svensksålda bilar lättare att kolla upp men de är min egen åsikt. och som Silly säger det räcker gått och väl med en 523 i motorstyrka . Du borde hitta en skaplig bil för e-39 är iskalla på beg marknaden även om det är en fin bil... |
|
|
Den perfekta bilen för dig, om du kan tänja budgeten en 10:a, är följande hos Tysk BMWhandlare "sök på bmw.de"; 528iA-7/96 14700mil, 1äg, 1års garanti, Glaciärgrönmet, svart utökat läder, xenon, elkomfort stolar med minne förarstol, Klimaautomatik, PDC etc., pris €7490, färdig i Sverige utan prut ca 80tkr, tyvärr ingen multiratt, men bortsett från det är bilen otroligt bra, jag hade mycket mycket hellre valt den, än en privatköpt bil här i Sverige! Frånvaro av xenon skulle jag ha mycket svårt att acceptera, vid köp av E39, det + klimaautomatik, elhissx4, och färddator är basnivån för mig, utan xenon måste bilen vara mycket speciell. Mvh Stephan |
|
| Jo den ser bra ut. Men är inte Glaciärgrönmet väldigt svårsålt i sverige? | |
|
PowerMac; Inte är det en populärfärg, men en 1ägares bil, med garanti, utrustad med xenon och skinn, för max 80tkr är inte lätt att hitta, då bör färgen gå att leva med, personligen har jag svårast för Aubergine och solit Mörkblått på äldre E39:or, en sådan bil, behöver Navi, xenon och skinn för att jag skulle vilja ha den, finns en 540i E39 6vxl i Aubergine, saknar xenon och navi, men priset är €6000! Lite intressant, men inte tillräckligt. Mvh Stephan |
|
| Aubergine är "ju" fulsnyggt. Har dock aldrig sett färgen i verkligheten. Den bilen är nog riktigt unik. En Aubergine 540 med 6 vxl manuell växer inte på träd. | |
|
Ja, försäkringspremien kan ju lätt skena iväg, o är det då så att skillnaden mellan en 523:a o en 528:a är så pass liten som det verkar är det kanske bättre att sattsa på att hitta en fin 523:a... Stephan735i: Visst verkar den där bilen väldigt fin, men jag har tyvärr varken tid eller lust att åka ner till Tyskland för att hämta bilen. Bor i Västerbotten så det blir ju faktiskt en bit att åka då:/ Sen vet jag inte riktigt om färgen var något för mig heller... Ja, missade nog att skriva det i mitt förra inlägg, men elhissar, klimaautomatik o iaf någon slags färddator är nästan ett måste det med:) Någon som har några åsikter om någon av bilarna jag länkade? Eller priser i allmänhet, vad brukar det ungefärliga slutpriset på en -96/-97 523:a i bra skick, ~16000mil o "godtagbar" utrustning hamna på? MVH Jimmy |
|
|
Denna kunde du få finans på Länk Inget skinn eller xenon inte så bra när du skall sälja. Fast om bilden inte ljuger och milen verkligen stämmer så ser den O.K ut tycker jag. Väldans massa bil för pengarna helt klart... |
|
|
PowerMac: Ja, att det saknas skinn och xenon är ju inget direkt plus i kanten:/ Frågan är väl om det är värt att köpa en sån där billigare, "snikutrustad" bil, eller lägga på lite mer pengar (upp mot 70Kkr) o få en bil med mer utrustning? Tänker då mest på hur svårt det kommer att vara att sälja bilen, den dagen jag bestämmer mig för att göra det, o bilens värdeminskning... Att det går att ordna finansiering är inte direkt nödvändigt, sålde iväg skotern för någon månad sedan, så jag sitter med kontater i fickan, så att säga:) MVH Jimmy |
|
|
Jiv Stira dig inte blind på utrustning färg skin etc. Försöka hitta en bra bil. Få ägare, normala mil och skick är viktigare än färddator och annat lull lull. En bil med massa lull lull som är 10 år gammal kan en massa lull lull gå sönder. Ju mer finnesser, ju mer som kan gå sönder. En välservad välskött BMW 523 kan ge många problemfria härliga mil samtidigt som en misskött dito kan ge tom plånbok. Svårsåld i efterhand? Om du köper en bil för 70 tkr så kör bilen till dess den är nästan helt slut. Inte mycket mening att sälja bilen efter 2 år och få 35 för den. E |
|
|
Fel pris, men det borde väl helt klart gå att komma under 70:- på denna... Länk Köp en snygg bil (rätt färg) med skinn om du vill sälja. Eller om du skall behålla bilen länge så kan du överväga en som är iskall på grund av fel färg och utrustning, men då till ett mycket pra pris. |
|
|
Jag skulle inte hänga upp mig på låg mätarställning, personligen ser jag inte att 24000 eller 28000mil är något problem, det viktigaste är att bilen är okej, än att den måste rullat under 17000 eller 15000mil, dessutom är det inte ett stort problem med extrautrustning som inte fungerar, mina 540:is har nästan allt med minimala problem, trots att dom är 10år gamla och rullat strax över respektive strax under 20000mil. Mvh Stephan |
|
| Kan väl säga att jag inte heller har något emot välservade långmilare i gott skick, men om jag skulle vilja sälja bilen efter ett tag så är det ju allmänt känt att väldigt många inte gillar att bilen gått över 20K mil. | |
|
Jag var och tittade på en 528i -96 idag. Begärt pris är 72". Bilen är väldigt fräsch på utsidan, helt original och inga repor eller bulor. Svart med beige skinn. Jag körde dit i farsans 523i -98 som är superfin och välskött. 15k på mätaren. Denna bil kändes så mycket mer sliten. Det är väl i och för sig vad man kan vänta sdig med de milen, men jag tvivlar på att farsans bil känns så "lös" om 7000 mil. Det jag reagerade på var att kopplingen var sliten, den klarade inte att provoceras utan att slira, vilket tyder på oseriös säljare, även om det går att åtgärda själv efter prut. Bakfjädringen "gnekade", nån gummibussning som lät, och så den där svårdefinierade känslan av otighthet. Det kanske fortfarande är ett bra köp, men jag passar. Var årsmodellerna efter 96 nämnvärt bättre byggda eller är det bara åldern som tagit ut sin rätt? Jag FATTAR att det är en beg. bil med mkt mil, klart den inte är som ny, men jag tror man kan hitta 98:or eller 99:or med mer mil som känns fräschare. Frågan är vad man ska betala? Står ett par fina 15k milare hos olika BMW handlare för 105-109", sv-sålda originalbilar. Är det lönt att försöka få loss dem för 90" tro? Patrik |
|
|
Oj. Jag missade ju att bilen jag provade alltså var en fulservad sv-såld bil med en ägare, men som gått snart 23" mil. Det blir liksom inget sammahang utan den infon... Patrik |
|
|
Jag tycker att du ska avstå. Det kan kosta rätt mycket att få en bil som har en del små defekter att bli sjysst igen, bussningar, koppling, även mindre saker. Skenar lätt iväg upp emot en tiotusen på en gång. 23 000 mil är inte så värst mycket men jag skulle ändå satsat på nån som rullat mellan 15-20 000 mil. Jag är inte milrädd men du får räkna med att om inte motorn har renoverats tidigare så kommer inte allt att hålla i evigheter. Ifall bilen har varit hårt körd, misskött eller dylikt tar det ofta ut sin rätt nu. Alternativt skulle jag lämna in bilen på ett M test innan köp, så får du klart för dig vad som behövs åtgärdas. Köpte själv en bil med m52 motorn för snart en månad sedan, hade nyligen passerat 19 000 mil då men jag gick igenom bilen grundligt och gjorde ett M test för en 2 veckor sedan för skojs skull mest och det visade sig att bilen var i bättre kondition än förväntat. Det enda jag behövde åtgärda var bromsslangar fram, pga gummit hade börjat spricka. Så mitt tips till dig är att M testa eller skippa och fortsätta leta! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.