|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att byta bakaxel och undrar vilka olika typer av utväxlingar det finns att välja på. 325:an vet jag har 3:73 men vilka utväxlingar har 320 eller 323 och skiljer det mellan automat och manuell, sedan och touring? tack på förhand! /Jörgen | |
|
Välkommen till forumet. Jag har för mig att det har diskuterats förr här med utväxlingar och just E30. Vet att det finns en sådan sida ute på nätet, återkommer när jag vet mer. Eller så testar du sök funktionen... |
|
|
Har testat sökfunktionen men hittar bara info om e28:ans bakaxlar (frågan är om 5serie och 3serie har samma bakaxlar?), hittade däremot info om att det är olika utväxlingar på växellådorna på 318 och 325, frågan är om det är samma låda i 325 och 320? Många funderingar på en gång... När jag kör min kärra i 100 så varvar motor 2900. skulle vara sjysst att få ner varvtalet en sväng. /jörgen Simma lugnt. |
|
| Som jag har förstått det så har 325 högre utväxling än 320 så om du byter så kommer bilen att varva mindre i 100 men den kommer att kännas slöare också. | |
| Det är sant... jag lär nog få göra lite uppdateringar på motorn, byta kam? är det någon som vet något om chiptrim? finns det chip som bara är att montera så blir det bättre? | |
| Tja du kan ju byta till 325:ans motor också... De är exakt lika förutom att det står 2,5 på blocket men det tar man bort med vinkelslipen bara (för att besiktningen inte ska gnälla, inte för att det hör till vanligheterna att de läser på motorblocket men ändå...). | |
|
325 hade fler utväxlingar än 3.73 att välja på. Beroende på övrig utrustningsnivå och årsmodell skiljde sig utväxlingarna. E30 och E28 har inte samma bakaxlar. Innehållet kan till viss del vara lika men husen skiljer om inte annat. Växellådornas utväxling har jag för mig är lika i 325 och 320. 316 och 318 har annan utväxling. Jag är inte helt hundra på det dock. Här har du en lista över oliak utväxlingar på olika E30 modeller. Länk /Anton |
|
| Det var den sidan jag menade... | |
|
Underabart! tack för all hjälp! /Jörgen |
|
|
om man kollar på en e30 stora diffen och en diff från en 528 innan -86 så skiljer bara den bakre kopan (och eventuellt utväxlingen oxå) jag vet, ja kör med e28 diff på min, men de måste vara innan -86, sen fick 528:an 535:ans bakvagn. mvh Erik jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
hm intressant innan 86 alltså. Måste säga att den länken som anton tipsade om är mycket intressan och bra om man undrar vilka utväxlingar som finns, jag ringde BMW och frågade om dom kunde utröna vilken jag har på min kärra och svaret jag fick var 4,27. inte undra på att det varvar en del i 100. Frågan är väl vilken jag ska välja, e inne på att skaffa en som har 3,46 i utväxling. Men då lär det inte bli mycket krut i kärran... så det innebär nog att jag måste trimma lite också, trimma e ju inte fel, problemet är bara att det är smått vanebildande. När man väl trimmat och kört ett tag så vill man ju ha mer kusar under huven. Någon som vet hur man räknar ut vad skillnaden blir mellan 4,27 och 3,46? |
|
|
Länk längre ner på den sidan kan du kolla varv vid olka hastighet med olika utväxling. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Vad är då fördelen med att montera 528:ans klump istället för en vanlig E30 klump om de är samma förutom bakre gaveln? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.