|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag var för ganska många år sedan och besiktigade en gammal Ford Taunus. Det var inga fel på den egentligen men efter att ha tittat under bilen så satte han sig i och började stampa på bromsen gång på gång. Jag började undra om han var dum eller blivit tokig och kände att jag började bli lite arg för att han stampade så. Men plöstsligt sprutade det bromsvätska under bilen och pedalen sjönk till botten. Något bromsrör var rostigt och det sprack när han stampade på pedalen. Kände mig väldigt tacksam för att det hände där istället för ute i trafiken. Fick körförbud direkt förstås, men jag var ganska glad ändå. |
|
|
En annan gång besiktigade jag min 540 i Kristianstad, allt var bra utom avgasvärdena. "vi kör en runda" sa besiktingsmannen, och det gjorde vi. Motorn blev lite varmare och efter det blev värdena bra. Han kunde väl egentligen satt en 2:a om han hade velat eller? |
|
| Håller med dig spider, jag tycker för det mesta att de gör sitt jobb bra på bilprovning, har varit med om samma sak på avgasvärdena. | |
| Avgasvärdet är dem oftast hjälpsamma med, då dem vet att det ofta beror på låg arbetstempratur på motorn. Så visst finns det många hjälpsamma, men tyvärr är det ju de få rötägg som sticker ut! | |
| HÅLLER MED DIG W2K, gör man olagliga modifieringar på bilen borde man vara smart nog att inse att det blir bekymmer på Bilprovningen. Samma sak med de som biter på naglarna vid varje besiktning för att de monterat ett avgassystem som för avsevärt mera oväsen än originalet./ Som man bäddar får man ligga. | |
| Bilbesiktningsgubbarna gör sitt jobb och håller olagliga fordon borta från gatorna, t o m mina får anmärkningar ibland:) Då är det bara att fixa till så det blir lagligt. Trådens rubrik säger nog mer om trådskaparens egenskaper än asb:s dagliga verk? Mvh asken | |
|
Jag har alltid under alla år blivit väldigt väl bemött när jag besiktigat bilen (i Lund & Eslöv) Jag håller också med om att dom självklart ska göra sitt jobb, och är det något fel så vill jag veta det. Men! i trådskaparens fall så verkar det som att besiktningsmannen hade en väldig tråkig ton & attityd! & det tycker jag inte att man ska behöva ta oavsett hur risig bilen är. Kan han inte bemöta kunden med vänlighet så är han i fel yrke. |
|
|
Det sämsta jag varit med om som gjorde mig arg var när jag besiktigade min Firebird Formula 400. Jag hade dubbla avgasrör med visserligen ganska små ljuddämpare men jag hade till besiktningen satt på Trush slutljuddämpare också. Killen på besiktningen blev sur (eller avundsjuk) när han såg min bil och ryckte och drog i allting han kunde. Först ville han inte godkänna mina breda däck men jag hade med papper på att däcksdimensionen var godkänd som jag då visade honom och han fick ge sig. Det gjorde honom ännu surare och så sa han att han tyckte ljudet på bilen var högt (han gasade friskt) "kör du i stan en natt såhär så väcker du alla" sade han. Jag var nu också lite sur så jag sa "håller du det varvet med växel i så ligger du i 150 istan och det klarar du inte" Han hånlog och frågade sin kompis "tycker du att ljudet är för högt?" "ja" sade hans besiktningskompis och då skrev han en 2:a i pappret alltså ombesiktning. Jag körde direkt därifrån till en annan besiktningstation och hade tur och fick en tid till dagen efter. Killen på den stationen blev intresserad av mi bil och vi pratade. Han godkände bilen utan någon anmärkning. Han såg att den inte var godkänd för ljudet och jag berättade för honom om den andra killen. "detta ljudet är helt ok" blev hans kommentar. Så olika kan det vara beroende på humör och intresse. |
|
|
Spider: Jadu raggarna hade det inte alla ggr lätt på den tidens bilprovning (70-80-tal). Ofta fick man känslan att de hatade en när man kom dit med sin Fastback -65 :-) Jag har åkt dit på total omregistrering inkl. omvägning pga trimmad motor, fast det satt original high-power motorn. Ibland fick man helt enkelt byta besiktningsstation för att få en vettig bedömning. Däremot sedan slutet 80-tal märkte jag en stor attitydskillnad. Plötsligt var besiktningsteknikerna väldigt intresserade eller åtminstone neutrala i sin bedömning och sen dess blev det aldrig mer problem där. Nu för tiden finns inga 'raggare' mer utan ägarna till dessa fordon är som oss BMW-ägare, helt enkelt bilentusiaster. Moderator kan därmed notera att inlägget är BMW relaterat. :-) Svekke |
|
Vantage |
Besiktningsmän/kvinnor är inte mer människor dom än vi....ja menar har ni aldrig haft en taskig dag på jobbet eller ;-)) Har själv råkat ut för tveksamma 2:or ( enl mitt tycke ) men efteråt med lite tankeverksamhet så fanns det en förklaring trots allt. Plånboken styr ens tänkande märkbart och säkerhets tänket får stå undan många ggr då. Detta som Bilprovare är ett sk serviceyrke, dvs man jobbar inte enbart med saker utan möter även människor i sitt jobb. Alla serviceyrkes män/kvinnor är alltid utsatta för kritik där bemötande och personlig handling alltid gör sej gällande. I Marknadsföring finns det en regel som heter 3/11, denna regel betyder att... Om kunden är nöjd så får 3 st reda på detta... Om kunden är missnöjd så sprids detta till 11 st. Alltså nästan 4 ggr fler får reda på om man upplevt något negativt av något slag medans "bara" 3 av 11 får reda på om man upplevt det positivt. Inte kul för de som tvingas stå ut med spott och spä på sin arbetsplats var dag. Lika om man börjar "käfta" om små saker direkt eller som paralell en människa du konfrontera direkt med något negativt, så kan du glömma ett positivt bemötande direkt... Eller vad tycker ni Stockholmare i forumet när Ni blir nersvartade av alla Gotlänningar som säger....Nu kommer dessa 08:or igen....suck.... Betyder det att alla Stockholmare är blåsta bara för att en söp skallen av sej på nån Pub i Visby förra året eller ??? Näe vi är bara människor allihopa och ibland så blir det fel och ibland är det ok. Hur som helst, ett trevligt bemötande är aldrig fel och en positiv attityd oavsett situation är trots allt trevligare ändå trots att det svider i plånboks skinnet ;-)))) Vantage |
|
Svekke Precis som du säger. Killen som besiktigade min Firebird den gången var ökänd för att hata amerikanare och naturligtvis så får man honom :) |
|
|
Ja att jämföra bilbesiktandet förr och nu går bara inte, på 70-80 talet var man nog varit lycklig om dom bara funderade på om en lampa blivit blekt...istället för att mäta om stänklapparna var nog långa, kolla spårvidden med måttband o tusen andra saker, då kunde dom ta vilken tid på sej som helst, man hade speciella besiktningsdäck på sin Mustang för magfälgarna var bara att glömma.. Idag är det nästan trevligt att åka dit med sin BMW, och jodå jag har fått nerslag på både solfilm "som gått igenom 3 år", blekta glödlampor(som jag själv borde sett till att byta)likaväl som att dom ansträngt sej extra för att avgaskontrollen skall bli positiv och visat vad som kan vara värt att tänka på att byta. Ett leende och ett Hej är aldrig fel att börja sitt besök med... ///Forry Min bil Länk |
|
| Om besiktningsmannen ville bli polis när han blev stor. Vad ville du bli då. Bov?/ Joker. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.