|
|
|
|---|---|
|
Kan jag ha bränt kopplingen på min BiTurbo?? Koppligen är bytt för 2 år sen eller senare.... Bilen är knappt körd... Fick ett svar från bmw. mekaniker att den kan man bränna endast genom 2 felväxlingar.. dvs. slirar man till det minsta lilla vid en växling bränner man den... stämmer detta! | |
| Låter som bullshit tycker jag. Har då inte lyckats brännt någon koppling på någon av mina BiTurbos. Hur skulle alla gamla gubbar klara sig om man kan förstöra en koppling bara genom att slira ett par gånger? De reglerar ju farten konstant med kopplingen... | |
|
BMW's kopplingar klarar rätt klantiga förare, t om. den erkänt lättslitna kopplingen på M5 E39 slits inte så lätt som här beskrivs. MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Orginalkopplingen klarar även trimmade BiTurbo's. Åkte med en vinröd som har ca +450 ??Nm och den klarar sig med orginalkopplingen. Kan det va nån packbox som torkat och det kommit in olja på kopplingen?! M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Precis som Stephan säger så tål kopplingen en hel del, man ska inte kunna bränna den med lite slir. Det är sällan jag släpper upp kopplingen rakt upp och ned jämt, jag menar hur skön blir bilfärden då om jag ska hålla på att släppa upp den jämt. Mvh Ola Thomasson Alea iacta est, the dice is rolled |
|
|
Helt rätt mina killar... ville få detta klartgjort! Snackade igår med en alpina expert på en bmw verkstad. Han försäkrde mig om att det var inte möjligt att den redan skulle vara slut såvida inte förra ägaren ville driva bort alla spöken ur bilen med lite lamelllukt.. Som ni kanske vetr innan har jag haft lite små problem med att bilen ryckt.. dvs. känts som den misständer på en cylinder.. vissa har haft samma problem eller?? ;) men det var antispinn systemet som tenderade till dessa ryckningar när man stänger av antispinn systemet upphör ryckningarna.. testa det grabbar! Bmw mekanikern hänvisa mig till att det var detta som försämrat kopplingen genom att bara köra från jarls och hem (nio mil) med en hel del ryckningar kunde orsaka mitt problem... håller ni med?? Jarls sa till mig att bilen hade lite ström när jag hämtade den och det var därför det "¨ryckte" och de skulle sluta när jag laddat batteriet ordentligt.. Vad säger ni?? Tack på förhand! Speed limits are for pussies |
|
|
Stämmer inte angående ryckningarna. Det har jag också ibland på låga varv (ca 2.000rpm) vid jämn gas och jag har provat att koppla ur ASC utan framgång och även provat ett nytt batteri. Om man läser på M5board.com så är det flera som har samma fenomen och ingen har löst gåtan ännu... Jag hoppas mina är borta när det är färdigrenoverad. Det skulle kunna va gaspedalspotentiometern. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Om en koppling inte klarar små ryck som orsakas av orolig motorgång hur fasiken ska den då klara start,krypkörning,nerväxling,uppväxling osv. När min koppling blev bränd högg den nåt så in bomben så i vissa läggen fick jag svänga åt sidan i köerna.Gissar du har ett oljeläckage/spill på kopplingen som någon nämnde tidigare. mvh |
|
|
Nej inte från motorn iaf... Den dricker inte en droppe... Kan det issåfall varar i växellådan??? eller från urtrampingslagret.. för det är väl permanentsmort?? har packboxen gått där läcker väl det fettet ut??? för som sagt koppling,,, tryckplatta och urtampningslger är ju hyfsat nytt.. max 2000mil eller vad säger ni?? Tack på förhand! Speed limits are for pussies |
|
|
Om nu kopplingen skulle vara slut vilket inte verkar allt för troligt rekomenderar jag Bil & Industribromsar i sthlm ligger på tomtebogatan dom fixade min koppling på biturbon. Renoverade svänghjul, tryckplatta och nitade om till sinter lammel (mitt eget val) kan få standard om man vill. dom håller även på med bromsar mm att tänka på då är att svänghjulet är delat vilket inte verkar gå ihop riktigt med sinter då det skapar en lite mer hoppande effekt när man ska iväg. (och jo jag har jämfört med andra bilar som kör sinter och inte har delat svänghjul, inte alls samma sak som med delat) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.