AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.425

hejsan M5 bra eller ej.kostnad??

Sida 2 av 2
Ivar Findin,
Min M5 är i bra skick och kostar bara 78 000kr (eller byts mot en 325i E36). "Felet" på den är att den saknar en servicebok och såldes ny i ett varmare land än Sverige. De flesta stirrar sig tyvärr blinda på just serviceböcker, pedalgummin och slitna rattar. Visst kan serviceboken vara ett bra komplement till det allmänna intrycket, men precis som allt annat går det att göra egna såna.
ul
239
ulfson66
525Tds touring-92
jobbarbil..
Mäkinen

Håller med dig där att man ska inte stirra sig blind
på just vissa grejer bla servicebok,det är u helhets-
intrycket man måste gå efter,kan man lite om bilar så märker man ganska snabbt vad det är för något,just med M5:or så tycker jag att man ska kolla på några innan man slår till.
ul
239
ulfson66
525Tds touring-92
jobbarbil..
Jocce.

Vart har du hittat din M5:a,importerat själv ???
Grattis Uffe, du hade tur! Även om det är en -89:a. Svårt att hitta de äldsta E-34:orna i bra skick.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Håller med Mäkinen och ulfson66. Det är helhetsintrycket som räknas. Som sagt om man kan lite om bilar så är det inga problem för en att se om en bil är bra eller mindre bra. Man kan ju inte alltid haka upp sig på dessa serviceböcker. När jag kollar på bilar som verkar vara intressanta så kollar jag naturligvis hur den är i motor och växellåda och andra viktiga detaljer. En bil med servicebok kan ju vara rena skämtet. Serviceboken kan inte avgöra om bilen är bra eller inte. Skicket avgör mer tycker åtminstone jag. Jag vet att det finns personer som stör sig på att man lackar om och byter ut detaljer i bilen. De tycker att det ska vara original. Vad är det för fel med att kosta på bilen så den är fräschare och håller en längre tid, ser dessutom bättre ut?

//Schnitzer
Ulfson nä jag har inte importerat själv utan jag köpte den i sverige av den här mannen som köpte bilen för att ha själv hos BMW i mönchengladbach 1997 och han har haft bilen i ca 4 år tills jag köpte den , har även kvitto på den förste ägaren sen han hämtade ut bilen 9207 tills han böt in den hos BMW -97, men som sagt allt kan ju förfalskas, men jag gick precis som ni säger på helhetsintrycket bilen ser och känns mycket bra , och sen så kändes förra ägaren trovärdig oxå mkt pga att han brydde sig ganska mycket om vem som skulle köpa bilen, han ville inte sälja den till vem som helst.
ul
239
ulfson66
525Tds touring-92
jobbarbil..
Jocce.
Va bara lite nyfiken,hade en 92b på G själv här i Sverige verkade förbannat fin Diamnatsvartmet. med ungefär lika mil som din,men jag tror att den blev såld till Umeå..Så det är nog inte din för den kom in i Sverige -99 tror jag det va.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Ska man försöka vara ’något’ seriös vad gäller detta ämne, gäller nog först som vanligt ”man får precis vad man betalar för”, även om man nu faktiskt kan få ganska mycket rolig ”gamal”(!) m5 för pengarna.

Jag tycker emellertid att tidigare ”värdering/tips” av ’gutte’ verkar vara en bra sammanfattning, även om det självklart säkert går att finna både billigare och dyrare och bilar.

Den billigaste M5an (e34) på mobile.de idag (020222) kostar endast 1 500 EUR, finns säkert dessutom prutmån – bara åka och fynda!! Det viktiga är ju att köpa rätt bil till rätt pris och även nämnda bil lär ju säkerligen alltid vara rätt – för någon. Med det inte sagt att köp av dyl. behöver vara ”fel”.

Till ’bmw 525’ som startade diskussionen kan jag bara säga att jag instämmer med ’ulfson’ m.fl. det är bara att gratulera Dig/den som hittar en m5a 3,6a för runt 65kkr eller mindre.. , med alla upptänkliga krav som ”ärlig” fullstämplad s-bok, i ”absolut” ny-skick, shadowline, max typ 12 000 snälla/ärliga mil på mätarn, etc. etc..(om så i Sverige, Tyskland eller i något annat land).

Valet av bil beror ju till slut helt enkelt på kombinationen av intresse, kapital, kunskap och tid samt inte minst vad man vill/kan satsa av nämnda delar. Är både säljare och köpare nöjda sedan, så är det väl för alla inblandade parter en riktigt lyckad affär.

Vad gäller s-boken är väl den väsentligaste frågeställningen, går stämplarna att tillförlitligt verifiera, annars säger ju dessa faktiskt just ingenting och är då inte värde mer än trycksvärtan. Jag håller i övrigt med om att, ska man köpa bil bygger väl allt på ett helhetsintryck vilket kanske dock inte alltid är så lätt att fånga. Ett tips om man är osäker kan vara att M-testa (eller liknande), inte för att detta kanske ger hela sanningen men fungerar ändå som en neutral part. Annars gäller väl regeln att desto fler bilar man har möjlighet att kolla av, desto större chans har man att hitta rätt.

Det är ju tillgång och efterfrågan som till sist bestämmer priset och min ringa erfarenhet säger mig att utbudet verkar vara ”relativt” begränsat, (var själv inte intresserad av ”vrak” så tillgången på dessa har jag ingen uppfattning om). Med andra ord M-bilar är nog inte så lätta att sälja, men är å andra sidan inte så himla lätta att hitta heller – när man väl letar seriöst.

Man får av vissa intrycket att landet är totalt översvämmat av kanon fina M5or, men om jag inte uppfattat fel tillverkades det totalt 12 249 exemplar av e34:ans m5 från 1988 fram till sommaren 1995, fördelat på 8 079 stycken av 3,5-litersmodeller och 3 014 stycken av 3,8-litersversionen (rest. typ. Touring). Läste vidare ’någonstans’ att det faktiskt bara fanns kvar runt 3 200 stycken m5or (e34) inregistrerade i Tyskland (?). Med hänsyn till detta är frågan jag undrar över, hur många M5or (e34) kan det finnas i Sverige i dag 2002, någon på forumet som vet ?

hälsningar
axel
Ja den är diamantsvart och mycket fin, och den var väldigt het det var flera spekulanter som SKULLE HA DEN, men jag tog reda på när dom skulle komma och åkte dit ett par dagar före. visst finns det skavanker på den jag har tex en parkeringsbuckla på hö framdörr som är som en 10 öring men den ska masseras ut i vår, men för den åldern och milen så är den i mycket bra skick eftersom att den inte är omlackad känns klockren i vxl lådan dock ngt orolig på tomgång men det är tydligen vanligt på M5:orna verkar det som.
ul
239
ulfson66
525Tds touring-92
jobbarbil..
Jocce

Om det är samma,köpte du den i Ö-vik ????
Nä det var i mälardalen så det var nog inte den.
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
hmmmm tror att det var tvärtom, drygt 3000 3.6or och drygt 8000 3.8or samt ca 900 touringar
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

///Peter

Tillverkningssiffrorna hittade jag på följande länkar,

Länk

Länk
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
titta vad fel man hade, men jag är nästan säker på att jag läste omvända siffror i någon referens kommer bara inte ihåg vart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.