|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag köpte en uppsättning begagnade hjul igår, 205/65 på 15" plåtfälg. Tyvärr visade det sig att de inte passar på min bil. Säljaren säger at de har suttit på en 528i -97, och jag har en 520i Touring -99/00. Det borde väl vara samma fäljar till desa båda? Men navhålet är för litet på de nyinköpta fälgarna. Jag har läst här på forumet att E39 har 74,0 mm navhål, men att de flesta andra modellerna har 72,6 mm navhål. Enligt min linjal har de nyinköpa fälgarna 72,6 mm navhål. Därför undrar jag om det verkligen kan vara så att dessa fälgar har suttit på en E39:a, som säljaren påstår? Har inte alla E39 74,0 mm navhål? Hans fru har tidigare ägt en 318 -94:a. Jag frågade säljaren om det kanske var så att jag av misstag fått hjul som hört till den bilen, men det var han säker på att det inte var så. Följande siffror/text står instansad på de nyinköpta fälgarna, det nån som förstår vad de betyder? BMW 1181 957 61/2Jx 15H2 IS47 SRD 151204 47 93 K Tacksam för svar! /Mats | |
|
Det torde var E36/E46 fälgar då ET/IS ( dvs inpressningen /offseten är angiven till 47 mm) du har blivit blåst av en okunnig säljare tyvärr : mera info här: Länk Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| 72,6 passar på min e-34. e-39 har 74. jag tror att e-36 också har 72.6 men jag är inte säker, så det är nog fälgar som suttit på hans frus bil | |
|
Tack för era snabba svar, det uppskattas! Aom jag skrev så hade jag redan kollat runt på Autopower, och jag hittade även sidan med BMW-hjul som Gasar-Magnus länkade till. Men det där med IS-siffran på fälgen hade jag missat. I <A HREF="Länk target="_blank" title="detta inlägg">[LÄNK]</A> har signaturen alfons skrivit: "Jag har BMW E36 originalfälg där det står IS 47". Och enligt hans info äger han 320 cab -93. Dessutom misstänker jag att siffran 47 93 som står på fälgarna betyder att de är tillverkade vecka 47 år -93. Så att mina nyinköpta hjul har suttit på en 318 -94:a låter alltså rätt troligt. Jag ska ringa säljaren igen och "konfrontera" honom med mina nya uppgifter. |
|
| Lycka till:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.