AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.087

Dieselpumpen läcker!!!

Di
16
Dieselpower
530d Touring -07
HJÄLP!!! Har märkt att min dieselpump läcker det droppar ifrån den. Det är inte från returen tror jag utan det verkar komma ifrån pumphuset någonstans, helt omöjligt att säga varifrån. Någon som råkat ut för detta och vad skall man göra??? Bilen går helt problemfritt, startar lätt så det är ju lite skumt. Skall dessutom iväg på en längre resa ner till tyskland nu till helgen, vågar man köra med detta? Någon som har tips på vad jag skall göra? Tacksam för alla svar.

Janne
Di
16
Dieselpower
530d Touring -07
Glömde säg detta: Köpte bilen för 1.5 månad sen, kan man kräva att bilhandlaren fixar detta???

Janne
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
är du helt säker på att det är pumpen som läcker, det kan ju vara någon slang på spridarna som torkat sönder och läcker, har haft det problemet.
Ja du borde kunna få firman att fixa det, det brukar lämna 1 månaders garanti på beg bilar, men med lite tur kanske han går med på detta eller kanske att ni kan dela på kostanden
Di
16
Dieselpower
530d Touring -07
Tjena Joakim! Jo tyvärr är det pumpen som läcker, på flera ställen verkar det som eller om det rinner utmed. Det är minsann inte lätt att se var det kommer fartvinden sölar ju till det bra. Men det är inga slangar som läcker det har jag kollat upp, kan man köra med detta utan att det händer något allvarligt?

Janne
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
skulle kunna tro att det inte är så bra för bilen, men kan ju kanske bara vara någon skitpackning som torkat ut, borde ju gå fort att byta.
Di
16
Dieselpower
530d Touring -07
Vad tror du det är som inte är så bra? Kan den rasa? Jag skall ju ner till Tyskland nu på torsdag, känns lite riskabelt att lämmna in den nu och sen får dom inte ihop den innan man skall åka.....pga att dom saknar delar eller liknande, lite läckage kan väl inte vara så farligt???

Janne
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
Nä läckage kanske inte skadar allt för mycket, men inte kul om den börjar att suga in lite luft då vet vi ju hur en diesel reagerar.
Men har den gått tills nu så går den säkert tills du e tillbaka.

Ifall du behöver delar så har jag en 525tds 94 motor ståendes i garaget, utom toppen som har lite sprickor i sig.
om
13
omega3000
525TDST -92
Det är garanterat insprutnings pumpen som läcker!
Car Clinic i Mora tel 0250/17955 fixade min, de gör det över dagen.
Di
16
Dieselpower
530d Touring -07
Ja då chansar jag på en tur ner i Tyskland och repar den när jag kommer hem, den suger väl förhoppningsvis inte in nån luft. Det är ju inget stort läckage (ännu) det kommer en droppe då och då, så det sprutar ju inte ur den.

Janne
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
aha så pass lite då är det ju bara och tuta och köra, du får tänka att det är tur att det är diesel och inte bensin..
Di
16
Dieselpower
530d Touring -07
Ja det lär ju inte slå eld och den e ju billigare än bensin.....det rör sig om 6-7 droppar i minuten....

Så då skall du få ner bilen på backen då...

Janne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.