|
|
|
|---|---|
|
Ska byta fjäderbenslager fram (535E34-89), (på bilen sitter M-paket från fabrik dvs bilen har 15mm lägre/hårdare fjädrar samt andra hårdare/kortare stötdämpare). Efter snack med BMW på två olika orter säger man olika, det finns 2 olika lager att välja på säger BMW Västerås samt att det finns 3 olika lager att välja på säger BMW Eskilstuna??? Oavsett vad, så finns det tydligen normala standard fjäderbens- lager för 1120kr/styck samt 2 olika med antingen -30 eller +30 chambervinkel för 2040kr/styck, huga :-( Problemet är att BMW kan inte säga vad som sitter på mitt exemplar trots att jag vet att alla delar är original från BMW och stötdämparna+fjädrarna är aldrig bytta från när bilen var ny. I vilket fall som helst så går det utmärkt att välja det normala fjäderbenslagret fram, men vilka kan fördelarna vara med de andra??? Angående fjäderbenslager bak tar BMW antingen 226kr/st eller 540kr/st beroende på vilken BMW organisation man kontaktar, jag börjar bli trött på detta. Pga att bilen är från 89 finns ej "pirat" lager fram att tillgå (finns från 90 för 440kr/st) så BMW original är ett måste fram, som tur är säljer MotorNord de bakre för 185kr/st vilket verkar vara ett bra pris för bra och pålitliga grejor. De bakre lagren är väl dessutom standard för samtliga E34 or (utan nivåreglering)?? | |
|
Om du tyvker det motsvara de extra pengaran så tar du utan tvekan lagringarna som ger dig mest negativ camber. Det ger en större vinkel på lutningen av hjulet. Dvs hjulen ställer sig mer så här /-\ sett framifrån. Det ger i sin tur ett bättre grepp när du svänger lite mer inspirerat. Däcket "viker" sig inte lika lätt utan håller hela slitytan mot asfalten. För att få veta vad som sitter på din bil nu så kan du gå ut och titta vid fjäderbenstornen i motorutrymmet. Titta var lagringen är vulkad, sitter lagret i mitten av gummit är det standardlagringar. Sitter lagret in mot mitten bilen har du lagringarna som ger mer negativ vinkel. Negativ camber är i stort sett alltid av godo. Fråga om jag rörde till det för dig. /Anton |
|
|
Sålänge bilen inte är krockad eller smälld så ska det sitta normala lagringar på den. Däremot om bilen har varit med om en smäll mot framhjulet så att det inte går att justera hjulvinklarna rätt så brukar dom byta till kompenseringslagringar. _______ //Niklas |
|
|
Tack för mycket värdefull information! Det är inte värt de extra pengarna, beroende på att bilen körs lungt mestadels av farsgubben och kommer aldrig att tas ut på bana, dessutom kommer det att innebära ett extra däckslitage. Hoppas bara inte bilen varit smälld eller utsatt för en skada så de bytt till ej standard fjäderbenslager, då blir man tvungen att köpa d hutlöst dyra :-( Frågan är om jag måste göra en hjulinställning i framvagn om man ska sänka bilen från 15mm till 40mm??? |
|
| Anton lillsund, okej jag är med till fullo, bara det att du sa inget om positiv camber, blir det att lagringen sitter mer mot framskärmen än in mot motorn???? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.