AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.467

Kylarvätska - (låg)nivåvarning trots full behållare

Go
33
Goran Berg
540iA Touring-97
Får checkkontroll varning trots att nivån i expansionskärlet är OK. Kan det vara så att kärlet är för fullt?? Har märkt att så är fallet vid kontroll (kall motor).

Varningen kommer som ett brev på posten(!) efter ca 5 min körning och motorn börjar bli varm.

BMWigen
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Samma här,fast på E30--

Antar att givarn gett upp. är väll bara handla en ny..

_______
/Chrille
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det"bekymret" hade jag någon vecka efter att jag bytt kylare, nivån OK med kall motor, men så fort värmeventilerna öppnade och värmen skulle blåsas in i cupen så kom varningen, körde jag då en stund till kylarvätskan blivit varm och utvidgat sig och stängde av och startade om försvann varningen utan att återkomma föränn bilen blev kall nästa gång.
Fick små justera nivån några ggr, jag öppnade och fyllde på lite grann när precis när jag fick indikeringen, men fyll på lite grann bara, fyller du över nivån så trycker bilen ur sig kylarvattnet ur systemet istället. (min nivågivare hängde sig en gång pga ett tallbarr :) ) du kan även ha givarfel självklart.
Men det är lite kallare på nätterna än tidigare och vätskevolymens skillnad på varm o kall motor är rätt stor pga många liter i systemet.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
På min var det hål i membranet till givaren (var lite "geggig" av glykol när jag tog bort den). Efter byte av givaren så var allt frid och fröjd.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Go
33
Goran Berg
540iA Touring-97
Har ej undersökt saken närmare. Var sitter givaren någonstans? I locket? Finns ju enbart en "analog" flottör-pinne som indikerar vätskenivån.

Skall börja med att tömma ut lite vätska i taget efter som jag har för hög (kall) nivå.

BMWigen
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Den sitter i botten på burken, så när flottören sjunker för långt ger den indikation. Sitter två kablar anslutna på expansionsburken.
Tappar du ut vätska så lär du väl ännu lättare få indikering, har du för hög nivå och ändå får indikering när bilen gått ett tag så är det nog givarefel, men kan även vara luft i värmesystemet som gör att nivån sjunker undan när bilen gått en stund.
Kolla hur nivån är precis när du få indikeringen.
Men rätt nivå från början är nog att rekomendera och med kall motor sjunker nivån då vätskevolymen minskar.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
se denna länk så du hittar givaren.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Go
33
Goran Berg
540iA Touring-97
Tack för all information. Skall undersöka saken lite närmare nu när jag är autopower uppdaterad!

BMWigen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.