|
|
|
|---|---|
|
...är det ngn som bytt den ? Är den isf svår att byta, behöver man tömma kylmediet i systemet etc ? Min magnetkoppling orkar nämligen inte hålla "greppet" utan slår av och på vilket gör att bilen rycker! Herren på BMW hade aldrig varit med om ovanstående problem...De vågade inte ge ngt pris för att byta den...hm BMW kollade så att den fick ström, och det gjorde den ! Jag bytte klimapanel i vintras. Det kan väl inte ha med det att göra...Har ett irriterande tickande från ngt relä under handskfacket när AC:n är påkopplad(relät verkar slå till/från hela tiden). Kan inte erinra mig om att det tickandet var där när jag hade den gamla klimpanelen monterad. Kanske behövs panelen initeras el dyl... Mvh / | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
BMW kan inte byta den ;) dom har den inte som reservdel utan kan bara byta hela kompressorer, En AC-firma bör kunna kolla upp systemet och även byta kopplingen om den är felaktig om det är orsaken, kan ju vara nått annat också men har magnetkopplingen spänning hela tiden så bör den vara dragen, kan ju även vara jordsidan till kopplingen som spökar ///MVH Hasso Länk |
|
Jag har ringt BMW och de har den som reservdel, kostar 2500 kr! Fram till 09/1997 finns den tydligen som reservdel, reservdels nr 64528391629...märkligt! BMW vill kanske bara byta hela kompressorn då...;) Mvh / |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det stämmer fram till 09/97 finns den som reservdel kikade nog på en senare version tidigare. kostar hälften vad en ny kompressor kostar (5300.) känns dyrt tycker jag. Kolla med en lokal AC.firma/Elbilfirma som är AC ackriditerade i stället. Det finns flertalet grossister att köpa reservdelar i från och timpengen för byte av den kan knappast vara i BMWs timpeng från 1000 i timmen och uppåt plus moms. Rent generellt ligger prisnivån på en magnet på ca 600-1000 kr + moms enligt Avantia 2003 år katalog till en Sandenkompressor är nog en Nippon på BMW ev. ///MVH Hasso Länk |
|
Joo, Krut-Ove, det är nog så att du själv orsakat den "slirande" kompressorkopplingen. Det _går_ inte utan ombyggnad att byta från en äldre klimapanel (IHKA) på en e38 till en nyare om originalpanelen hade det gamla gränssnittet mot DME (motorstyrdonet). Detta beror på att man helt bytt funktioner på 3 stift i kontakt X610 och dessutom bytt protokoll för kommunikationen mellan IHKA och DME vad avser kompressorstyrning. --------------------------------------------------------------------------------- Äldre -->09/96 IHKA med rullar för temp, har följande funktioner på stiften i X610 (26-pin blå) (4) A/C Ready signal (AC) IHKA --> DME, aktiv hög +12V = Snöflingan lyser eller framrutedefrost lyser. /Används för att höja tomgångsvarvtalet på motorn (egentligen ändra trögheten i den mjukvarubaserade PID-regulatorn i DME för tomsgångsvarvtalsreglering)/ (2) DME Ready signal (KO REL) DME --> IHKA, aktiv hög +12V = kompressor release = stäng av kompressorn /Driftförhållandena medger momentant ej kompressorns extrabelastning (kickdown/hög temp), aktiv under 10 sek till 4 min./ (3) AC Compressor (KO) IHKA --> DME, aktiv låg 0V = magnetkopplingen är till, kompressorn går /Används för att indikera extralast till DME, detta är EJ den funktion som verkligen slår till magnetkopplingen./ --------------------------------------------------------------------------------- Nyare 09/96--> IHKA med knappar för temp, har följande funktioner på stiften i X610 (26-pin blå) (4) AC och KO signalen sammanlagras till en pulsbreddsmodulerad signal som i olika pulsbredder talar om följande saker för DME: 0% -Felindikering, avbrott eller kortslutning till +12V. Fel lagras i IHKA 15% -Snöflingan/defrost lyser ej 30% -Snöflingan/defrost lyser, kompressor går ej 45% -Kompressor till, last steg 1 60% -Kompressor till, last steg 2 75% -Kompressor till, last steg 3 90% -Kompressor till, last steg 4 100% -Felindikering, kortslutning till jord. Fel lagras i IHKA (2) DME Ready signal (KO REL) DME --> IHKA, aktiv hög +12V = kompressor release = stäng av kompressorn /Driftförhållandena medger momentant ej kompressorns extrabelastning (kickdown/hög temp), aktiv under 10 sek till 4 min./ --------------------------------------------------------------------------------- Vad händer då när man sätter in en "nyare" IHKA? Jo, ett "äldre" DME styrdon (program) låter utgången på stift (2) "följa" ingången på sift (4), detta gör att kompressorn vid första tillslag går 10-30 sek., sen börjar den pulsa i takt med PWM-signalen från dennya klimapanelen! Den effektiva frekvensen på magnetkopplingen blir 0,2 – 2Hz ungefär. Det är vad som hänt dig tror jag ... ser precis ut som den ”slirar”. En enkel kontroll kan göras genom att ta mäta på stift (1) i den trepoliga kontakten X18341 på IHKA enheten. Om denna signal "pulsar" har du det fel jag beskrivit ovan. +12 på denna tråd slår till AC-kompressorn oavsett vad IHKA tycker (iofs. via hög och lågtrycksvakt samt manöverrelät men det spelar ingen roll). Ta loss tråden (1) ut kontaktstycket, sätt tillbaka kontaktstycket. Ställ in IHKA på "kallt", koppla +12 till den lösa tråden och din kompressor går hela tiden! Enklast är förståss att sätta i rätt IHKA med rullar för tempjust, alternativ två är att modifiera signalerna (2), (3) och (4) i X610. Det har jag gjort och det fungerar bra. Man måste se till att både DME och IHKA är "nöjda" med falska/genererade signaler på dessa trådar. Minns inte exakt hur jag kopplade på min e38 men får väl kolla det nån gång när jag vill ta loss IHKA:n igen. Hoppas Du (med flera) nu får ordning på detta! OBS! Ovanstående gäller även e39 från modellår 1997, dock skiljer stiftnummer mm. Principen och PWM(pulsbreddsmoduleringen) fungerar dock lika. /Åke (med reservation för eventuella fel, kanske minns fel på nåt stiftnummer möjligen) |
|
|
Tackar ödmjukast Åke!! Nu behöver jag inte byta magnetkoppling el kompressor i alla fall... Alltid ngn tröst...:) Så du menar att man måste mecka med koppligarna/kontakterna för att få det att fungerar tillfredställande..Det går inte att koppla upp den mot datorn och på så sätt "göra de två" kompatibla? Kan du inte göra ett mekartips då detta när/om du tar loss IHKA:n då det som du skriver borde finnas fler med samma symtom. Konstigt att BMW inte känner till detta. Jag nämde nämligen att jag bytt panel och frågade mekanikern om detta kunde påverka. Om man köper en ny panel på BMW, får man då inte den "nya" panelen? Har den redan då det "gamla" gränssnittet eller hur BMW där? Mvh / |
|
|
Det kan möjligen vara så att BMW själva uppgraderar mjukvaran i DME för att få det hela att överensstämma (GÅR naturligtvis) men inget jag känner till. Kanske någon annan kan hjälpa till med den pusselbiten? Om du kollar i ETK så ser du att den äldre och den nyare IHKA:n INTE är utbytbara med varandra, sånt vet en riktig BMW verkstad så därför blir det inte krångel om de beställer reservdelen. (dvs. du får en ny IHKA av det gamla utförandet med rullar) Nja, mekartips får vi se om det hinns med för e38:an skall bytas ut till nåt annat kul åkdon här snarast. Blir nog annons närmaste veckorna tror jag. Passa på att kolla om felbeskrivningen stämmer, du kan även höra det "tickande" relät som styr kompressorns magnetkoppling om du öppnar handskfacket och lyssnar noga! Kabelfärgen på stift (1) i X18341 är förresten svart/blå. /Åke |
|
|
Felbeskrivningen stämmer exakt, ett tickande hörs tydligt från handsfacket! Ngn som upp uppgraderat DME:n och fått en "ny" klimapanel att fungera? Mvh / |
|
Ras.mus |
En fråga eftersom jag verkar ha samma symptom... vilken frekvens är tickandet? Är det ett tick i sekunden eller är det flera sekunder emellan? |
Ras.mus |
Det man egentligen vill bygga då är en mellanbit som: IHKA ger 15% 4 = aktiv låg 0V ? eller ska det bara vara ingen signal alls? 3 = aktiv hög 12V ? eller ska det bara vara ingen signal alls? IHKA ger 30% 4 = aktiv 12V 3 = aktiv 12V ? eller ska det bara vara ingen signal alls? IHKA ger 45% eller mer 4 = aktiv 12V 3 = aktiv 0V Stämmer detta och i så fall där jag satt frågetecken, ska signalen vara det jag skrivit eller ska det bara vara "lös kabel i luften"-signal? Har något gjort ett liknande mellanstycke som funkar? Eller gör man bara en kontakt där man själv ställer tråd 3 och 4 till vad dom ska vara vid drift at kompressorn? |
|
Jag har en E38:a byggd september -96 och har bytt klimapanelen pga pixelproblem. BMW bytte ut den gamla med rullarna, monterade en ny med knappar och gjorde en uppgradering, funkar klockrent hittills iallafall. |
|
|
Mitt tickande kommer ganska sporadiskt, ibland en sekund och ibland flera sekunder imellan! Jag hoppas på min uppgradering nästa onsdag! Mvh / |
|
Ras.mus |
En fråga till krut-ove... Om nu din nya panel fungerar som den ska nästa vecka och jag inte får rätt på min, kan du tänka dig att sälja din till mig till ett bra pris? Man vill ju hellre ha en som pixelfelet finns på än en som inte får kylan att funka! |
|
-Ras.mus, inga problem! Får jag mitt att fungera säljer jag gladeligen den till dig för en billig peng. Har du inte försökt "koda" din klimapanel så att du slipper dina problem? Mvh / |
|
Ras.mus |
Jo, jag försökte koda den på förenade bil häromdagen men utan resultat. Så jag får väl ge mig på kablarna o koppla lite enligt ÅA ovan... Eller om jag använder din och glömmer att displayerna e jobbiga... |
|
-Ras.mus, om du efter lite kopplande lyckas få det att fungera kan du väl meddela tillvägagångsätt... Konstigt att de inte lyckades koda din när de lyckats med många andra, skiljer sig panelerna åt ?!?! Mvh / |
|
|
Har nu uppgraderat min mjukvara för klimapanelen och kan glädjande informera att det funkade kanon....! AC´n kyler suveränt och där finns inte tillstymmelse till ryck eller märkliga tick från relät under handsfacket... Det märkliga är att jag tycker att bilen går mycket bättre efter uppgraderingen. Kan de vara så att de möjligen är tvungna att även uppgradera motorstyrningen för att få det att fungera..?(DME:n) -Ras.mus, är du fortfarande intresserad av min gamla panel? Mvh / |
|
|
Krut-Ove, det ÄR DME:n som är uppdaterad, därför går bilen lite bättre! Din gamla programvara i DME:n var nog från 95-96 ungefär, den du har nu är betydligt nyare. Inga ändringar i IHKA görs vid denna "anpassning" av bilen för ny IHKA. /Åke |
|
| Det fıns en juster skruv ı maggnet kopplıngen nämligen det är möjlig att justera avstondet mellan driv hjulet och magnet kopplingen, eller gas trycket för låg så tyck väntilen öppnar inte.Tror inte att man måste tömma systemet,men jag vet inte hur mycket detta avstånd skall vara/Mvh | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.