|
|
|
|---|---|
|
Varför har egentligen nya 5 serien olika E-koder på sedan modellen och touringmodellen? ingen annan modell har väl det så? nån som vet? mvh Daniel | |
|
Det har väl "nya" 6-serien med?? E63 - Coupe E64 - Cab Fråga mig inte varför. |
|
| Det har nya 3-serien också. E90/ E91 | |
|
Tydligen något nytt dom börjat med då... tack |
|
|
Systemet med separat modellkod för varje karossvariant började man med i och med lanseringen av 7-serien E65, som i Lang-utförande heter E66. Väldigt smidigt, och kul för oss besserwissrar som kan påpeka felaktigheten om någon skulle säga "E60 touring" ;) Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Men vart tar alla outnyttjade koder vägen? Det tog ju drygt 20 år att komma från E12 till E39 och nu efter bara ytterligare 10 år så finns redan E91. Antal nya koder per år har fyrfaldigats de senaste 10 åren. Används verkligen alla koder och vilken blir den första med 3 siffror? Hur ser i så fall en E49 eller E56 ut? Kan det vara konceptbilar? "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
bood, Du är inne på rätt spår! E:et står för "Entwicklung", alltså "Utveckling". Konceptbilar och prototyper som aldrig blir verklighet får också egna modellkoder. Om du söker lite i forumet så bör du hitta en länk till en site där alla modellkoder finns listade, även prototyper och dylikt. ALLA tvåsiffriga koder är säkerligen inte utnyttjade, och det finns ingen direkt regelbundenhet i användandet av koder. Ska vi tippa att nya X5 blir den första med tresiffrig kod? :) Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Bood: Länk Kalle: Länk *LOL* Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| enligt den sidan kom E91 året före E90... | |
|
Jag tackar. Den listan har jag missat. Kalle: den nya X5 ska enl listan heta E70. Jag skulle vilja se en bild på en E13 och en E18. De verkar spännande av de korta beskrivningarna att döma. :D Annars har jag hittat mycket nyttigt här också nu: Länk "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Den var mkt bra bood Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Kollade in den tyska sidan lite, där är ju nästa 7 serie (2008) redan listad som F01 och nästa 5 serie (2010) F10. blir det ingen E100? utan ny bokstav? |
|
| E står ju för Entwicklung. Vad står då F för i de kommande koderna? | |
| vadå f...ska det stå f istället för e nu eller ? | |
| vadå f...ska det stå f istället för e nu eller ? | |
|
Länk "Freude am Fahren" - BMWCCN #5553 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.