AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.784

Varför slår vindrutetorkaren?

Ti
61
Tim_82
525i -90
Har en 525 -90
När jag kör torkaren så vill den börja slå ner i botten när den kört klart varvet..
och när jag kör maxfart kastar som torkaren fram och tillbaka och det smäller ordentligt i stoppläget när den kommer dit =(

har även sett att torkaren tar i huven vilket skulle var vanligt på e34. Kompis pratade om något stag under torkarmotorn som det sitter någon bussning i som blir dålig och det fenomenet uppstår?
stämmer det? någon som har erfarenhet av samma problem?

/Mvh Tim

'I wish God was alive to see this'
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Att höger torkare skaver mot huven är ett vanligt fel på E34, så din kompis är på rätt spår. Det finns flera trådar om detta i forumet. Klicka 'Sök inlägg' i menyn högt upp på sidan, och sök t.ex. efter torkare AND e34. Det finns många E34-ägare som har pulat med torkare. Själv har jag samma problem, men har inte hunnit ännu.

Om detta är svaret på ditt första problem vet jag inte.
Lycka till
/Anders

--- 15" och gula blinkers, för att jag törs ---
Om du inte redan sökt fram svaret - du måste köpa en ny torkarmekanism för runt 2000 kr.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Ti
61
Tim_82
525i -90
en helt nyt torkarmekanism??!?!
fyfan.. hur ser man om den är slut? tänkte om man kuned kika på en från skroten.
Um
15
UmeRille
Bmw 325im -89
Bmw 525 touring -92
Bmw 525tds touring -94
Det är lagringen på den högra torkararmen innifrån bilen sett som lagringen far på.. du kan kolla om den är kass på följande sätt.. stäng huv etc ta tag i armens infästning rucka fram o tillbaka .. armen ska ej ta i huven. armen ska ej va närmare än 2 - 4 mm
Ti
61
Tim_82
525i -90
ringde till bmw och det var bara ett stag man kunde byta annars var det hela mekanismen som måste bytas..

Den där armen kostade typ 80kr.. känns som man kan chansa och byta den..

vilket stag var det du menade UmeRille? det man kan byta?
Ti
61
Tim_82
525i -90
om man nu har tänkt köpa en begad torkarmekanism. Var är det man ska kolla så man ser att den inte är lika slut som min egen?

är iofs inte 100% säker på att det är hela mekanismen som är slut utan kan ju lika gärna vara staget.. ska kolla upp det mer noga här framöver..

bilen har för övrigt gått 26000mil...

Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hade precis samma fel (mest att torkararmen slog i ordentligt i motorhuven) men det var inga problem direkt att se var felet var.

Tog av torkararmen och kollade spelet på den splinetapp som torkararmen sitter monterad på och det var inte av denna värld, se "animation" nedan.
Länk

Har du ett sådant här glapp kommer torkararmen att vara över halva bilen. Har du glapp här behöver man tyvärr byta ut hela torkarmekanismen. När det väl var gjort försvann problemet.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan också vara en enklare lösning>>>Byt torkarblad.När jag hade "liknande problem" på min E32.a så räckte det med att byta torkarblad.

Bara ett exempel på att det inte behöver bli så dyrt i slutändan..Nåja,mina slag mot huv var ev. lite lindrigare än vad trådskaparen beskriver iofs..

Mvh Janne.
Ti
61
Tim_82
525i -90
bmw-slangen!
tackar.. har kollat och verkar som jag lär få byta hela mekanismen.. ringde bmw och dom skulle ha 2300kr för mekanismen! SVINDYRT!

finns inga priat eller liknande? begade har jag svårt för då dom flesta lär var lika slut.

Hur gick du till väga för att byta mekanismen? vad fick du demontera? berätta gärna lite utförligt för mig hur man ska gå till väga.

alla tips är tacksamma!

/mvh Tim

Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Suck, har de verkligen höjt priset på den redan dyra prylen? Betalade i december 2003 1875:- för den i Malmö hos BMW.

Men ta en titt hos Schmiedmann Länk de har en för bla 525i (både M20 och M50) för 175 Euro, men med frakt och bankavgifter m.m så går det nog på ett ut :-(

Bytet av mekanismen kan summeras som väldigt trångt på sina ställen, men det går. Dessutom kan man behöva en del tålamod och gott om tid. Det kan gå snabbt, men det kan också strula. Bäst är att hitta en helg man kan i lugn och ro fixa problemet.

Kolla på denna serie om det kan vara användbart:
Del 1 Länk
Del 2 Länk
Del 3 Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.