|
|
|
|---|---|
|
Har forskat lite mer nu, har haft bilen upphissad och försökt lufta, fick cirkulation på allt men även om jag luftat i 4 timmar så kokar fortfarande motorn om jag sätter på kylarlock och stänger luftnippeln dock inte förens motorn vart i arbetstemperatur ca 10 min. Tappade även värmen i cupen lite efter ca 3 timmars luftande. Nån som har nån ide vad nästa moment skulle kunna vara? Misstänker ju spricka i toppen eller trasig packning. Men vill titta allt annat innan jag ger mej in på det Tack på förhand | |
|
Skruva bort kylarlocket och starta motorn, tryck sedan på gasen och gasa till ett par gånger, varje gång du gasar till så ska strålen som sitter under locket men kylarvatten spruta till kraftigt. Gör det inte det så är din vattenpump sönder. Byt vattenpump + termostat + kylarvätskan + lufta ordentligt! Det är inte så dyrt det går loss på 1000:- om du gör det själv. Hade samma problem som du och då va det dessa felen. Om du går in på "Gör-det-själv" länken till vänster här så finns det bilder osv hur man byter. det är inte så svårt som man kanske tror. Kolla detta innan du börjar riva toppen. MVH |
|
|
den sprutar kanske 2-3 gas pådrag, sedan går det över till att bara komma en himla massa ånga ur luftpluggen. Och vattnet i expansionkärlet stiger och rinner över, plockar jag däremot bort hela luftnippeln sprutar det en massa ånga ur luftningpluggen och exapnsionkärl vattnet håller sej på en jämn nivå utan några bubblor (kanske nån enstaka varannan minut) men somsagt värmemätaren har endast kommit till rött engång och i samma skede som den börja lysa rött så stängdes bilen av (1 sekund max) Därför känns det tveksamt att toppen skulle kunnat gått då M52 topparna ska vara tåligare än äldre bmw toppar |
|
|
Nu blanda jag ihop saker och ting här, Den strålen har jag inte kontrollerat så noga, men som jag har för mej så spruta den ganska klent, och inte vid varje gaspådrag! ska kolla upp det närmare imorgon MVH |
|
|
Mitt skovelhjul hade mer eller mindre lossnat men gav endå en liten liten stråle när man gasade, har du en frisk vattenpump så ska du ha en stark kraftig stråle när du gasar. Den vattenpumpen som sitter orginal har en skovelhjul av plast eller nått sånt, den pumpen du köper på ex Mekonomen har skovelhjul av metal. |
|
|
Du har en M50 motor inte en M52 den kom -95. Om din topp har gått så ska du haft mycket otur! Tror på vattenpumpen för din del. MVH |
|
|
okok! har nyss kollat upp det, och i början får jag en svag stråle sedan bubblar vattnet upp ganska fort så jag inte hinner se riktigt. Men somsagt. Ska jag även ha stark stråle vid kall motor? isånnafall är det ju nästan till 100% att vattenpumpen är gången Men sedan, vad kommer all dess luft ifrån? för han verkar ju pumpa ut hur mycket luft som helst! alltid lär man sej nått nytt, inte så jätte hajj på bmw än ;-) Tack för all hjälp! |
|
|
Jupp. kan tillägga att det är väldigt knepigt att lufta motorn. Det hjälper om du står med fronten i en uppförsbacke. Strålen ska spruta till ordentligt när du gasar till. Jag luftade så här. Ställ bilen i en brant backe ha motorn igång fyll på både i kylarpåfyllningen samt den lilla luftningshålet som sitter brevid. Vrid på värmen inne i bilen på nästan fullt det underlättar. Fyll på hela tiden så mycket det går. Låt bilen stå och gå på tomgång men fyll på hela tiden så att det alltid finns mer än tillräkligt med vatten i kylaren. Kläm lite på kyalarslangarna så pumpar det runt lite lättare + gasa upp den i 4-5000rpm ett par gånger. Fortsätt så ett tag och kör sedan en sväng. Stanna sedan och fyll upp så mycket du kan och kör sedan en sväng till upprepa tills du tror att det mesta av luften är ute. Ställ sedan bilen i backen under natten med avstängd motor och låt bilen lufta sig själv lite. Ha locket öppet. Nästa morgon kan du fylla på lite till upp till strecket. Så luftade jag och det funkade. Det går åt en hel del kylarvätska! MVH |
|
|
har gjort momentet med att lufta idag med bilen uppställd på ramper, höll på i 3 timmar lite drygt och gjorde av med en bit över 10L vatten. Men tog bort kylaren igår och kollade så allt var okej med den, så det är en himla massa luft i systemet, men strålen somsagt pissar det bara lite försiktigt om som du sa! Tack för all hjälp |
|
|
nått jag även tänkte på, Om vattenpumpen krånglar går inte motorn upp över arbetstemperatur då? |
|
|
Hej jag hade precis samma problem nu under semestern. Misstänkte oxå toppen men det var bara Viskon. Är den nedre slangen kall? cirkulerar vattnet i alla slangar? Är kylaren varm? Hos mig var kylaren kall och den nedre slangen medans allt där uppe var varmt. Iko |
|
|
nallas: Kanske denna länk är till hjälp: Länk. Vänligen berätta om den var till ngn hjälp. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.