|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om någon fler än jag råkat ut för följande fel på en motor. Jag har en 523i -98 12000mil där topplocket lossnat pga obefintintliga gängor i motorblocket. Finns det något att göra åt detta eller måste jag köpa ett nytt motorblock. | |
|
BMW bytte en hel del motorblock på garantin med just det felet. Trodde att det gällde -97:or dock. Huruvida det går att sätta i insatsgängor låter jag vara osagt men BMW bytte som jag sa hela blocken. Anledningen till att det inträffade var att en robot felaktigt drog toppbultarna med för högt moment. ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det har förekommit på tidiga E39or att en maskin för dragning av momenten till toppen var felaktig och drog för hårt eller nått i den stilen så att gängorna gav sig i blocket, vilket resulterade i blockbyte, men att det skulle förekomma på en-98 är inte relevant till detta, då det varit ett fåtal bilar i Sverige som råkat ut för detta i seriens begynnelse vad jag vet om, någon här på forumet har också haft det problemet men det är så långt tillbaka så att jag inte kommer ihåg när. Misstänker att en komplett motor från bildelsbasen kan vara en bättre affär än att köpa ett block. Block med kolvar ligger på mellan 16-20.000 kr på BMW beroende på modell enligt ETK 2001 prislista. ///MVH Hasso Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är du upp och ammar Magnus du hann först igen :) för en gångs skull tog lite extra tid att kolla prisbilden ///MVH Hasso Länk |
|
Jag har en import som jag köpt av en kompis i Munchen. Jag blir bara så förba... när en bil som säljer på sin höga kvalitet har så onödiga fel som inte ska finnas. |
|
|
Ja va faen... nån gång måsta man väl hinna först! Och jag ammar inte... det tror du bara för att jag har sjyssta rattar. ;-) Lider med dig Pentan. Det är aldrig kul med dylika fel. Speciellt inte om man satt det mesta kapitalet till att köpa bilskrället. ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Jag tycker du ska ta detta med BMW, det är inte omöjligt att de har förlängt goodwillen för just detta allvarliga fel. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Trodde också det bara gällde -96 o vissa -97:or detta...Mystiskt att till och med en -98 skall ha blivit drabbad :/ Nåja,lycka till med detta,lät ju bara jä****t tråkigt :( Mvh Janne. |
|
| Det kan ju annars vara så att toppen har varit demonterad och fel moment har använts vid monteringen ?, eller det är bytt motor, från en '96, för jag har bara hört att det var 96orna som kunde ha problem med detta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.