|
|
|
|---|---|
|
Har köpt en tryckarm med tillhörande bussning till en e34:a och undrar om någon har pressat i en sådan bussning själv? Är det möjligt? Enligt killen på mekonomen så var det bara att ha ett skruvstäd och lite 5-56 så skulle de nog gå bra. BMW skulle ha 500 kr för att pressa i den, ouch... /mr B | |
|
Den sluge lägger armen i ugnen på ca 100 grader i ca 30 minuter så att den växer lite av värmen så glider det på lättare Domkraft mot stumt underlagfunkar det med... Annars kan vilken verkstad som helst som har en hydraul press pressa in den åt dig.. Lycka till!! Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Om man dessutom låter bussningen ligga i frysen ett par timmar så går det ännu lättare. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Gasar-Magnus och J.Derdd Tack för tipsen. Blir nog både frys och ugn för att vara på säkra sidan. Var och frågade hos en verkstad som inte var BMW, men dom ställde sig tveksamma till jobbet och pratade om att det var en svårpressad historia, pga länkarmens utformning. Själv verkar vara bäste dräng... /mr B |
|
Paap Reeder |
... värre är det väl att få ut den gamla bussningen..?? ... då ma ninte kan kyla och värma m.m. MVH /// Paap R |
|
Det har du nog rätt i, men då jag även har en klonkande kulled köptes hela paketet nytt. 801 + 172 kr på Mekonomen. BMW skulle ha 1230 + 370 kr + 500 kr för inpressningen. Eller 2300 för att byta hela paketet. Hoppas man kan spara en tusenlapp. Ska göra ett försök imorgon och berättar hur det gick. /mr B |
|
| mr B: Du bor i Sthlm ser jag jag åkte till Speedy i Fruängen och fick mina stag bytta för under 1000 lappen..du ska veta att kulleden kan sitta något enormt,jag började själv men jag gav upp | |
|
gto80: Var det inklusive eller exlusive material? Gissar att att det var utan material, men 1000 spänn för båda sidorna få man nog anse vara ett riktigt bra pris. Ska kolla upp Speedy, om det går på skit imorgon... /mr B |
|
|
Det gick på skit. Fryste bussningen och värmde staget vilket resulterade i 2 mm intryckt bussning istället för 40 mm som nu sitter som berget... Blir att åka förbi en verkstad imorgon.... :( "Friskt vågat, hälften garanterat förlorat... " /mr B |
|
|
Vad använde du att pressa med? Ett kraftigt skruvstäd brukar funka bra. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Skruvstädet böjde sig, när jag änvände hävarm för att få mer kraft... Undrar hur ett "kraftigt" skruvstäd ska se ut. Tycker att det jag använde inte var särskilt mesigt. Alla borde ha en BMW och en hydralpress hemma i garaget... ;) /mr B |
|
|
Det var inte dåligt :) Jag har pressat in 2st bussningar till casterstag på detta sätt utan några problem. Och det är inte något jätteskruvstäd jag har direkt. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Fick skiten inpressat på lunchen. Gjorde ett försök på en bildemontering först och veckans största skruvstäd.... det gick en bit men sen sket det sig. Även han lyckades oxå böja åtdragnings armen på skruvstädet. Gick till en verkstad med hydralpress och de lyckades tillslut efter 100 spänn, 5 min. Måste ha fått ett måndagsexemplar eller så var bussningen för stor... På måndag blir det demontering och montering på bilen förhoppningsvis. /mr B |
|
Paap Reeder |
... min erfarenhet är som mr B´s! Har gjort en bult i 19-9 med mm-gäng. Den får man dra med 50 cm förlängningsskaft så att Friskis & Svettis maskiner kan slänga sig i väggen! Gissar att 700 - 1000 NM är det som gäller på pressmuttern! MVH /// Paap R |
|
Aaaaahh! Äntligen bytt bakre bärarmen (alias casterstag, tryckarm eller tryckstången), efter många turer hos mekonomen, forumet och verkstaden. Resultat: Tyst, fint och gediget som en en BMW ska vara Inget klonk Inga vibrationer vid inbromsing Sparat 1200 kr Ordentlig Egotripp Tack för alla ideer, hjälp och tips! /mr B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.