|
|
|
|---|---|
|
Hej. finns det någon kunnig själ som kan hjälpa mig. min fläkt är helt död . men alla reglage fungerar. men fläkten rör sig inte alls. har hört talas om ett fläkt motstånd som ska sitta någonstans. man jag har letat över allt.vart sitter det om det ens nu är det. har hört av en kompis som tror att själva fläkten har gått sönder och att det blir svindyrt. kan man få tag på elmanualer någon stans? freddy | |
|
Motstånd används på motorer med två eller tre fasta steg. Vad har du för klima? Visar displayen ökning/minskning när du trycker +/-? Kan ju vara fel i själva styrningen, men vanligast är nog effektregulatorn. Sök efter en effekttransistor på en kylare, bör sitta i närheten av fläkten, annars för- sök följa kabeln från motorn. Kan vara avbrott i denna. Du har klart kollat säkringar osv. Finns ju även en möjlighet att motorn kärvat fast. Meddela gärna hur det gick. FP |
|
|
hej folke. måste fråga hur ser en sån där effektransistor ut. jag har den stora kliman och det går att trycka på +/- och det indikerar i displayen att man höjer och sänker. jag ska kika om jag hittar den där saken och hoppas verkligen att det är den. om jag ska komma åt motorn till fläkten vad ska jag göra då? är det mycket jobb? tacksam för svar. freddy |
|
|
NU FUNKAR FLÄKTEN IGEN. NÄR JAG HADE RING MITT BMW OMBUD OCH FÅTT PRISER PÅ EN NY FLÄKT . SKULLE KOSTA 4000 KR ATT LAGA. DOM SA ATT FLÄKTEN VAR TRASIG OCH VAR TVUNGEN ATT BYTAS. NEJ VA FAN TÄNKTE JAG JAG FÅR PROVA NÅGOT ANNAT. JAG TVÄTTADE BILEN ÖVER OCH UNDER PLOCKADE BORT MASSA BOXAR OCH SPRUTADE ELEKTRONIC RENGÖRNING I . SEN TOG JAG BILEN OCH KÖRDE DEN RIKTIGT VARM. TÄNKTE ATT DET HAR JU VARIT VÄLDIGT FUKTIGT UTE. SÅ JAG TOG OCH KÖRDE DEN I FLERA MIL SÅ DEN BLEV RIKTIGT VARM. MEN DET FUNKADE INTE. SÅ JAG STÄNGDE AV BILEN GICK IN OCH DRACK KAFFE. GICK UT IGEN OCH STARTADE BILEN OCH DÅ HOPPA FLÄKTEN IGÅNG OCH JAG HADE SPARAT 4000 KR. HOPPAS NU ATT DEN HÅLLER SIG IGÅNG. freddy |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Freddy: köp en penninglott!! MVH Hasso |
|
Jag har inte sett just på E39. Men en aluminiumklump med taggar eller fenor (kylare) kan du inte missa. Kan sitta på fläktmotorn eller i närheten, följ kabeln. Låter som du har glapp nånstans, lödfel på styrkortet eller i effekttrissan ovan. Blir lite varm, lödningar har en benägenhet att släppa vid temp.växlingar. FP |
|
| Jag hade exakt samma fel på min E39 (se tråd Kupéfläktproblem)! Felet visade sig vara den så kallade effekttransistorn. Du hittar den innanför täckskyddet som är monterat på kardantunnelns högra vägg. Om du lyser med en ficklampa kommer du se ett fempoligt kontaktdon. Lossa kontaktdonet och lirka ut effekttransistorn som är delvis infälld i kylkanalen från fläkten. Transistorn är endast fastsatt med ett snäpplås i botten. Tyvärr är komponenten helgjuten så några reparationer går ej att utföra. En ny kostar 600:- hos BMW. | |
|
Kan man inte borra loss själva trissan? Borde minska materialkostnaden med en faktor 10. Jag skulle gärna vilja kollat på den gamla. FP |
|
| I morse när jag åkte till Falun ville inte min fläkt starta...Blev lite orolig. Men på hemvägen funkade den igen!! Wihoo....Får se hur länge den glädjen håller i sej!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.