AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
658

Kan insatsfilter resultera i högt Hc värde?!

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hej!

Var och M-testade min bil, en 323:a från 96, i fredags. Bilen klarade testet väldigt bra och gubbarna som kolla på bilen tyckte att den var i väldigt bra skick och så. Men jag fick en anmärkning av vikt. Nämligen högt Hc värde.

Har nyligen bytt olja, filter och "flushat" motorn. Dock så var bilen inte vidare varmkörd då testerna togs. Ingen k-sprit eller liknande heller.

Alla andra avgasvärden var bra förutom Hc värdet som låg på 250 ppm. I april då bilen besiktades så var Hc värdet 100 ppm.

Dock så sitter det ett Kn insatsfilter i luftboxen istället för ett orginal. Tänkte, kan detta påverka att motorn tar in mer "skit" som förblir oförbränd?
Zx
153
ZxVC
325i Sedan -94
Hej, hej!

Har oxå nyligt gjort ett M-test på min 325:a -94. Samma problem som dig. Perfekta CO + lamda-värden. dock ett HC som vandrade mellan 50 och 180. Till mig sa gubben att de kunde bero på tex lite dåligt inställd tändning. Kan ju va nå sånt för dig å!

Annars, om någn annan vet varför jag har ett vandrande HC-värde så är jag tacksam för svar!
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Vilket värde är det som sticker i höjden om avgasystemet läcker?
ma
597
magican
E36 328 Coupe
CO2 drar iväg rätt fint då eftersom du får mer syre vid mätningen.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag ska byta filtret snart, sedan kolla värdena igen. Samt varmköra bilen ordentligt innan också. Annars får man väl börja byta lambdasond sen sätta på en race katt.

Tror dock nytt luftfilter & nya stift samt en riktigt varm motor gör susen!
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Mjo.. katten ska ju bli 300 grader lr va de nu va..

Nej för tusan katten blir varmare än så ....

Bimmer
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
En katalysator kommer inte ens igång under 300 grader. Arbetstemperaturen ligger mellan 400-800 grader. Och går tempen över 1000 grader så förstörs katalysatorn fort, vilket en motorstörning som en misständning kan bidra till.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.