|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Bmw originalbatteri till 535E34 kostar runt 1500kr och har visat sig hålla 4 år eller 2 byten på 8år, inte speciellt bra. De är bara att konstatera att det finns nöjda och icke nöjda kunder till olika fabrikat, enda skillnaden är att man bara kan vara missnöjd med produkten/kvaliteten om Biltemas saker går sönder, vad det gäller BMWs saker finns det fler aspekter inblandade. Med en äldre bil speciellt är det alltid en liten risk att köra och att inte våga chansa med en så skottsäker produkt som batteri från Biltema är bara löjligt. Det sitter sedan 2 år tillbaka Biltema batteri i 323an, det har fungerat bra trots väldigt lite körning 1000mil/år och mycket kall vinter med ständiga kallstarter. Har svårt att motivera varför man skulle betala det dubbla för ett BMW originalbatteri??? att sedan inte batterierna passar riktigt ingår i det låga priset, man kan inte få allt här i världen. |
|
|
Folke. En lysande genomgång av det hela, och så sant som det är sagt. Visst finns det en massa olika sätt att tillverka batterier på, både grundläggande konstruktion och sen även i valet av kvalitetsnivån. Även om det finns få tillverkare av batterier i världen så kan man inte påstå att "allt är samma" det är ju bara att titta på hur olika batterier kan se ut bara på utsidan. Givetvis kan det likväl vara samma inälvor i flera utvändigt olika batterier, men även vara olika på insidan. Kunden, t ex. Biltema, kan givetvis förhandla fram vad de vill ha få få det tillverkat efter de specar de anser de vill betala för. Eller bara välja ett redan färdigt batteri och få det med sin egen färg på ytterskalet och sin logga. Men när det sen kommer till kvaliteten så är det ju så att Biltema ändå vågar sätta 2 års garanti, vilket de inte skulle göra om det inte skulle vara bra nog för det. Sen till Optimas spiralcellsbatteri och deras konkurrenter med liknande teknik. Det var väl Optima som kom med denna teknik först. Och under lång tid så florerade vissa påståenden från de vanliga batteriernas håll att denna teknik bara var skit. Men så fort Optima lättade på sitt världspatent i saken så kom flera av de tidigare belackarna med sina egna versioner på samma teknik, t ex .Tudor. Så det var nog inget större fel på tekniken... Dr Tinnitus |
|
|
Där jag bor i Länna i södra Stockholm ligger Global batteriers fabrik undangömd i industriområdet. Det är dom som gör många av dom batterier som säljs under olika märken på t.ex OK-Q8 etc Man kan köpa batteri direkt hos dom till billigare pris När jag skulle ha ett till en Ford Explorer hos OK hade dom inte det i sitt sortiment men skickade mig till Global där dom har alla typer. Bra priser dessutom Kolla deras hemsida på www.global.se |
|
|
Bustorp: I 2st bilar jag köpt så har det setat klipp nya biltemabatterier, dock så har jag inte fått med något kvitto, och ett har jag köpt själv, kvittot försvann vid flytt. Valet av batteri var helt ekonomiskt. Därefter köpte jag varta, som jag är fruktansvärt nöjd med, hellre lägger jag ut mer pengar på ett batteri som håller längre, visst det kanske blir dyrare i längden, men jag slipper stå kalla vintermorgnar utan sås i batteriet. Dock så kan jag bara tala gott om biltemas 6v batterier, farsan har haft i 6 år till motorcykeln, och det fungerar fortfarande. Och som tidigare talare har nämt ett antal ggr, alla tillverkare har olika kvalitetsklasser, beroende på vad kunden vill betala. Tex. så fick jag höra av en polare som arbetade i en MDS butik att MDS betalade i snitt 10kr/högtalare när det gäller framsystem. Detta var ett tag sen, men jag tvivlar inte på att det är sant. Samma tillverkare gör även högtalare till lite mer "kända" högtalarföretag som är kända för mer kvalitet, men dom betalar åxå en extra slant. Wanna know how it feels to Die? Touch my car, and you WILL foundout. |
|
|
Spiralceller: Undras om inte Hawker energy i US vill ha ett finger med i spelet här, men Optima låg säkert på nåt patent, bl.a genom Gyllingföretagen i Sverige. Tudor är tyvärr också bara ett varumärke idag, Exide är en bjässe på lerfötter som styr det hela och köpte upp det mesta för ett antal år sedan, Tudor bl.a. Global: Tillverkning av blybatterier i Sverige har inte funnits på en tid, troligen var väl Tudors fabrik i Nol bland det sista. Däremot har väl Global ett labb osv i Länna plus en del batteridepåer. De matchar/fyller en del stationära eller större traktionära batterier också. Kan inte säga riktigt var deras produkter tillverkas, Global-Yasa har väl nåt ihop, kanske far east. Som redan sagts, det finns inte så många tillverkare/fabriker, däremot en massa varumärken och korsbefruktningar i branchen. FP |
|
|
Nu e batteriet på plats. Blev ett Exide. Batteriet som satt där innan var också ett Exide, från Tyskland. Då bilen importerades där ifrån -00, så har ju batteriet suttit där minst 5 år nu om inte mer. Bmw...Wroooom...... |
|
Miper335 |
Många lämnar ett års garanti men då lagen kan tvinga en handlare att ta "ansvar" för sina produkter i två år så har många börjat "skryta" med att de lämnar just två års garanti. Finns väl någon restruktion i och för sej under andra året men egentligen så är det två års garanti på allt som säljs även om Handlaren bara lovar ett år. Dessutom svär sej många fria ifrån en del skador som kan inträffa under dessa två år. Biltema ( säkert fler än de ) skriver t.e.x att garantin INTE gäller vid frostskador. ( de flesta batterier lägger ju av just på vintern ) Så deras två års garanti är inget märkvärdigt men det låter ju bra. |
| Jag misstänker att BMW orginal också är Exide. Men om det är identiskt låter jag vara osagt. Vad kostar ditt batteri? | |
|
Garantin gäller egentligen bara för ursprungsfel, dvs man skall som brukare bevisa att produkten hade en defekt från början, detta kan man göra upp till två år efter köpet. I praktiken är detta tämligen omöjligt, samtidigt finns det en mängd sätt att förstöra ett batteri på, medvetet eller omedvetet som direkt ogiltiggör garantin. Detta vet alla i branchen men för produkter som i slutförbrukarledet kostar några hundringar orkar man inte och har inte tid eller finner det lönsamt att processa. Bättre att lämna ut ett nytt batteri, och man har INTE som vissa tror då en ny tvåårig garantitid, endast resterande tid från det ursprungliga köpdatumet. Sen finns det nåt som heter goodwill också, men detta är en annan sak. FP |
|
|
PowerMac: Batteriet jag köpte var ett Exide, vet ej vad det var för beteckning.(allså modell). Det som satt i bilen sen innan var av modellen xxl, de kände inte riktigt igen det på mekonomen. Batteriet jag köpte kostade 866kr, vad jag betalade låter jag vara osagt. Men hoppas att detta håller ett tag(år). Mvh Patrik Bmw...Wroooom...... |
|
Miper335 |
Exide är ett mycket bra batteri Creepshow och används "yrkesmässigt" i b.l.a lastbilar,truckar e.t.c Har själv ett Exide batteri som fyller 7 i år och som sitter i en Volvo 765 Td ( Har haft bilen hela tiden ) Inget strul,inget underhåll och 15000 mil......lycka till. |
|
Tackar!! Bmw...Wroooom...... |
|
|
Kunde inte låta bli och blanda mig in. När det gäller Biltemas sortiment generellt brukar jag undvika all elektronik. Man kan helt enkelt inte "trolla" med kvalitet till ständigt lågt pris. Alltså ju mer avancerad en produkt är, desto rimligare att satsa på bättre kvalitet som tyvärr kostar mer. Men högre priser är inte garanti för bättre kvalitet heller. Både Biltemas och IKEAs varor uppfattar jag många gånger som sämre i kvalitet men så är de också billiga. För min del blir det därför ständiga kompromisser och avväganden. mvh |
|
|
sword: Men tänk då på att ikea som du nämnde, deras batterier dom säljer var i varje fall förr made by Varta, stod t.o.m det på dom. De funkade då klockrent för mej och kan inte tänka mej att de är sämre än övriga Vartabatterier. Där kan man i varje fall tala om prisskillnad !! Hade vart kul att veta vilka Biltema har som leverantör av batterier, nån som har en aning ?? MvH Thomas |
|
|
>CypherX: Du träffade nog mitt i prick. För sanningen är att jag handlar små batterier bara på IKEA!! Lustigt att jag lät nedlåtande ändå! Det var nog efter en konsument-test som jag fastnade för IKEAs batterier som helt riktigt tillverkas av VATRA. På tal om ursprung av olika produkter har jag personligen slutat tänka på vilken världsdel etc som saker kommer ifrån. Det är helheten och kvalitetsintrycket. Nyligen läste jag en test på olika verktygssatser som kostar allt från några hundra kronor till några tusen. På samtliga var det minsann MADE IN CHINA. Globaliseringen gör att det är komponenter och detaljer, och inte ursprunngsland, som avgör både pris och kvalitet. Har du läst om kinesisk industri (kinesisk fabrik med kinesisk personal) i Sverige (norrland) som ska ha MADE IN SWEDEN stämpel på produkterna? Vad ska de varorna "komma ifrån"??!! :)) mvh |
|
|
Det lät skumt !! Kan tänka mej att ett "svenskt" företag köper in de färdiga produkterna och sätter på nån plastförpackning här i sverige och därför kallar dom "svenska" produkter, nåt i den stilen i alla fall. Det med globaliseringen tycker jag personligen är en hemsk utveckling. Visst, det är positivt för folket i tredje världen, men det är ju vi som får avstå från våra jobb för deras skull. Själv tycker jag det är ett jäkligt bra initiativ av EU att införa handelskvoter på textilier. Får hoppas det kommer på övriga produkter oxå. Även om det kortsiktigt blir sämre/dyrare för gemene man så kanske det räddar ett och annat jobb. Jaja, blev en rejäl utsvävning det här....Från biltemabatterier till kineser :) MvH Thomas |
|
|
De svenska företagen köper givetvis in färdiga produkter från från något land med låga tilverkningskostnader. Men tänk på att det i de allra flesta fallen är fullt möjligt att tillsammans med tillverkarna bestämma hur man vill att produkten skall se ut och vilken kvalitetsnivå man vill lägga sig. Därför kan det finnas produkter som ser förvillande lika ut som kanske sälja i Sverige av olika företag, men som ändå kan ha mer eller mindre stora skilnader i både kvalitet och pris. Det kan handla om olika material i t ex. blocknycklar fast de ser identiska ut i övrigt, eller olika härdning m.m. En bra exempel på hur det kan gå till är inom cykelbranschen. Hur många har hört talas om ett cykelmärke som heter Richtech som var poppis på slutet av 90talet? Hur många vet att det var ett svenskt cykelmärke...? Det var heller inte det enda svenska märket med namn som klingade utländskt. Det hela gick till på så vis att man i sverige bestämde hur cyklarna skulle se ut i färg och design inför varje säsong. Sen åkte inköpare ner till asien för att leta reda på tilverkare av delarna och förhandla fram prisnivå och kvalitet för inköp av önskade kvantiteter. Och att delarna såg ut som man önskade. Man fixade ramarna från bl a. välrenomerade Tange, och valde antingen en redan färdig ramdesign som lackades i de färger man önskade och fick de logos och mönster man önskade. Eller så specificerade man hur ramen skulle se ut och om det skulle vara aluminium eller chrome molly rör, vanliga eller med Easton design (tjockare gods ju närmare svetsfogen man kommer, och tunnare på mitten av rören) Sen fixades bromsar pedaler vevparti och växelsystem från t ex. Shimano blandat från deras sortimen av Alivio, XT, XT Pro, LX, XTR och allt vad det nu hette. Fälgar nav och ekrar valdes även de från olika tilverkare. Ja på så vis så fick man hem en drös delar som sen packeterades här hemma i sverige, eller kanske redan i asien med alla delar i en flat kartong. Sen sattes cyklarna samman hos de svenska cykelbutikerna och justerades in före leverans till kund. Dr Tinnitus |
|
|
en fråga grabbar, sorry förresten om ja pajjar tråden här lite "mer" men vad ska man ha för batteri i en 93 as 525 tds..finns inge extra utrustning föutom eltaklucka å stereo å en liten bas me 2 tolvor, ska de va 72 ah eller 88 eller vad..tänkte köpa ett 100 ah men vart nu osäker av de ja läste här om känsliga elsystem... Full gas Spar tid... |
|
|
525tok jag har ett 100ah batteri i båda bmw bilarna köpte det ena i förrgår, det andra för 2 år sen funkar pefekt.. enl kunnigt folk bra batterier (inte biltema.) kostade 650:- +moms //fredrik Mmmm Diesel...... |
|
| 72Ah, 88Ah eller 100Ah har bara den betydelsen att om t.ex du belastar batteriet med 1A så är det urladdat efter det antal timmar som det står på det (72,88,100) Det vill säga om batteriet är fulladdat och friskt. Ah=Ampere timmar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.