|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
bustorp |
Miper335: Du som är så otroligt insatt i branschen kan väl förklara för oss andra, korkskallar som handlar Biltemabatterier, vad som skiljer så brutalt så att dom inte är värda att sätta i andra än äldre bilar. Förklara samtidigt hur det kan komma sig att många av oss har batterier som funkar efter både 4 och 5 år och som det står Biltema på. Skall bli intressant att höra vad du kan lära oss.......... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Ärligt talat så vet jag inte om jag ska välja biltemas batteri(om det nu finns te min bil) eller ett lite dyrare batteri. Jag vet själv inte vilket som är "bäst", då jag aldrig behövt byta på min föregående bilar. Så antingen får jag köpa ett biltemabatteri o se hur länge det varar..kanske håller länge? och kan lägga de resterande pengarna på nåt kul. Eller så köper man det dyrare och kanske får längre livslängd? Jag vet inte Bmw...Wroooom...... |
|
|
Smerto: Alltså tror du på fullaste allvar att batteritillverkare bara tillverkar en sorts batterier? Det finns givetvis lågprisbatterier och mera påkostade sådana hos dom stora tillverkarna. Precis som med allt annat man handlar så finns det dyrt och billigt. Bara för att det står Biltema på batteriet så måste det inte vara dåligt. Men eftersom man inte vet vad det är som man köper så att säga så kan man bara befara att lågpriskedjan Biltema köper lågprisbatteriet från den stora tillverkaren. För annars så skulle deras vinstmarginal bli mindre = dålig affär för Biltema som ALLTID säljer på lågt pris. För när handlade du på Biltema senast för den goda kvalitens skull???. Sen så är det precis som Bustorp säger två års garanti på "alla" batterier oavsett prislapp. Jag har för mig i och för sig att Optima har så kallad livstidsgaranti, vad det nu innebär (två år?) ;) |
|
Miper335 |
Dej kan jag nog inte lära mycket Bustorp utav många orsaker men ett tips är att läsa mina inlägg innan du gapar. Har inte sagt att Biltemas produkter INTE är prisvärda! Har inte iheller sagt att någon är korkad för att de handlar där! Har man en nyare bil som dessutom kanske rullar långt vill man inte bli stående för att man har monterat billiga reservdelar. En gammal bil som kanske rullar ett par år till vill man inte alltid montera dyrare delar i än vad den är värd. En nyare bil har inte samma elsystem som äldre och kräver mer utav batteriet. Tar med detta tillbaka mitt inledande påstående om att Biltema delar inte hör hemma i en Bmw ... Tydligen gör dem det! ( men inte i min ) |
|
Creepshow --> Köpte ett biltema 72 Ah Art.nr 80-572171 idag. Passade bra förutom att man fick bända till koppar biten som håller batteriet lite. __ BMW - When you need power and comfort. |
|
bustorp |
Miper335: Citat: "Har inte sagt att Biltemas produkter INTE är prisvärda! Har inte iheller sagt att någon är korkad för att de handlar där!" Helt rätt, det var jag som skrev det............. Kan ju också säga att jag inte köper dina argument över huvud taget. Dom håller helt enkelt inte............Det handlar om batteri. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
PowerMac: Visst tillverkar dom olika sorters batterier, naturligtvis. Men varför skulle det vara lågprisbatterier på biltema och högkvalite batterier hos volvo t.ex? Om batterierna har samma art.nr hos tillverkaren så är det ett likadant batteri, exakt likadant. Har ett i min BMW och det gav jag 500:- (595:- är hans vanliga pris) hos en som har en batteridepå. Exakt samma som BMW säljer som orginalbatteri. Det är med andra ord märkesverstäderna som har väldigt bra marginaler på sin försäljning. |
|
|
Smerto: Om batteriet verkligen har samma art:nr hos tillverkaren så är det nog en bra affär du har gjort skulle jag tro. Jag betvivlar inte att man kan köpa samma batteri utan BMW logga för en ringare slant. Bara man vet exakt vilket batteri man skall ha! Det finns en massa lågprisskräp också som tillverkas för att säljas till lägsta möjliga pris. Och hur skall man veta exakt vad man köper om man väljer ett Biltema batteri? Glöm inte att Biltema är ett lågprisföretag som säljer billiga prylar med hyffsad kvalitet. Varken mer eller mindre. Jag begriper inte varför folk tror att dom skall få premiumkvalitet hos Biltema när hela deras affärside bygger på lågprisprodukter till lägsta möjliga pris??? |
|
| Jag håller med, allt är inte bra. Men som Carl L skriver på denna länken Länk så är ju vissa delar orginaldelar. Det skulle ju medföra att BMW är ett lågpris märke? Och ett batteri är ju inte så svårt att se om det är bra eller dåligt. Det batteriet du har som är slut, är det ett batteri som du varit nöjd med så ta alla uppgifter och jämför med det du tänker köpa, har du samma specifikationer på bägge så är de lika bra. Annars skiljer det på de olika värdena och då är det inte samma, enkelt. | |
bustorp |
Batteri är en förbrukningsvara, inget tvivel om saken. Bara för att det är ett "märkesbatteri" så borgar inte det alltid för bästa eller ens bättre kvalité än lågprisbatteriet. Bara det att Biltema lämnar samma garanti som övriga märken (kanske inte Optima) tycker jag är starkt om dom nu har så dåliga batterier som vissa vill påstå. Ingen lämnar mer garanti trots att dom enligt en del håller högre kvalité än Biltema. Det gäller även fler av deras andra produkter. Kan det vara så att Biltema har lägre påslag (o mer slimmade inköpskanaler) på ex.vis batteri än "märkeshandlaren" som gör att priserna varierar? Jag tror att det är en stor faktor i det hela. "Du får vad du betalar för" är inte alltid hela sanningen. Ibland kan du få mer "valuta för pengarna" trots att du handlar billigt. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Man får alltid valuta för pengarna när man handlar billigt... På kort sikt. ;) Så länge Biltema inte kvalar in på OEM specifikationerna så fortsätter jag att rata dom. Om det blir ändring på denna punkt så skall jag aldrig mera handla av någon annan. Att två produkter visar sig hålla hög kvalitet (blinkersglas BMW org och Brembo bromskivor), betyder inte att Biltemas övriga "15 000 kvalitetsprodukter till mycket låga priser!" håller samma kvalitet. Det finns säkert fler fynd bland hyllorna och ni som är Biltema frälsta får gärna posta detta på forumet så kan även jag handla. |
|
|
Bra sagt bustorp. Det är det jag har försökt säga hela dagen:) Färre mellanhänder lägre pris, mindre girighet lägre pris. |
|
bustorp |
Så länge vi inte vet vem som tillverkar Biltemas batteri så kan vi heller inte veta om det finns med i OEM-spec. under ett annat namn, eller hur? Det behöver ju inte tvunget stå "Biltema" på alla batterier som tillverkaren kränger....... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Kan avslöja att på mitt förra jobb tryckte vi plastomslag till bla tidningar och embalage runt div prylar. Ett exempel är bla tvättsvampar som vi tryckte plasten runt, och det var till BILTEMA, TurtleWax, Micro, okq8 mm och detta levererades till EXAKT samma mottagare. Detta är ju i sej inget bevis för att innehållet är samma men det mesta talar ju för det. Visst, detta är inga batterier men det visar ju på att det är exakt samma tillverkare till många olika märken och troligtvis exakt samma innehåll. Är helt övertygad att detta gäller även batterier, VARFÖR skulle tillverkaren göra ett sämre och ett bättre ?? Är det nån som verkligen kan bekräfta att detta är fallet, inga antaganden utan rena fakta ??! MvH Thomas |
|
|
Så länge JAG inte vet om det är OEM så handlar inte jag. Att Biltema inte skulle vara giriga är nog kvällens bottennotering (med glimten i ögat). ;) Och visst är en del av Biltemas prylar av fullgod "märkeskvalitet" eller vad vi nu skall kalla det för. Posta då det här genast givakt! Tvättsvampar eller vadsom... |
|
|
Sen ska man ju veta att det inte bara handla om batteriet i sig för att det ska må bra eller inte. En bil med ett elsystem som inte är riktig som det borde vara, kan givetvis påverka ett batteris livslängd, liksom hur bilen brukas. Till det kommer det faktum att olika batterier kan ha olika bra tålighet för olika typer av missförhållanden eller "misshandel". Ex. på ovanstående kan vara en laddregulator som ligger i ytterkanterna eller utanför vad specifikationerna säger, ibland eller alltid. Kanske överladdar då och då. Kanske det är lite vajsing på kablaget som gör att det blir missförhållanden som kan påverka generator/regulators funktion och batteriets välmåga. Sen kanske det handlar om mycket korta körturer där batteriet sällan hinner få full laddning. Har man tur så passar de förhållanden man har et Biltemabatteri bra, eller kanske inte, och då kanske man får problem med ett sådant men kanske inte med ett lite dyrare batteri som är tåligare mot samma saker. T ex. så uppger ju bl a. Optima att deras batterier är extremt vibrationståliga. Det är alltså väldigt mycket mer som spelar roll än bara namnet Biltema eller inte. Dr Tinnitus |
|
|
satt ett biltema i min tds sedan -97 bytte förra våren... alltså 6-7 år.. Mmmm Diesel...... |
|
|
PowerMac: Visst är dom giriga, jag sa bara mindre giriga ;) |
|
|
Jaha..iadag blir det ett nytt batteri te bilen. Åker ner till mekonomen och inhandlar ett där (en polare jobbar där=bra pris). Så än så länge så för jag vänta med att ge ett betyg på biltemas batteri. Men som sagt jag tror inte att det är så dåligt eller kasst som en del vill påstå. Kanske inte lika bra som ett batteri för 1200:-( säger inte att det är så) men vad spelar det för roll? Pajar det under garantitiden så får du ett nytt. Pajar det efter så kan du köpa ett nytt. Dvs då har du kanske inte lagt ut mer än vad ett dyrare batteri kostar. En tanke bara. Tack för alla inlägg i "om biltemas batteri passar på min" Fick 2 svar på frågan....resten nåt helt annat...he..heee. Men alltid kul att diskutera för och emot. Mvh Patrik Bmw...Wroooom...... |
|
|
Tänkbart problem när man handlar på t.ex Biltema är att man inte vet eller kan bedömma vad man får (rent kvalitetsmässigt). Dessutom är det ofta inte samma produkt i dag som för ett år sen eller om ett eller två år osv. Att tro att ett blybatteri alltid är "bara ett batteri" är till att lura sig själv. Det finns många grundparametrar, t.ex kemisk sammansättning på elektrolyten, syradensitet vid första fyllningen, andelen kalcium, selén och dylikt för att göra batteriet "underhållsfritt", dvs minska vattenförbrukningen. Vissa batterier har öppen elektrolyt men inga öppningsbara lock (underhållsfria), andra har lock men är ändå uppbyggda som underhållsfria rent kemiskt. Det finns bunden elektrolyt i form av gelé, vidare AGM och motsvarande, alla är slutna. Det finns extra vibrationståliga batterier med grövre blyplattor, det finns extra strömstarka batterier med större yta på blyplattorna. Vidare nätformade plattor (pasterade), rörplattor, massiva plattor osv. En del tillverkare optimerar för att tåla djupurladdning, andra för bästa livslängd vid stand by drift, andra igen för bästa egenskaper vid cyklisk drift. Optima har sina spiralformade plattor (runda celler) och en aggressiv marknadsföring av dessa, medan Exide har sina motsvarande Maxxima som funkar likdant och lika bra. Bra produkter till "bra" pris, men det finns ändå prismatiska batterier (vanliga platta celler) som funkar lika bra eller bättre. Alla batterier har en kapacitetsangivelse (Ah), lätt att jämföra, många har dessutom ett CCA-värde, man bör komma ihåg dessa kan anges baserat på olika normer (olika temp, olika lång tid). Leverantörer som t.ex Biltema väljer som bekant att sätta sin egen label på alla produkter och vägrar ange den ursprungliga tillverkaren. Jämför deras oljor osv, man (de) får nog leva med att många kunder blir skeptiska. Man kan hitta billiga batterier även hos t.ex Rusta eller Nyborg m.fl, problemet kvarstår, att bedömma kvalitén. Om det är ett märkesbatteri så kan man alltid söka rätt på datablad osv och jämföra. I en produkt som t.ex batterier ingår många moment under tillverkningen och diverse kemiska processer där saker och ting kan gå snett och det kan utan tvivel vara frestande för tillverkaren att sätta gränsen för vad som skall släppas vidare och vad som skall skrotas. A och B-kvalité kan säkert förekomma på synbarligen samma produkt av t.ex denna anledningen. Fråga mig inte hur jag vet...) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.