AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.726

Passar biltemabatteri på min?

Sida 1 av 5
Cr
42
Creepshow
525iA Touring -96
Har en 525a -96 (e34). På biltema har de batteri till 525 upp till -90, sen finns det inte från 91-96. Passar batteriet -90 på min eller måste jag köpa nån annan stans?
Mvh Patrik

Bmw...Wroooom......
Miper335
Nu är väl detta inget Volvo 240 forum va?

Ingenting som det står Biltema på har i en Bmw att göra.

Ett bra Batteri kostar runt 1000 lappen och sen slipper du bry de närmsta 5-8 åren.

Att spara på ett batteri är ingen bra ide.

Cr
42
Creepshow
525iA Touring -96
Jag Vet inte vad du svarar på? men man har väl rätt o fråga innan någon tar en för en 240 raggare..eller?

Detta var enbart en fråga...kom ihåg det.

Bmw...Wroooom......
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Vad man hört här på forumet så är biltemas batterier helt ok. Som vanligt så är det givetvis inte biltema som tillverkar batterierna utan dom köper in från varta eller liknande, har inte koll på vilket märke dom kör med. Köp det du bara, funkar helt säkert ok.
Är du osäker på vilket så mät yttermåttet på batteriet, lite borde kunna skilja, finns för det mesta plats i batterihyllan för lite större. Kolla sen vilken strömstyrka du har på ditt, tex 100 A eller liknande. Kolla även så polerna är ok.
Sen ska det vara lugnt....

Miper335: Skulle du kunna berätta varför inte biltemabatteriet skulle vara ok. Har du köpt nåt själv eller...Finns väl inget märke som är belaggt med så mycket fördomar som biltema.

MvH Thomas
Cr
42
Creepshow
525iA Touring -96
Tack för det svaret CypherX, ska kolla strömstyrkan,mått m.m. Skulle också vilja veta varför biltemas batterier inte skulle va ok enligt Miper335.

Mvh Patrik

Bmw...Wroooom......
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Kolla upp höjden på det oxå, glömde påpeka det. Det sitter under baksätet på din misstänker jag, då är det inte säkert att sätet går att trycka dit om inte måtten stämmer helt...

MvH Thomas
Tänk på att då BMWs batterier sitter i kupén krävs avluftning mm då det bildas vätgas i ett batteri vid laddning..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
bustorp
Miper335:
Vad är det för grejor som Biltema har som inte duger till BMW?
Skulle den inte starta eller vad?
Hoppas det var med ironi du "svarade" Creepshow. Ett svar på hans fråga var det i a f inte......

Creepshow:
Det är inget fel på Biltemas batterier om man ser till pris i förhållande till kvalité. Skulle dom ha fått in anmärkningsvärt nånga reklamationer på dom så hade dom antingen bytt leverantör eller slutat att sälja batterier. Allt annat är fördomar.......fördomar bygger oftast på okunnighet.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
ew
189
ewert84
320ik 88
min erfarenhet av biltema batterier är att de gärna laddar ur och att det håller en ganska ojämn kvalitet

OBS!! jag är för det mesta positivt inställd till biltema
bustorp
Jag har köpt 2 batterier därifrån genom åren. Det ena höll 4 år, det andra nästan 6 År. Det tycker inte jag är så dåligt.
Kompisen har ett i sin båt som köptes -97. Funkar än och det har varit under vatten en gång dessutom.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Kör också på Biltema-batterier i mina bilar. Fungerar utan anmärkning.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
be
23
beamer28
bmw 520 Touring-92
Där finns inte många batteritillverkare i världen,och biltema sätter bara sitt namn på dom precis som volvo,saab,och bmw mfl.såna kommentarer grundar sig på total inkompetens.
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Börjar med att säga att jag har INGEN erfarenhet av Biltemas batterier.

Dock har vänner till mig, som har pysslat med batterier i flera generationer, berättat historier som visar vikten av att välja rätt sorts batteri till bilen för att slippa risken till en massa följdfel på elsystem och liknande.

Det är alltså inte bara måttet på batteriet och polplacering som är avgörande..
Miper335
Biltema är ett mecka för hemmaskruvare och säkert ett alternativ till många.
Kvaliten är ojämn i många utav deras produkter men det finns de som alltid har kört med Biltemas reservdelar och som är nöjda.
Dessa personer byter också gärna en gång mer då det ändå blir billigare.

Mitt tips till dej var att undvika Biltema ...inte att förolämpa dej eller någon annan som "pentaraggare".

Biltema ÄR duktiga på att ha ett stort sortiment och mycket av det är både billigt och avändbart. ( t.e.x verktyg )

Delar som bytes sällan och som är viktiga för bilens funktioner är värda att lägga några hundra mer på.

De batterier som jag känner till som är köpta på Biltema höll mindre än 2 år.

Oavsett hur många som säger att Biltema har bra kvalite så skulle aldrig jag köpa en bil servad med Biltemagrejor....( och jag är inte ensam )

Micke

Ma
16
Maurits
BMW 520 -87
Två av två möjliga biltemabatterier var inte ladningsbara efter något år och EN urladdning. Är det inte fler än jag som får lust att bygga en batterimur framför någon biltemaentré
/Set
Cr
42
Creepshow
525iA Touring -96
Så man måste köpa ett batteri, låt oss säga som INTE är från Biltema för att vara säker på slippa risken för en massa följdfel på elsystem och liknande...eller?
Köper jag ett batteri för 400:- eller 1200:- som exempel och 400:- batteriet skulle börja krångla med elen eller nåt annat, ska jag då skylla mig själv för att jag valde batteriet för 400:- istället för det för 1200:- med ett känt märke?
Cr
42
Creepshow
525iA Touring -96
Mitt senaste inlägg var en fråga till Mr. Nullzwei, glömde ta med det
la
33
larban
523i -99
Har dåliga erfarenheter ang. Biltemas bilbatteri.
Batteriet i min nya BMW -99 E39, höll bara 3 år.
Inköpte ett nytt något kraftigare som passade perfekt i min bil.
detta fungerade tyvärr bara 3 mån.
Fick ett nytt på garanti, som höll nästan 2 år.
Båda gångerna så var en cell i batteriet död.
Efter en del problem, fick jag även byta det andra batteriet på garanti.
Ingen skugga skall falla på Biltema, som i butiken skötte sig riktigt bra.
LB

Lars B
BMW orginal med överlägsen kvalisort kostar 930 pix. Och då ingår en liten inbyggd "laddningsmätare" som kan vara praktisk, Mitt orginalbatteri höll nästan i sex år så det är sannerligen inget fel på grejjorna.
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Creepshow:

Det är ganska märkligt, jag trodde jag var tillräckligt tydlig när jag började mitt inlägg med:

"Börjar med att säga att jag har INGEN erfarenhet av Biltemas batterier."

Jag vet inte, men jag tycker inte att det kan misstolkas.

Det andra du skriver, förstår jag överhuvudtaget inte vad du vill säga med.. Jag antar, om man skriver på ett forum, att man söker lite tips, råd osv. Kanske rent av ett bollplank forumdeltagare emellan.

Det skrevs i början av tråden att det var lugnt bara batteriet hade en viss form/storlek och styrka. Det finns fler parametrar att ta hänsyn till idag då dagens elsystem i bilar är mer känsliga än vad de var förr, allt detta enligt folk som varit i batteribranschen i 30-40 år.
Jag har ingen erfarenhet av biltemas 12v batterier men dock så har jag köpt två st 6v batterier till min bubbla och de har varit bra , har haft mycket bra livslängd......

Billy B10
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.