AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
1.863

Vilken olja till min 1502 -75?

Sida 2 av 2
Janne,

Nej jag påstår inte att du har gott på någon skröna, och vill heller inte tillintetgöra dina omfattande erfarenheter! Min poäng är att det finns massor med folk som menar att "Jag har kört på den sämsta motoroljan alltid och det har minsann aldrig varit några problem", varpå de vägrar inse att de faktiskt inte gjort det optimala, utan istället gottar sig åt de 200:- om året de sparat. Att motorn sedan är helt igengeggad inuti vet de förstås inte om :)

bustorp,

Nej, men så kan man ju inte jämföra. Vi får ju förutsätta att "Svensson" alltid handlar på samma ställe, och gärna då samma fabrikat. Då är ju mineraloljan den billigaste i 99 fall av 100. Svensson är också så pass okunnig att han hellre köper en mineralolja av ett fabrikat han känner till, än en helsyntetolja av icke välkänt märke, men med samma eller bättre klassningar.

USA är den största marknaden för mineraloljor, här är skrönorna och okunskaper om olika motoroljor och deras egenskaper betydligt mer utbredda än i europa. Vi svenskar sägs ju vara bland de bästa i världen på att anamma ny kunskap och ny teknologi :)

Sedan ska ju sägas att även de moderna mineraloljorna är MYCKET bättre än de var för 10 år sedan.

Slutsatsen är att Larsas 02:a förmodligen kommer att fungera förträffligt oavsett om han väljer en mineral, delsyntet eller helsyntet.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Hej Larsa !

Lätt som en plätt.

En 02:a trivs bäst med en 50 olja, 15/50 - 20/50.

Märke och pris efter plånbok.

Håkan

La
469
Larsa10
518i -81 E12
Hej!
Tack för alla goda råd. Det känns ju som att jag kan välja och vraka utan att behöva oroa mig speciellt mycket för att välja fel olja. Själv är jag villig att lägga några kronor extra för att få en bra olja.

Tack igen.

mvh
Larsa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.