|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har sökt här på forumet men inte hittat någon tråd för 02:an. Kan någon rekommendera vad jag skall ha? mvh Larsa | |
|
Börja med en halvsyntet av en god kvalitetsklass..Senare så kan du ju prova med helsyntetsolja ,risken finns att man får slammerljud eller att den börjar att dra olja med en tunnare helsyntet i en lite sliten äldre motor(antar att din vagn ej är helrenoverad i motor'n?)) Tex en 10w/40 olja av välkänd fabrikör,t.ex Mobil,Castrol,Valvoline mfl. Mitt tips,finns MASSOR att läsa rent tekniskt om just oljor här på forumet.. Många skulle tipsa om en helsyntetsolja direkt,men inte jag som synes :) Jag har kört både högkvalitativa halvsynteter som bra helsynteter,utan att se några som helst skillnader i slitage dem emellan..Visserligen så bytte jag olja+oljefilter oftare med halvsyntetsoljorna.jaja...mina funderingar o rekommendationer hur som helst.. Mvh Janne. |
|
|
"risken finns att man får slammerljud eller att den börjar att dra olja med en tunnare helsyntet " Hur menar du nu då....? Menar du att en 10W-40 helsyntet är tunnare än en 10W-40 halvsyntet eller 10W-40 mineral....? Kanske dags att läsa på lite om oljor....? Klart han kan byta till helsyntet av lämplig viskositet direk om han vill, utan att ligga sömnlös för det. Dr Tinnitus |
|
bustorp |
Dr Tinnitus: Jag bytte från Castrol GTX3 till Valvoline MaxLife och fick ökat slammer i min motor. Kan du förklara det du som ev. "har läst på lite om oljor"? Tror du att det bara har med densitet att göra? "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Jag har erfarenheten att efter byte till en tunnare helsyntet,dvs till en 5w/40 från en halvsyntet med 10w i kallviscocitetsvärde började maskinen läcka i div packningar OCH slammra i kamkedjetransmissionen,men det är ju bra många år sedan det iofs.. Jag är ingen expert på oljor men jag vet vad viscocitetsvärdena står för.. Visst enligt dina "´viscocitetsexempel" så spelar det ingen roll,men JAG har inte sett många helsynteter med en kallviscocitet som börjar på 10 eller över det(annat än någon specialolja till bl.a. M5 E39 eller någon raceolja till bl.a. Porsche) Mvh Janne. |
|
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
Från det att M10-motorn började tillverkas i början av 60-talet och fram till dess avslut i slutet på 80-talet var väl varken halv- eller helsyntet oljor vanligt förekommande? Alltså borde väl även en vanlig mineralolja vara okej att använda?? |
|
Det finns många helsynteter som har 10W..... Jag har en sån i min egen bil Unocal 76 10W-30 helsyntet. Quaker state har en helsyntet på 10W-50. Ja de flesta oljefabrikaten har en helsyntet på 10W.... att erbjuda. Sen vore det ju trevligt om det någon gång kunde gå in i folks huvuden att motorljudet inte alltid är det enda som avgör om en olja är bättre än en annan. Det är fullt möjligt att en olja som motorn slamrar lite mer av ändå är en olja som smörjer och är bättre på andra sätt än en olja som gör motorn tystare, den kanske är sämre bara ljust på att dämpa slammer/ljud. Är det just tystast möjliga som man är ute efter så är ju den tystaste oljan "bäst" i just det läget. Men är det minsta möjliga friktion och bästa pumpbarhet så kan det mycket väl hända sig at den olja som är tystare är tjockare och har sämre friktionskoefficient än den tunnare som slammrar lite mer. Fundera lite på det..... Dr Tinnitus |
|
|
Tja...Finns massor med duktiga killar här på forumet som rekommenderar helsyntet till varenda liten kolvmotor som rullar här i landet,men som sagt spelar en stor roll hur denna motor(eller för all del bilen i stort) som vi pratar om här är i skicket...Vet vi det? Hur dyrt vill han ha det?,är också en fråga som kanske inte heller framkommit här..En helsyntet som definitivt kan vara överprissatt till denna 1502:a eller en halvsyntet som duger gott i denna maskin med humanare prisläge(oavsett inköpsställe). Sedan så är det inget jag eftersträvar att få packningsläckage heller,kan bli nog så dyrt att börja fixa det också. Min erfarenhet som sagt,när jag bytte till helsyntet på en "lagom" sliten motor.. Visst,tycker man att en slammrande motor är ett sundhetstecken så visst,köp direkt en super helsyntet o prova om det blir det optimala i denna sjuttiotalskonstruktion. Som sagt,min rekommendation är fortfarande att i nuläget BÖRJA med en halvsyntet,av god kvalité. Mvh Janne. |
|
|
Janne T. Tror du missuppfattat mig lite.... Jag menade bara att kille mycket väl kunde använda en helsyntet om han vill. Inte att det var det enda valet man kunde göra. Helt riktigt så bör man fundera på om det inte duger alldeles förträffligt med vanlig mineral för billig peng i en så gammal motor. Hela bilen kanske inte är värd mer än några tusingar och planerna kanske inte är att den ska ägas och gå i evighet. Men det är ingen egentlig fara att gå över till helsyntet om man vill. Jodå, jag har hört allt olyckskorpskraxande om losstvättade avlagringar och läckage om man byter till helsyntet så man blir spyfärdig. Men det handlar i 99,99% av fallen om skrönor och inte fakta. Personligen så vet vet jag ingen i mitt tämligen stora kontaktnät och bekantskapskrets, av vilka väldigt många jobbat proffessionellt med motorer utveckling av dem och racing på högsta nivå, som kan presentera ett fall som verkligen styrker något av det skrönorna kraxar om. Själv har jag utan att blinka bytt till helsyntet i en hel drös bilar som gått väldigt länge och långt på vanlig mineral, utan att ha upplevt ett enda litet problem. Men, du har alltså helt rätt att det kan vara mer ekonomiskt försvarbart att välja nåt billigare än en helsyntet i det aktuella fallet. Slammer är ju normalt inte det första man tänker på som ett sundhetstecken. Men som jag skrev så är det inte alltid så att den olja som får motorn att ticka minst i lyftarna eller bli mekaniskt tystast på andra vis alltid är den olja som är bäst för motorn. Man vill givetvis ha en så tyst motor som möjligt, men det kan alltså ändå vara så i vissa fall att en tunnare olja som gör att motorn kanske låter lite mer ändå är den som skyddar motorn bäst från korrosion slitage och annat samt har minsta friktionen. Dr Tinnitus |
|
|
Hej och tack för ert visade intresse. Jag tänkte att ni ska få lite mer info om bilens skick och hur jag tänkt använda den. Mätaren visar ca 10600mil vilket troligtvis stämmer då den inte har rullat så mycket de senaste 15åren. Jag har mycket bra dokumentation på den så som servicebok, orginal köpdokument från när den såldes ny, dokumentation från när den rostskyddbehandlades 1976 m.m. Karrossmässigt så är den mycket frisk lite rost på dörrar men inte mycket mer. Invändigt så är den väldigt fin. Bilen kommer att användas som entusiastbil och köras på sommarhalvåret. Jag vill att motorn ska gå bra och MÅ bra helt enkelt. Idag så går den väldigt tyst och visar inga tendenser till blårök. Jag ska försöka om jag kan få fram vad för olja som användes vid senasten service. mvh Larsa |
|
parolof |
om en så gammal motor bara gått på miniralolja tidigare så skulle jag fortsätta med den typen av olja, risk för ökad oljeförbrukning annars. Hade en 1602 på det glada 80-talet när (jag tror den hette) Mobil 1 syntet kom, innan jag bytte till syntet drog den ingen olja, efter bytet började den dra ganska mycket, det är ingen skröna Dr Tinnitus:-) |
|
Ni kan inte jämförta 80-talets tidiga syntetoljor med dagens! I början VAR det stora problem med helsyntetoljorna, och de fick ett dåligt rykte (som hos vissa tyvärr lever kvar än idag). Jag skulle inte tveka inför att hälla helsyntetolja i en välskött M10, men om du känner dig osäker Larsa, börja med en bra halvsyntet typ Valvoline MaxLife (som dessutom sägs vara speciellt framtagen för äldre motorer, om detta stämmer eller bara är marknadsföringshumbug låter jag vara osagt, men vi använde den i en kompis M20 och tyckte att motorn blev märkbart tystare efter bytet). Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
parolof |
alla motorer går "tystare och lugnare" med fräsch olja, må vara mineral eller syntet |
bustorp |
Om en motor höll 30 000 mil på 70-talet med mineralolja så gör den det nu också på en entusiastbil vill jag påstå. Eller har mineraloljorna blivit sämre nu än innan? Jag hade kört mineral......... Varför tillverkas annars mineraloljorna om dom inte har en nisch att finnas för? "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
parolof |
hålller med att miniraloljorna blivit enormt bättre, vissa äldre (mycket äldre) motorer mår t.om bäst av single grade oljor |
|
Larsa10: Tror faktiskt inte det spelar någon större roll vad du har för olja till den bilen. Huvudsaken är att du byter olja och filter en gång om året. Den kommer ju inte att gå några hårda mil eller med en massa kallstarter. Min tanke. |
|
| Castrol GTX 5 är nog bra för den. En så kallad halvsyntet med viskositeten 5W-40. Fast GTX 3 är lite mera tidstypisk i sin svarta dunk. ;) | |
|
En anledning till att mineraloljorna finns kvar är att det alltid finns folk som inte vill kosta på sin bil onödigt mycket pengar, men även efter som skrönorna och okunskapen angående oljor och deras egenskaper (uppenbarligen) är så utbredd... Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Min gamla 02a körde jag på biltemas mineralolja. Bytte två ggr per år, vår och höst. Även om det inte är den allra bästa oljan på marknaden är den ljusår bättre än vad som fanns när bilen tillverkades 1970. |
|
|
Ok,nu vet vi hur denna 1502 ska användas,dvs under sommarhalvåret enbart+att den inte verkar ha genomgått någon motorrenovering med dessa ynka 10600mil bakom sig heller.. Dvs lämpligen byts då oljan+oljefiltret innan vinteravställningen varje år...Detta tycker jag då verkar som om en bra halvsyntet är fullt tillräckligt för att bibehålla motorn i ett bra skick så länge den används av "Larsa" hur som helst. Men visst,med nu rådande förutsättningar så kan han även pytsa i en helsyntet...Vilket jag då tycker känns "överkurs" hur som helst. Hade den haft turbo eller varit trimmad på annat vis så hade naturligtvis helsynteten rekommenderats..Men JAG tycker detta inte behövs i detta fall. Jag har naturligtvis följt oljediskussioner här på forumet i "åratal" men jag kan bara hänvisa till mina erfarenheter efter decennium av användning av halvsynteter av varierande fabrikat i maskiner utan turbo då och med en "simpel" mekanik.Det jag gjort utöver detta är att jag bytt oljan+filtret oftare än rekommenderat. Fungerat bra,dvs ingen märkbart slitage har uppstått.. Jag går inte på skrönor,utan detta är min egen erfarenhet. Mvh Janne. |
|
bustorp |
Kalle Hansen: En "bra" mineralolja är oftast dyrare än en "dålig" syntetolja så ditt resonemang håller inte riktigt, tyvärr............... Däremot köper nog folk det som de alltid gjort innan eller det som de känner igen. En vanlig reaktion när man inte är så insatt i ämnet. Tror jag......... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.