|
|
|
|---|---|
|
Har alltid velat ha en M-bil och funderade allvarligt på en E36 M3 innan jag skaffade 330:n för knappt 2 år sedan. Nu börjar ju M3 E46 komma ner så pass "lågt" i pris att det kanske inte skulle vara helt omöjligt att byta till en sådan. Hur mycket roligare är en M3 E46 jämfört med 330? Är det värt pengarna? En sådan lär väl tappa 100 tusen i värde på tre år även om man bara kör några tusen mil under tiden. Fungerar den hyffsat även på vintern? Finns det någon chans i världen att montera en barnstol bak i M3 E46? Med tanke på sådant har jag även funderat lite på att behålla 330 touringen (som jag är väldigt nöjd med) som familjebil/vinterbil och skaffa en M3 E36 som sommarbil för att någon gång i livet få uppleva en M-bil under en period (en 3.2:a eller varför inte en GT). Hur stor upplever man skillnaden på en M3 E36 och en M3 E46? Någon som äger eller har ägt både 330, M3 E46 och M3 E36 som kan förmedla lite intryck och erfarenheter (körglädje, prestanda, känsla etc)? Vad tror ni om värdeminskningen under 3 år och 3000 mil? Min egen känsla är att man antagligen förlorar något mindre på att behålla 330:n och köpa en M3 E36 jämfört med att byta till en M3 E46. Skulle kanske en M5 E39 kunna vara ett alternativ? Tyvärr är väl en nackdel med den att den är betydligt dyrare i drift/underhåll. Någon som har erfarenheter av både M3 och M5 E39? Kanske en Alpina B3 S touring är den optimala bilen (finns tyvärr väldigt få till salu, de flesta är för nya/dyra)? Rent ekonomiskt vore väl det bästa att bara behålla nuvarande bilen och inte skaffa något annat alls, men det är lite svårt att få bort tankarna på M-bilarna. Mvh | |
modano |
Har haft både M-roadster, E46 M3 och E36 M3. E46 M3 är en rent underbar bil. Sportig, stark, men samtidigt fruktansvärt komfortabel. E36 M3 är ingen komfortracer i jämförelse, men snabb, och känns sportigare än E46 (mest pga av att man sitter så gott i E46). Rekommenderar varmt E46án då E36 börjar kännas gammal, det är lätt att få tag på tröttkörda exemplar osv. E46 är en modern maskin med teknik som ett kärnkraftverk (Tiff Needell´s kommentar). Köp! Jag sålde min när jag köpte hus men jag ska definitivt köpa en E46 M3 igen... Om det inte blir E90... |
|
Jag har som du ser en 330ci, och för 2 veckor sedan provkörde jag en E46 M3. Jag trodde inte det skulle vara sååå stor skillnad, men hej vad jag bedrog mig! M3an var rent brutal, ett jäkla drag oavsett växel, kunde exvis ligga i 5an (den är ju 6-växlad) och trycka plattan-i-mattan, och den bara stack... Så jag kommer nog att byta inom en snar framtid... / Mvh Joakim Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.