|
|
|
|---|---|
|
Bytte idag bromsvätska och luftade igenom oken och kopplingen i rekommenderad ordning. Höll hela tiden koll på bromsvätskans nivå, lät den aldrig sjunka under hälften. Efter luftningen upplevde jag förnöjt en något distinktare bromsverkan, men nu behagar istället varningslampan för vätskenivån (alltså inte slitagevarnaren) lysa med ett fast sken! Den har aldrig lyst tidigare. Körde sedan hem ca 10 mil, men den har inte släckts. Vätskenivån ligger på max-strecket. Har det blivit fel på givaren när jag skruvat av locket eller så? Ser ut som en liten flottörgivare som sticker ner i den lilla "koppen" i behållaren, ja ni vet. Vad göra? Tacksam för hjälp! | |
|
Vissa bilar har även en liten "ventil" mellan kretsarna som görr att man får indikering om en kretsen är defekt det kan vara så att du när du bytt rubbat ventilen ur sitt läge och den nu inte går tillbaka som den skall.. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Ok.. tilläggas bör att jag använde en s.k. Luftman, dvs tog tryck från min reservdäck (hade max 1,8 bar). Vet inte var man hittar dessa ventiler... Finns det verkligen såna varningsfunktioner på min gamla 84:a? Kan man göra något åt dem? |
|
|
Hur ser varningssignalen ut? Är det (!) ? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Nja, den ser snarare ut som (O) men jag tror vi menar samma lampa, fast min bil saknar utropstecknet? Mikael |
|
|
På locket/givaren sitter en liten gummihatt som det verkar som att man kan "pumpa" på. Inte för att det hjälper, men vad gör den där? Börjar tröttna på varningslampan nu... kan givaren vara sån att den måste "nollställas" för att slockna? Vissa varningar fungerar ju så. |
|
|
Ploppen på hatten trycker man på för att kolla om lampan i kupén tänds, så det hjälper inte dig. Hur ser varningssignalen för bromsservotryck på 528i? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Fick nu reda på att det är tre givare som kan tända samma lampa: en för bromsvätskenivån och två som sitter ovanpå och vid sidan av "bomben". I mitt fall var det inte bromsvätskan som larmade, utan den övre givaren på bomben. Det jag tidigare glömt nämna var att just den var urkopplad innan jag var där och började titta och satte rätt givarkabeln utan att fundera på varför den var ur. Så jag borde ha räknat ut från början att det var den givaren som falerar. Tack för tipsen dock! Web-ETK:n hjälper också enormt när det gäller att se hur allt är monterat... Mikael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.