AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.333

Sportläge - tvekan före vridet

Paap Reeder
Hej!
Har noterat en "egenhet" med min automobil som drivs av 12 cylindrar.
När jag kör i sportläget med en fart av ca 30-50 km och skall öka bara litet (typ 50% av tillgängligt vrid) så upplever jag att automobilen som helhet "liksom sunkar ihop för en sekund" varefter den sedan snabbt piggnar till och fräser iväg.
Det hela resulterar liksom i en gungning av de två tonnen. Utifrån kanske det ser ut som om man missade en växel ... ve och fasa.

Analys: verkar som om lådan stegar ner samtidigt som motorns vrid liksom stoppas ett ögonblick typ ASC "går in" eller dylikt.

Vill man således göra en "ren och snygg" acceleration i halvfart från scratch (.. från exvis 30 kmh) blir det bäst om man sköter lådan själv s a s.

Skall i morgon även prova kickdownfunktionen i olika fartområden samt mellan S/E.

MVH /// Paap R
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag gissar att lådan växlar ner i samband med ditt lilla pådrag?
Kan det då vara någon funktion som minskar motorn moment i under växlingen som jäklas och minskar under en lite väl lång tid?

//Magnus

Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Så har varende V12a jag provkört varit och det är rätt ballt.
Första V12 jag prova var en Alpina B12 -91 och där märkte jag det stillsamma innan den våldsmma kraften kom ner i asfalten.
Likadant med en -95 som jag testade i Landskrona och likadant med min egen.

Det är ju bara så det ska vara....
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
känner också igen det från dom 750or jag har ägt...
kickdown i 50 km/h, en kort tvekan med sedan börjar alla hästarna gallopera våldsamt!
väldigt roligt nöje med 750n att köra om på 50-sträckor, även långsamma typer på 70-väg brukar kunna omblåsta rätt våldsamt när lådan petar i ettan..
På e32an är det lämpligt att slå av ASC vid liknande övningar, har upplevt att det har strypt utan anledning och utan att lampan har lyst, och på så sätt förtagit nöjet!

BMW CS #5139
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej.

Med min andra 750 nu så har jag tvärt emot er en mycke direkt bil. Den svarar precis som den var i startgropen hela tiden. Ständigt redo sas. Förre ägaren hade lagt ner bra med tid för att få allt att lira, o lyckades mycke bra med. Vet inte hur mycke chippen gör, men skillnad är det.

Skulle vara kul att låta dig, Paap, testa bilen för att se vad du tycker. Det kan tyvärr inte ske förrän till våren då jag monterar roligheter på den nu.

Mvh Ronny.
Paap Reeder
... körde litet tester idag.

KD från alla växlar är helt ok .... MEN kör jag ut litet smålugnt på S ut från ett rödljus och efter 20-40 meter svänger in på en annan väg och skall "iväg mitt i kurvan" blir det så här ....

Tror just nu att det bara "händer" på 1:an eftersom E startar från 2:an.

Just nu tror jag det "är nått tjafs".
Kanske dags att åter boota boxarna och synka spjällen??

Skönt att man aldrig kan lägga sin kreativa del av skallen till ro .... kanske man startar upp de s.k kalkningsprocesserna annars??
Man har således en mångfacetterad nytta av en 750/E32 ... he,he!

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Både E och M startar väl på 1:an?

Jag upplevde samma tvekan häromdan med S. ”Fy vilken äcklig gubbe”, sa min fru när en man i en splitter ny Chrysler Sebring gled upp till vänster om oss vid rödljuset på Mölndalsvägen. Bakåtslickat flottigt hår, nikotingula fingrar och såg ut som om han hade spenderat ytterligare en heldag på Åby-travet med tiotusen-sedlarna i gummiband. Nåväl, i med S och avvaktar vad han gör när det blir grönt. Jag mjukstartar lite, men han trycker tydligen gasen i botten. Då jag gör likadant och vi är ungefär jämnsnabba . Men efter den omtalade sekundens tvekan läggs ettan i, och då får gubben se två rektangulära krompipor….. Både min fru och min tre månader gamla dotter tjöt av glädje, hehe!

Till saken hör att jag alldeles innan hade bootat boxarna genom att lossa batterikabeln, och inte hunnit synka spjällen. Jag vet inte hur det inverkade på växlingarna, men fortare än Chryslern gick det i alla fall…

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Paap Reeder
Erik!

Jag tror dock att min startar på 2:an vid E. Skall testa en gång till i morgon.
Är du 100:a på att den går igång på 1:an vid E?

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Finns info om det i TIS, men jag är "rätt säker".
Jag ser ingen anledning till att den inte skulle, ettan går ju upp till ca 90 km/h.

Erik

___
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
jag är nog rätt säker på att 750 e32an alltid startar på 1an i både E och S Länk

BMW CS #5139
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Nedanstående är hämtat ur TIS och gäller vid delvis nedtryckt gaspedal:

24 00 Transmission in general partial throttle Shift pointsE32 4HP-22 EH / 750i
Program E, selector lever in D
Accelerator pedal at partial throttle
Shift point at engine speed
1 - 2 rpm 1900 ... 2200
2 - 3 rpm 2050 ... 2180
3 - 4 rpm 2220 ... 2350
Converter lockup clutch to 4th gear rpm 2240 ... 2330
Converter lock-up clutch open 4th gear rpm 1740 ... 1890
Road speed
1 - 2 km/h 20 ... 28
2 - 3 km/h 39 ... 46
3 - 4 km/h 71 ... 79
Converter lock-up clutch closed 4th gear km/h 99 ... 107
Converter lock-up clutch open 4th gear km/h 91 ... 98

Alltså startar den på 1:an.

Erik

___
Angående vilken startväxel - har inte E32 också "Stop-and-go" funktion?
Dvs att boxen känner av att man kört upprepade start/stopp med låga hastigheter däremellan = stadskörning, och startar därmed på 2:an för bättre komfort.
Det är jag hyfsat säker på att iallafall E38:an i E-läget.

Mvh. /Kjell
Paap Reeder
... är ganska 100:a på att min i a f 2 ggr i morse startade på 2:an.
Startar med spaken i E/2.
Efter att man kommit iväg 30 m på "mellangas" ... petade jag in 1:an ... och den växlade ner klockrent.

Mycket intressant ämne.

Skall nu testa från samma utgläge men på fullgas ... för att sedan efter 1,98 sek ... smälla ner spaken på 1:an.

OM?? .. den inte skulle starta på 2:an i E-läget ..... hur kan då skillnaden i vrid bli så "oerhörd" som det ju är mellan S och E.

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
AGS (adaptiv automatlåda) infördes först på årsmodell 1993 på 750.

Erik

___
Paap Reeder
... mera provresultat: (efter mer övning på själva provningsmetoderna):

Jag tror nu MEST på att den faktiskt startar på 1:an även i E men vill ytterligare återkomma efter prov med tvärvarm låda.

Nu har jag testat bara efter 7 km körning men vill påstå att när jag skrev om det då hade jag kört betydligt längre .... 65 km.

Eriks siffror var mycket tacksamma att ha som grund. Min är verkligen smooooth mellan 1->2:an. Man måste vara spik nykter för att på mellangas verkligen känna av växlingen.

Kommer igen på måndag efter helgens körningar.

Skall ta ur alla "klädda pappbitar" ur bagaget samt baksätet för att köra ut i skärgården och hämta ved (... till vedboden...).
Räknar med att få med minst ca 1,3 kubik huggen björkved.... med packning jäms med fönstren.
Det går i bara 1 kubik i E28:an vet jag efter tidigare test.
(Skall kanske kolla upp 0-100 med det lasset ...??... men då kanske vedpinnarna blir skruvade av vridet ...)

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... tänk om länsman kommer och påstår att jag har otillåten elektronisk utrustning och vill ta en titt ..... och får lasta av dryga kubiken björkved .... det får bli en stor parkeringsficka i så fall.

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Med tanke på att 1 kbm torr bjökved väger ca 5-600 kg Länk , så är länsman kanske mer intresserad av övervikt än spionutrustning…

Allvarligt talat bör du inte lasta så fullt som du pratar om, även om du kan låta bli att tanka fullt och lämna reservhjulet hemma.

Vill man känna när lådan växlar, kan man köra med en glappande drivaxel ;-) Har inte fått tag i någon passande ännu, den jag köpte passade bara på 730i 93-94.

Erik

___
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Du måste väl kunna känna om den växlar ner när du ska accelerera som du beskriver? Kommer "tvekan" vid en nedväxling är det säkert relativt normalt, men om tvekan sker på en och samma växel är det ju mycket märkligt. Alltså, växlar den ner när du ska accelerera lite i den fart du pratar om eller ej?
Paap Reeder
Erik!
Som vanligt tack för vedlänken! Du måtte ha enorma skrivbordslådor med alla dessa länkar.

Kalkylerar mad att 4 tyska affärsmän med kostym, bärbara PC och Armani-skor också säkert ligger på ca 4x130 ... så tror jag nivåregleringen skall klara av även mina vedpinnar.
Men jag skall ta det lugnt.
Erik ... gissar att svardska ... som numera rattar en fransyska nog kan ha en drivaxel.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
.... nu é ré utrett: den startar på 1:an på både S och E.
Turade 2x6 mil på E18 idag och åkte till en avskild väg för tester.

Man måste avläsa hastmätaren "litet med lupp" ... där nere kring 20 kmh ...så visar det sig att den faktiskt alltid startar på 1:an.
S / E med delgas och/eller "fullt skaft från scratch" ... alltid på 1:an.

Det är bara att konstatera att jag trodde fel. Det första testerna var jag litet för slarvig med avläsningav hastmätaren.

(Nollade verb II före start. .... start och så iväg.
Först 12 km stad sedan 5 mil E18 varvid jag vid påfarten på E18 kom ikapp och låg efter en saab i segmentet 150-220 kmh med i regel 170 i marschfart.
Vad ville den ha i bensinsnitt på den trippen ??? .... jo 1,53 enligt mätaren när jag saktade in för Enköpingsavfarten.
Helt fullständigt okej tycker jag!)

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.