AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.893

tips på bra bultar istället för ARP?

Sida 2 av 2
Tror det skulle funka fint med en härdad bricka mellan skallen o toppen.. Kör de samma moment på ARP bultarna som org, jag menar att gängorna i blocket tål ju inte mer än tidigare oavsett hur fina bultar man har...
ARP sysslar inte med någon hokus pokus.. Skillnaden mellan ARP och andra högkvalitativa tillverkare är inte speciellt stor. Att ARP har valt att lägga utseendet på detaljerna lite högre än andra är kanske något som en del är beredda att betala lite extra för, det är dock inget som påverkar hållfastheten.

Det finns alternativ om man har en järnhandlare med bra kontakter eller om man går direkt till en grossist.

Länk borde kunna tillhandahålla det ni söker. Vad priset blir mot privatpersoner har jag dock ingen aning om.

/Anton
Länk
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
tror inte gängorna i blocket håller om du tex drar en 12.9 bult till 95nm
An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

Har dragit mina över 100. M30 har m12.
Har för mig jag gav en hundring för mina bultar, använde original härdbricka.
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
ok, tänkte mest på m20 då dom har m10 bult !
har redan ARP till toppen, men ja funderar på att använda nåt annat än ARP till ramlagren.
ra
45
ragge_c
BMW320i -89
135nm drog jag mina, iof pinnbult
Vad "ni" bör förstå är att det inte är en lika stor belastning på blocket gänga om man gängar dit en pinnbult som man sedan drar uppe på toppen, än om man tar en vanlig bult och drar i blockets gängor.

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
men om man tror att grejjorna inte håller, varför inte gänga m14x2 i blocket då..
För att det finns folk (som inte orkar borra upp hålen i toppen) som VET att M12 håller.
Dessa kör med ARP eller dito.

Varför är jorden rund?
Hur långt är ett snöre?
En rak kurva eller ett rakt kurva?
Hönan eller ägget?

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
På M20 och M50 tror jag inte att det finns gods för att gänga större. Dessutom håller det utmärkt med ARP så vi krånglar ju inte i onödan.
Jeppe W
Såg att Alfta även hade hade O-ringar, dock inte den dimension jag sökte så jag ringde helt enkelt upp numret som stod på deras sida, men det var avstängt utan hänvisning... hmmmm *anar oråd*
surt!
Bm
11
Bmw.turbo
e36 325 tic
Länk har pinbultar i 12:9 14st = 1700kr
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.