|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
finns de nått billigare alternativ till de allt för dyra ARP bultarna? ///JOhan | |
|
de är till turbo M30b34 vi pratat om... ///JOhan |
|
| Insex 12.9 från lokaka järnhandlaren. | |
|
är de så lätt??! varför köper folk ARP då i över huvudtaget? är de beprövat eller så man vet att de håller? ///JOhan |
|
|
är de kvaliten som heter/är 12.9? ///JOhan |
|
| ja, arp är säkert bättre, men 12.9 bultar är segare än original sträckbult samt att man kan använda dom flera gånger. | |
|
perfekt, då ska jag testa de å se om de håller bra :) tack för tipset ///JOhan |
|
|
mana anvder ARP för att de är pinnbultar o inte vanligt bult, så man skruvar i pinen först utan att påfresta gängorna i blocket o sen spänner man toppen med muttrar o då påverkas pinnbultetn gängor hårdare än dom i blocket. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
okej, men kan man få tag på pinbultar i 12.9 kvalite på den lokala järnhandeln då eller är de vanliga bultar som Andreas1981 snackar om? ///JOhan |
|
|
Med lite tur så kan du få tag på pinnskruv i 12.9 kvalitet. Det tillverkas så omöjligt är det inte.. /Anton |
|
|
bra =) jag testar...jag menar man kan väl lägga ner lite tid på alternativa lösningar när en komplett sats ARP-bultar går lös på nästan 3500 kr ///JOhan |
|
|
ARPs priser är inte lite uppåt väggarna.. Jag pratade med dom i deras monter på en motorsportmässa i England i vintras.. Vi pratade länge och väl om tillverkningen osv(Jag jobbar själv i branschen) när jag kom till deras prissättning så var svaret ungefär så här.. "Folk betalar, varför ska vi ha lägre priser?" /Anton |
|
|
HAHAHA! ja de är klart dom har höga priser om folk betalar... dom lär ju tjäna grymt med pengar med den försäljningsfilosofin iaf, den saken är klar ;) ///JOhan |
|
| Går inte få tag i 12.9 gängstång till vettiga pengar, jag har försökt. | |
|
torjoki har en tråd på Länk som heter något i stil med "intressekoll topplocksbultar". Kolla upp den, vettja! - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
| Kilander i falköping har pinnbult i 12:9 kör med det själv tror det kosta 1600 nått, tror dom har kilanderracing.com hälsa från ragge, :) | |
|
ARP är överlägsna, och till M30 kostar en sats 2500. I alla fall hos en firma som jag känner till :-) ARP har extremt fin kvalitet, fingängad ända vid muttern osv. Alla seriösa motorbyggare använder dessa eller Raceware som är lika fina. |
|
| SKulle tippa på att en ARP bult är inget annat än rullgängat 1672 som flamhärdats/induktionshärdats och sedan anlöps till ca 500 grader.. Fast jag kan ju ha fel.... | |
|
fixa fram billiga kopior till mig då :) m30 motorn topplocksbultar ///JOhan ///JOhan |
|
| ///JOhan : KOlla denna länk, här finns det nog till vettiga priser. Länk | |
|
men! jag bor ju i Alfta :-D haha ska de inte vara pinnbult? eller går de med vanlig bult oxå? ///JOhan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.