AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.188

Skummt morrande ljud? Kan det vara kliman?

sc
217
scalare
325 coupé -07
Tjenare, har en sak som jag har undrat bra länge över. Kommer dock inte ihåg riktigt när det började men jag tror det var i början av sommaren. ( då man börjar använda kliman )
Det kommer lixom ett morrande ansträngt ljud framifrån vid helt olika tillfällen morrar kanske i 3 sek. Kan det vara kompressorn som startar till och från?

Tacksam om nån kunde svara om ni även har samma ljud eller om det är något som är fel?

328 -95
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Det är inte kylfläkten till AC-kylaren som låter? Fläkten brukar ha två hastigheter, på lägsta så brummar den bara lite lågt. AC-fläkten brukar gå så fort AC-kompressorn jobbar för att maximera effekten.

Vet ej exakt hur BMW's system funkar men gissar att det är ungefär somandra modeller.
sc
217
scalare
325 coupé -07
AC kylaren är väll samma som fläckten till kylaren?
Den hör jag när den startar.

Detta skumma ljud kommer endast i låga hastigheter ( tror jag ) så det kan ju iufs vara så?

Annars funderar jag på om det är servopumpen som gnäller?
Hörs ljudet bara inne i kupén eller endast utifrån?

Om det bara hörs innifrån kupén när AC är påslagen och vid låga hastigheter kan det vara expansionsventilen som kärvar, ganska vanligt på äldre AC anläggningar. Den brukar ge ifrån sig ett lågfrekvent brummande ljud )ibland nästan råmande) om den kärvar.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
sc
217
scalare
325 coupé -07
Kristoffer_L : Låter precis inefrån och exakt som du beskriver.
Vad menas med att expansionsventilen kärvar då? Är detn något man bör åtgärda?
scalare: Jag hade detta problemet tidigare och frågade två olika BMW verkstäder om kärvande expansionsventil. Det är lite av ett skönhetsfel som drabbar många äldre AC-anläggningar och påverkar inte själva funktionen dvs kyla/värme. Det är ganska mycket jobb att byta bara expansionsventilen, därför är det bättre att passa på att byta ventilen vid renovering av AC-anläggningen när ändå hela anläggningen undersöks.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.