AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
706

Vad är det för storlek på orginal däck på e36?

Hej jag har en e36 325a 1994 cab och det sitter 16 tum hjul som inte är orginal på den, skulle vilja veta vad det ska vara orginal.
tänker köpa 18 tum men vet inte vilken storlek som passar bäst mot orginal?
Vad har ni för storlekar?
Jag hade tänkt 225x40x18 eller 235x40x18 men vet inte vilket man ska välja för man vill inte det ska se ut som barnvagns hjul men inte häller att bilen ska bli slö av de större hjulen vad tycker ni?
mvh Paulo

Mi
209
Miklen
330Ci SMG -03
Hej du.

Har inget direkt svar på din fråga men själv har ja 225x40x18 på g te min 320 Coupé. På min sitter d 16" original men nu 195x65x15. När jag byter till dom nya så kommer hjuldiametern öka med 2mm.. allså nästan inget alls. Rullningsomkretsen ökar me mycket få decimala procent.. min poäng e att bilen inte blir slöare av att byta till "bara" 18".. Hoppas d går bra för dig

//Micke
Har du ingen instruktionsbok att titta i? Eller nån dekal vid nån av dörrarna där det står vilket däcktryck det ska vara? Där kan man läsa vilka däck bilen kan ha.
Till min bil finns följande däck uppräknade:
205/60-15
225/55-15
225/50-16
En nackdel med alltför stora hjul är att bromsarna kan se löjligt små ut.
Bilen blir inte slö av stora hjul om ytterdiametern är samma, den bör du inte ändra för mycket, då visar hastighetsmätaren fel. Kolla här Länk.
Hej tack för hjälpen
har tyvär ingen dokument de blev stulna i bilen.
jag ska kolla vid dörren
stort tack mvh Paulo

Nu har jag kollat på dekalen vid förardörren på min bil. Där finns även 225/45-17 och 245/40-17 med. De finns inte med i instruktionsboken.
Lite lustigt att instruktionsbokens lista över "godkända däck och fälgar" inte tar upp dessa men de finns med på dekalen vid dörren...
Jag har 215/45-17 på 8x17 på min bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.