AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
769

Less på bilen, förslag?

Mr_Knight
Nä, ikväll kände jag det.. det ska så en ny bil i garaget inom en snar framtid... Visst, min 318is är billig å ha å ser rätt ok ut men nu är det dax för mera motor!! =)

Har ni nått bra vettigt förslag? vissa regler finnes..

* ej över, låt säga 55 papp
* Human att ha i soppa och underhåll
* så mycket körglädje/satsad krona som möjligt

Sen gäller det bara att hitta de där berömda fina exemplaret med garanterade få mil.. men jag behöver förslag! Psyket pallar inte att bli avhängd polarens saab 9000 från 80-talet!

//Martin
325i E36 eller 540i E34

Outsider: 320is E30 (dock inte så billig att äga)

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Kalle:
540 E34 kanske inte kan räknas till human när det gäller soppa om man jämför med 318is.

Mitt tips är att satsa på E36 325.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Mr_Knight
men med en 325 hänger man väl inte av en 9000 2.3t?

//Martin
Mr_Knight,

Så länge SAAB:en inte är trimmad bör du kunna hänga med, tycker jag. Annars behöver du inte deppa, ta ut bilarna på en kurvig väg så ska du se att han blir efter :D I 540i(A) ger du din kompis storstryk i alla lägen, men då får du ju vara beredd på lite högra ägandekostnader (dock lägre än för SAAB) :)

Fredrik,

Det går att köra en 540i ekonomiskt, speciellt de manuella (som dock är ovanliga)!

Mvh,
Kalle
_______
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
köp en e30 318is och kör ifrån han när det svänger;)
Det är roligare att slå någon när man ligger effekt mässigt i underläge!
betänk att 540 har rellativt höga driftkostnader så den bilen ser jag def inte som ett vettigt alt till bruksbil.
Därimot en e36 325/328 kan vara ett trevligare alt

/Pelle
Mr_Knight
ja men en bil som ligger bra på vägen har jag redan.. som en skållad ostmacka ;) men nu är jag ute efter nått som går som bilen ser ut, sen skadar det ju inte om det är roligt i kurvorna med! fast de går ju alltid att fixa i efterhand

//Martin
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Varför så rädd för soppaförbrukningen?

2 dl mer per mil vid 1000 mil om året gör ca 2400 kr. Jämför detta med den årliga värdeminskning på ”fel” bil, så försvinner nästan skillnaden i bensinkostnad.

Många köper hellre en dyrare och bränslesnålare bil med motiveringen att den kostar lite i bränsle, men glömmer räkna på helheten.

Mitt tips: E34 530i/540i.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Kalle:
Klart att det går men då försvinner ju hela poängen med motorn. Om man köper en 540 ska man njuta av kraften och det gör man inte genom eco-drive, sen inbjuder ju inte direkt motorn till ägg under gaspedalen.:)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Fredrik,

Ingen av de nämnda bilarna inbjuder till lugn körning, och hur Martin än gör kommer han sannolikt att få dras med en högre förbrukning än med en 318is. Men visst, man ska inte hymla med att en 540i drar mer bensin än en 325i, sannolikt cirka 2-3 dl mer per mil. Här är Eriks exempel av stor vikt :) Försäkringskostnaderna för bilarna är likvärdiga, skatten är uppskattningsvis cirka 500:- dyrare om året. Inköpspriset är ungefär desamma, och för de ökade driftskostnaderna får man ju trots allt nästan 100 hkr samt 150 nm, och dessutom en avsevärt högre kvalitetskänsla och komfort :)

Mvh,
Kalle
_______
Mr_Knight
ok.. men va drar en 540 då? speciellt som läget är nu lär den inte ligga såå mycke mer än min 318is gör i nuläget.. (runt 1,3 1,4 ledigt) men så är det ju nått fel på den med!

//Martin
Jag tror inte någon deciliter hit eller dit spelar så stor roll. Det viktiga är väl att hitta ett fint exemplar som inte medför skenande reparationskostnader. Fel exemplar oavsett modell kan bli mycket dyr.

Enligt modellguiden drar 540 1,15 l/mil men räkna med lite utöver detta om du inte kör lugnt. Som Kalle skriver får man så mycket mer bil för pengarna om man väljer 540. Det skulle bli mitt val om jag var ute efter en lite snabbare bil till humana kostnader.

Mvh Johan
Kalle: Hur upplever du förresten driftskostnaderna på 740:n jämfört med 525:an. Jag vet att din 525:a var i ypperligt skick vilket kanske drog ner kostnaderna. Eller så var det tvärtom, fin bil inbjuder ju till mycket omvårdnad.

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.