AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.010

Fågor ang. E23

15
gösser

BMW 740iA-93
Finns det någon som har fler svar på dessa problem?

Vid ca 110km/h tänds lampan som talar om att min ABS är ur funktion. Jag har fått ett par tipps om detta:

1. En givare vid hjulen har gett upp
2. Kuggkransen är rostig(givaren får fel information)

Min varvräknare har givit upp. En beg. införskaffades men samma problem kvarstod. Kan det möjligen vara referensgivaren som sitter på vänster sida mellan motor och växellåda.

tacksam för svar
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen till forumet!

Har du samma däcksdimension runt om?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
15
gösser

BMW 740iA-93
Japp! orginal 205-70/14
15
gösser

BMW 740iA-93
dessutom har jag verkstadshandboken gällande E23 men i
den står ingenting om dessa problem
Ma
65
Made by Germany
323 -79 "rally"
323 -79
745i -81
745i -84
745i -85
M7 -85
Det stämmer angående ABS,de två punkterna "kan" vara din räddning. (Felet var kuggkransarn i bak på min 745)

Om det var enbart Varvräknaren du bytte, så är det säkert kretskortet i instrumenthuset som börjar bli glapp. (har haft problemet själv)

Lycka till :)

Mvh Uffe
15
gösser

BMW 740iA-93
hej uffe!

Tack för svaret. Jag ska försöka göra kuggkransarna rena. Om
inte det hjälper måste det nästan vara givarna vid hjulen.

Angående varvräknaren skiftade jag hela instrumenthuset.
Allting fungerade utom just varvräknaren. Kollade även kretskortet på mitt gamla instrumenthus men kunde inte upptäcka några "brott" någonstans.
Ma
65
Made by Germany
323 -79 "rally"
323 -79
745i -81
745i -84
745i -85
M7 -85
Har du tillgång till en Bläster?! Det körde jag på mina! (blev väldigt rena)
Givarna ska enbart släppa igenom motstånd åt ena hållet, alltså inte åt bägge hållen.

Mvh Uffe
Ma
65
Made by Germany
323 -79 "rally"
323 -79
745i -81
745i -84
745i -85
M7 -85
Angående givarna mellan motor och låda: Någon mer kunnig på motorelektronik kanske kan hjälpa dig, dessa sitter ju på flera mod t.e.x E28:an

Mvh Uffe
Paap Reeder
... givarna är enkala spolar på magnetkärna.
Varje gång en kugg passerar giverens pol alstras en puls.
Är kuggarnas kanter för runda av rost eller avståndet till givaren från kuggen för stort p g a rost kommer ingen puls.

Det börjar att ABS tänds vid 150-200 kmh och så stegar den ner vartefter rosten "arbetar".
Till sist är man nere i 3 kmh.

När man blästar kuggkransen, vilket inte jag skulle göra ty man förlorar material, så är det viktigt att man gör det från givarhålet ty annars kommer man att trycka in sandkorn genom packboxen till hjullagret .... nicht so gut!

Jag gjorde så att jag med vinkelslipen "konstruerade" ett bågfilsblad som jag putsade "tänderna med".

Bortkastat arbete ty efter 1,5 år var det kört igen.

Bort med drivaxeln - bort med drivflänsen och dit med en ny kuggkrans på drivflänsen. (Tror att det är samma konstruktion på bakaxeln E28 / E 23)

MVH /// Paap R
Ma
65
Made by Germany
323 -79 "rally"
323 -79
745i -81
745i -84
745i -85
M7 -85
"Om" man blästrar så "måste" man ta bort drivflänsen, blästersanden får ingen kraft från givarhålet.

En fråga till "Paap Reeder"...? Se mitt tidigare inlägg,angående "givarna" på vänster sida mellan "motor och låda" som Gösser undrade om. Du kanske kan svara på det??

Mvh Uffe
Paap Reeder
Jag hade faktiskt en Biltema handbläster vars "pip" just gick in genom hålet .... annars är det som du säger.

Är det nått fel på givarna kommer motorn inte att starta.
Boxen måste få info om varv + läge.

Är nu litet osäker men sitter inte rpm-givaren på M30 framme vid vängningsdämparen ... tror det.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.