|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Nu när det regnat så mycket så har mina vindrutetorkare vid flera tillfällen dött och helt slagits ur funktion. Senast idag där jag i 110 fart låg bakom en långtradare i regndimman :O, riktigt otäckt. Fick panikbromsa och försöka leta mig in till väggrenen med ett nästan obefintligt synfält genom vindrutan. ushh, hög puls där ett tag, pust. Jag slår av bilen, slår på den efter ca 30 sek när min puls börjar leta sig tillbaks till det normala och vips så fungerar torkarna igen ?? Skumt va ? samma sak hände vid 3 tillfällen idag och blev bra igen efter start av bilen ?.Kan det vara regnsensorn som spökar och hur kan torkarna fungera igen när jag startar om bilen ?. Registreras sådana felkoder i bilens minne, dvs kan man se dessa genom bilens diagnostikuttag om man åker till en bmw verkstad ? Vill inte råka ut för det igen. //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" | |
|
Vet inte riktigt hur det ser ut i din bil, men kolla relät som styr vindrutetorkaren. Brukar sitta i säkringdosan. Reläpaj brukar ge intermittenta fel, -funkar - funkar inte. Thz |
|
|
Tackar ska kolla det, hur man nu kontrollerar det ? //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
Lättast är att plocka ett relä på skroten och byta/kolla, men nu är ju din bil relativt ny, kanske svårt att hitta. Har du inte någon polare med samma motor/bil/relätyp som du kan bytlåna? Om inte så kolla om du kan få upp relä-et utan att det går sönder. Kan gå. Se då om det finns oxiderade kontakter e.d. Har du tur kan det räcka med att rucka lite på relä-et. Kontaktstiften kan ha oxiderat. Att kontrollera/mäta relät är lite rörigt eftersom du troligtvis inte har kretsschema för det. Man får ge upp med det... Thz |
|
|
Völund >> har du hittat problemet med dina vindrutetorkare? Va det relät? Eller är det nån annan som haft samma problem? Jag har nämligen exakt samma fel, har hänt 2 ggr nu för mig. |
|
|
Hade samma fel, och fixa det genom att byta rälet. gick på ca 200 har jag för mig |
|
|
Ok, jag får prova med det. Är reläna märkta så man ser vilket relä som är till vindrutetorkarna? |
|
|
Vet faktis inte, lämnade in bilen för det. Men det lär ju säkert finnas nån manual eller ritning på det så man vet vad man ska byta. Testa och ring annars till en BMW verkstad och fråga vad det kostar att byta torkar rälet. Det va inte jättedyrt ialla fall. |
|
|
Torkarna slutade funka helt igår kväll, och i helgen ska jag iväg på en långtur med bilen så jag blev tvungen att lämna in. ville inte riskera att felsöka själv och sen visar det sig va nåt man ändå måste lämna in den. Men om nån annan är intresserad så va felet bara ett dubbelrelä (art nr 61368384505) som kosta 150. Med arbete blev det 900 :( |
|
|
Matthiazw: Tog dom 900 spänn för att byta ett relä??? Är det inte bara att öppna boxen under motorhuvet och byta? |
|
|
Jo det är det, bara man vet vilket relä det är. Va in på flera verkstäder men ingen kunde säga (eller ville säga) vilket relä det va. Och jag hann inte hitta nån ritning eller nåt vilket det skulle va heller... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.