|
|
|
|---|---|
|
Börjar kika efter en 540i -E39. Nån som kan hjälpa mig att kolla fällor, vad kan man förvänta sig av en 540 som rullat ca20 000mil. Jag tycker att priserna ligger mkt bra för en sån pass fin bil, med en juste prestanda. Är priserna bara låga för att dom är dyra att äga (försäkringar, bränsle, reservdelar)eller???, eller har marknaden blivit mättat p g a importen??? bulan1 | |
|
Köper du en som rullat 20000 mil så är väl dom flesta "fällorna" åtgärdade Dvs. Kylare, expansionskärl, vattenpump, katalysatorer, termostat, ventilkåpspackningar. osv. Detta är inga jättedyra reparationer( förutom kattarna!) men det är skönt o slippa dom. Annars är det en underbar bil som går hur långt som helst om dom sköts! Givetvis måste oljepumpsbultarna vara kollade! detta gäller alla m60-åttor! Använd sökfunktionen "sök inlägg" så har du en del att läsa. Mvh |
|
|
Att hitta bilar som inte är skruvade och därmed har förfalskade serviceböcker etc är din största utmaning. Försäkringen är dyr men skillnaden är inte stor mot t ex en 528 som också är dyr. Bränslet ligger ett par deciliter över 528:an.. men det är det värt!! Hittar du bara ett välskött exemplar med dokumentation som stämmer så har du med största sannolikhet ett bekymmersfritt ägande framför dig. Bug |
|
|
Glöm nu bara inte att det är svårsålda vagnar nu när bensinpriset har nått rekordnivåer. Alltså bör tyvärr 540 och andra motorstarka åk gå ner i pris ganska raskt om inget drastiskt händer. Det spelar ingen roll hur underbar M60:an är. Något att ha i bakhuvudet innan man öppnar plånboken... Toppexemplar går nog i och för sig alltid att sälja. Skulle själv inte säga nej till en superfin ärlig 540. ;) |
|
| M62 skall det stå... | |
|
540´n drar mindre soppa än vad man kan tro, under 145mils körning i tyskland och hem så har jag en faktiskt förbrukning under tre tankningar på 1.11, 1.07 samt 1.22. En hel del höghastighetsövningar, kökörning, stadskörning samt en massa "bus" i bergen kring rehndalen och moseldalen. Sista tanken var 200+ hela tiden, det tycker jag är löjligt snålt. // Mvh Andreas Min förra 528i Touring Länk |
|
|
Jag har kört i två veckor nu, med ett par hårda accelerationer imellanåt, ingen traditionell stadstrafik (köer osv) men dock med viss köbildning vid rödljus och stop. En del körning på 30 och 50-väg under helgerna. Resultat: Enligt datorn drar bilen 10,7 per mil. och då är det snålkörning som gäller. (Har som sport att hålla "förbrukningsnålen" innanför 1.an) På landsväg drar den normalt 8,9 - 9,0. Förut då jag körde som jag brukar så låg förbrukningen stadigt mellan 1,2 - 1,4 efter två veckor. Så det går att köra snålt, men det är inte roligt. ;-) /Hammar |
|
BmwMutte |
men du...!!! 10,7liter per mil det var väl inte billigt... =) |
|
Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
BmwMutte: Det kostar att ligga på topp... är det inte så man säger. ;-) (Givetvis menar jag dl/mil) /Hammar |
|
|
Glömde: Innan du säger något mer, 1,2 - 1,4 är i antal liter då... ;-) /Hammar |
|
BmwMutte |
hehe.. |
| Körde min på 0,83 l/mil på landsväg (90km/t) på en 11 mils resa för ett par veckor sedan. Låg mellan 80km/t och 100/km/t hela tiden. Så lågt kom jag aldrig med min E34 540iA. Jag ska dock erkänna att vid denna resa ville jag kolla hur snålt det gick att köra bilen och var därmed mycket försiktig med gasandet. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
10,1/10 mil sedan februari, lägsta förbrukning landsvägskörning på längre sträcka några få ggr över 120 upp till 150 ligger på 0,84. Håller man sig under 120 är det riktigt ekonomiskt med 286/440nm i vrid det är bara bensinen som blivit för dyr :) En manuell med vanos är billigare i förbrukning än en automat utan vanos. Redovisar förbrukning regelbundet i min dagbok ///MVH Hasso Länk |
|
Min lite äldre bil ligger strax under litern på långfärd, ingen snålkörning då. Kör man sedan lite stadstrafik också hamnar förbrukningen lätt på 1,2-1,3. Om jag skall pendla till jobbet, ca 2 mil enkel, med kallstarter, stads och landsvägskörning vill bilen gärna ha uppåt 1,4. Men om jag jämför med min förra BMW, en 528IAT -97, så är det inga stora skillnader i förbrukning Bug |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.