AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
955

öppet filter

ji
3
jimmy andersson
bmw 318 touring-90
hej har köpte tt öppet filter till min bmw 318 touring-90 men´det blev inge bra...när man har låga varv så går den bra men med höga varv så låter den bara mer men det händer inget på mätaren...tror att den få för mycket luft men hur gör man så att det blir bra??

Ta bort det öppna filtret, och sätt dit orginal filtret.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
"när man har låga varv så går den bra men med höga varv så låter den bara mer men det händer inget på mätaren...tror att den få för mycket luft"

Hur menar du? Att du tror att ett öppet filter skulle göra sådan stor skillnad så att du skulle se det på hastighetsmätaren?

Ett öppet filter gör i bästa fall några få hästar, vilket i bästa fall gör accelerationen någon tiondel bättre. Tror du man ser det tydligt på hastighetsmätaren?

Dr Tinnitus
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Sen har du en SUGMOTOR, alltså, kolvens rörelse neråt drar in luft, alltså, hur ska jag formulera det, du får det att låta som att filtret "ger" för mycket luft, omöjligt.

Det är först vid överladdning du kan mata på med luft, och därmed ge för mkt luft, kompressor eller turbo.

Underskatta inte placeboeffekten ;)

Min bil går mycket bättre då jag tvättat den.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Läs och begrunda!
Länk
Länk
Länk ->FAQ/Teknik-> Luftfilter
Länk

Bestäm dig sedan vad orsaken är till att du skaffat dig ett öppet filter!
Sedan är det dags att avgöra om du vill fortsätta använda det eller montera tillbaks originalburken och originalfiltret!

Det finns mer fler erfarenheter på nätet om du letar!

Per L
"Per L"
Vi snackar öppet filter här, inte insatsfilter som flera utav sidorna du länkar till va.

Klart som faan att filtret är värdelöst så länge det suger varmluft. Det är ju inte bara att slänga in ett open air filter och hoppas på det bästa. Det krävs en bra montering med avskärmning och allt för att det ska funka.
Jag märker skillnad på min bil när jag har orginalfilter istället för Open air filter speciellt på höga varv. Orginalfiltret är ju värsta proppen om man jämför (det är nytt). Snabbare gasrespons och bilen drar lättare igenom registret, det märks även om det inte är nån giganisk skillnad så finns den där. NEJ det är ingen Placebo!
Skillnaden är dock mycket större på den Mazdan (16V sugmotor) jag hade för några år sedan, bytte till BMC även där och det va mycket större skillnad än BMW`n. Det är ju för att BMW har MYCKET bättre luftboxar än ex:Japanska bilar.
Att ex BMC sportfilter skulle skita ner och sabba hela motorn är helt fel! BMC open air filter används på bla "Stridsfordon 90"!
90% av alla som har problem med ett luft filter har inte monterat eller skött det som man ska resten har väl skött det men köpt ett open air filter från ÖB typ och då får man ju skylla sig själv.

Var och en får ju ha sina egna tankar om open air filter.

MVH
El
311
Elwood
523i Touring
Håller med föregående talare om ett open air filter är fel placerat så suger det ju nästan bara varmluft och hela idén med det försvinner ju. Sen tror jag att dom flesta idag skaffar öppet filter mest för att få ett tufft insugsljud och att det ser häftigt ut när man öppnar huven och det är väl inge fel med det. Det var största anledningen till att jag monterade mina :) Och det blir oftast ett jäkligt maffigt ljud när man trycker på ordentligt.
Men tror man att det ska ge någon märkbar effekt så är man nog lite fel ute. Samma sak att tro att det förstör hela motorn, tror inte motorsportvärlden skulle köra med såna om det var någon nackdel mot orginalet. Tror inte heller dom skulle använda dom om dom bara var lika bra som orginal. Sen är det ju självklart också beroende på vilket filter man använder men jag vet flera som kör med Micros billigaste filter utan några som hellst problem eller nackdelar också.
Motståndare till öppna filter kommer nog alltid att finnas och alla har väl egna erfarenheter men jag har haft flera bilar med öppet filter och MINA erfarenheter är att filtret inte gör någon skada men låter jäkligt tufft, sen om det ger nån extra hk så är väl det en bra bonus.
Om du tycker att bilen går sämre på högre varv så är väl det enda alternativet att se till att det får kallare luft och inte suger in så mycket varmluft från motorn genom att skärma av filtret.
Tror du inte det beror lite på att bilen morrar mer som det känns som det inte händer så mycket då? Att den låter som den borde gå värre?
Ska man vara riktigt ärlig så är det väl "Parningsbröllet" man är ute efter när man kör med öppet filter. Skillnaden finns även om den mest märks på högre varvtal.

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.