|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har precis köpt mig min första BMW och märker att när jag bromsar så skakar ratten, jag tror att jag lokaliserat problemet till bromsskivorna och tänkte byta dessa... Men jag är ganska ny på det här med att meka med bilar så jag undrar, hur svårt är det?? Är det något som jag kan klara av själv eller blir jag tvungen att lämna in den?? | |
| Det är bara ta av hjulet och bromsoket. Tar inte många minuter. Kan även sitta en centreringsskruv på skivan. 6-kantsnyckel... | |
|
Glömde att välkomna dig förresten! Har du fått bort hjulet sitter oket med två bultar (16 nyckel på min) på baksidan. Kan sitta lite men det är bara att ta i. |
|
|
Byta bromsskivor klarar du. Av med däcket. Vid oket sitter det 2 st plastpluppar (bakifrån sitter de) de fungerar som skydd mot smuts. Innanför dessa lock finns insexskruv. Skruva ur dem. Bänd sedan loss oket med en skruvmejsel ifrån "sadeln" som beläggen sitter i. Det kan gå lite trögt för beläggen trycker lite mot skivan. . Skruva bort "sadeln" som beläggen vilar i (sitter också med två insex tror jag). I vissa fall sitter det en liten stjärnskruv som håller fast bromsskivan ha på lite rostlösning på den för säkerhets skull (kan ju hjälpa lite om den rostat fast) Slå sedan in stjärnskurvmejseln i skruven med hammare (slagen gör att rosten spricker och gör dä lättare att skruva bort skruven) Skivan kan sitta fast lite i navet fast skruven är borta men var inte rädd för att slå med slägga på bromsskivan i så fall, då lossnar den (kan ibland få ta i rejält med släggan (ingen 10 kg slägga då, brukar ta 1kg) men det lossnar alltid. Slipa sedan bort all rost ifrån navet så att det är rent. Sedan kan man välja att ha på kopparpasta på navet, mycket tunt skickt. Eller så kan man köpa en spray med metallfri pasta och ha på det på navet. På med bromsskiva och skruva fast den med den lilla skruven (dra åt skruven mycket löst). Rengör "sadeln" från smuts och rost där beläggen ligger an. På med lite kopparpasta där beläggen ligger an. Skruva fast "sadeln" sätt i beläggen, tryck in kolven i oket (håll koll på bromsvätskenivån när du trycker in kolven) på med oket och skruva fast det. På med däcket. Trampa på bromspedalen tills den känns stumm, kontrollera bromsvätskenivån. Provkör. Bromsarna kan ta lite sämmre de första bromsningarna du gör när allt är nytt. Så brukar jag göra. Tar inget ansvar för eventuella fel som kan uppkomma vid utfört arbete Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
Bra skrivit, vill dock kompletera med ett litet tips när det gäller att ta lös ok från skivan. Är skivorna dyng slut så är det en rätt så stor kant längst ut och beläggen nyper tight mot skivan, då kan de vara bra jävligt att bända bort oket. Men ack så enkelt, man tar en mejsel modell stor och kilar in (skador skiter vi då belägg o skiva ska bytas), sen bryter/pressar vi in kolven en liten liten bit, vips så ramlar oket bokstavligen av. Sparar många svordommar och avbruta mejslar i värsta fall :) Newbie på BMW |
|
|
Ett litet varningens ord när det gäller släggans användning. Det är mycket lätt att göra navet skevt när man slår på skivan, då kommer skeva bromsskivor tillbaka som ett brev utan mottagare. Testa först att knacka radiellt med navet (uppifrån och ner) samtidigt som navet roteras. Hjullagren är konstruerade för denna typ av belastning. Hjälper inte det, spräck skivan. Kör upp ett spår radiellt i sikvan och så in en huggmejsel. Detta går förvånansvärt lätt. När skivan väl är borta rengör anliggningsytan på navet noggrannt innan den nya skivan monteras. När hulen sedan monteras dra skruvarna korsvis med moment så ska skivorna inte behöva slå sig så fort igen. Det kan nämligen bli spänningar när bromsarna upphettas och kyls. |
|
|
Ge dig inte på bromssystemet om du inte är helt säker på hur man gör! Normalt sett är det inte så svårt, men några tillägg till ovanstående: Det krävs en 7 mm insex för att lossa glidpinnarna, t ex : Länk Oken brukar sitta ordentligt, så använd BRA verktyg. Jag brukar få ta tillslägga på spärrskaftet eller en lååång förlängare. Insexskuven (inte stjärnskuv) till skivorna brukar rosta fast, ibland lossnar den om man värmer eller om man hamrar på den. Annars måste man borra ur den. Mer läsvärt: Länk Länk Länk Länk Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack så hemskt mycket! Jag har tillgång till en verkstad så nycklarna ska nog inte vara några problem. Ha det gott allihopa. |
|
| Givetvis monteras nya klossar när man byter skiva!! | |
|
Byte skivor och klossar fram på min 3.18 is 89. Är ingen direkt proffsmeckare - men det gick bra. Jag lyckades dock att dra sönder insexskuven som satt som berg (som sagt använd bra verktyg och se till att kraften inte tar sent. Fick borra loss den, inget att rekommendera. |
|
|
Vet inte riktigt hur jag ska formulera detta....men hur ofta är de så att skivan sitter som ett berg och en slägga måste användas? är de sånt som händer varje gång eller är de typ 50/50 att dom ska sitta fast eller inte? |
|
|
Jag försökte lossa mina skivor bak men de har erjat fast(Navet är ju i stål och skivans nav i aluminium), hur mycket vågar man värma och vilket är bästa knepen för att få loss skivan hel ? Mvh Sibbe Länk Länk |
|
![]() 318 Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a bmw 324td E30 -88a Bmw 750ia E32 -91a bmw 730i E32 -89a |
kolla styrlederna först så inte problemet ligger där GASA MERA^^ |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.