AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
604

Huvudkopplingscylinder på E30.

Hälge
Halloj.

Har precis bytt gummipackningarna i min huvudkopplingscylinder, vilket pillegöra, först köpte jag en dyr reparationssats från BMW för 500:- som bestod av en billig plastkolv som var för kort, dessutom saknades fjädern? tvekade starkt inför att köpa dessa delar som ej alls såg ut som originalkolven i aluminium med tillhörande fjäder.
Men efter div övertygande lovord från försäljaren så köpte jag trots allt den allt för korta plastkolven.
Efter timmars intensivt skruvande var den nya kolven äntligen på plats, luftade allt tre gånger utan att få tryck i pedalen? till slut fick jag tips om att trycka in bromsolja bakvägen genom slavcylinderns luftningsnippel, då äntligen lyckades det. (Tack och lov)

Dags för provkörning: kommer iväg som vanligt, men när jag växlat så kommer kopplingspedalen tillbaka upp i hela sin längd, räcker mig nästan upp till vä knäet?? dessutom känns pedalen svampig.
Kör dock några varv men stannar då det börjar klinga metalliskt när jag kopplar ur. Plockar ner skiten igen för att upptäcka att dragstången släppt ifrån plastkolven varför den legat och slagit inuti kopplingscylinderns lopp. Vilket förbannat skräp?
Kontaktade BMW för att fråga dem till råds, fick då reda på att fjädern skall monteras ihop med plastkolven detta trots att det ligger en lapp inuti kartongen där det uttrycklingen står att fjädern absolut EJ skall monteras ihop med den nya plastkolven.
Jag lämnade omg tillbaka den odugliga reparationssatsen detta då BMW svamlar i nattmössan. (Vill ha origdelar som fungerar) samt försäljare som vet vad de talar om.

Tog senare kontakt med Motor Nord för att få reda på att de ej saluför den obrukbara plastkolven, de har istället orig gummitätningar till den gamla för endast 185:- vilka omg beställdes hem samt monterades på den gamla aluminiumkolven, allt fungerade efter bytet helt perfekt förutom att kopplingspedalen tvekar att komma tillbaka den sista cm på top. Kan detta ha att göra med kopplingspedalens inställning? den genogående bulten är ju exentrisk, vet ej exakt hur den skall stå? dessutom vet jag ej hur hårt bulten till exentern skall dras? drar man för hårt så kläms väl dragstångens plastögla, den som greppar exenterbulten i pedalen. Mkt tacksam för tips.
Hälge
ingen som vet ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.