AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.484

Är det bara BMW som går som f-an orginal

Sida 4 av 7
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag förstår inte på vilket papper tiderna som wendtan angav finns. Självklart är det tider som noterats på asfalt, troligen på något gammalt flygfält eller liknande. Jag tror inte det underlaget skiljer sig i något avseende som påverkar accelerationen 100-200 km/h. Siffrorna som wendtan angett är från verkliga världen och det de visar är inte annorlunda än "på vägen". Den neda rimliga invändningen som framförts är att de är tagna vid olika tillfällen, det kan mycket väl påverka, men att det skulle ge en skillnad på c:a 4 s 100-200 km/h tror jag inte på.
Man kan naturligtvis ha upplevt saker, t ex att man kört ifrån Porschar med M5:or. Själv har jag kört ifrån en Porsche 959 på Nürburgring, men för den skulle drar jag inte slutsatsen att mitt fordon var snabbare än en Porsche 959. Jag vet inte om det finns ett Porsche-forum som liknar detta, men om det finns skulle man nog kunna leta upp ganska många Porsche-ägare där som har hängt av M5:or, i alla möjliga fartregister.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag tror vi behöver reda ut begreppe en smula.....

En bil som på "pappret" är snabbare behöver inte vara det på gatan...?

Nja, det beror väl i sådana fall på att det som körs på gatan inte har mycket som överrensstämmer med det som testet genomförts på?

Alltså, att man med en gammal Kadett säkert kan "dra" en Viper, bara div. omständigheter råkar fall till Kadettförarens fördel...

Visst kan så hända, och gör varenda dag, men det blir ju heller ingen bra referens att ta till då det ska diskuteras bilar och vilken som ska vara snabbast, eller hur?

Just därför så har de flesta tidningars tester utformats så att man testar de intervall och sträckor som är intressantast av flera olika anledningar. Både för att det kan handla om sträckor som finns sedan länge inom någon typ av racing, eller att det är sträckor eller intervaller som på ett vettigt sätt har koppling till vardagsbilistens verklighet.

Sen ännu en sak som många gånger är väldigt viktig att komma ihåg, och som många inte har en aning om, är att det kan vara väldigt klurigt det där med sträcka tid och hastighet.

Det kan ofta falla sig så lustigt att om två bilar startar exakt lika sida vid sida för att brassa t ex. 0-100 (eller till någon annan hastighet), att den bil som når 100 på 5,5 s ligger framför den bil som når 100 på 5,0 s, mätt på korrekt sätt där och då...

Sådant kan ju verkligen föda heta debatter typ "jag har en 3,2 M3 och jag hade då inga problem med att dra en xxxxxx som ju ska göra 100 på 4,8 s......"

Känner ni igen det....... ;-)

Dr Tinnitus

Jahangeer
Well I havent driven away from a Porsche ever/yet - but I did race one for 5km's, he did not gain a single metre wether he had a choice or not, but when you are doing 200kmh I would say he did..

The Porsche was very wide at the back, unfortunately I did not get a look at the front end - as this would have given me a better clue as to what model it was and therefore which year and how much horsepower it was likley to have.

It was slightly wet - so the Porker driver may well have been cautious - but at 200kmh - I doubt it. WE did not start from a standstill either so "in gear" accelleration ability is more important here - especially if there is traffic around.

Obviously if we were on a dry race track - I would have had to look elsewhere for a victory.

I find it a little bit sad that some test figures done X number of years ago are taken over the word of a Forum member. One really needs to move away from taking things on paper as the whole truth and nothing but the truth, it doesn't allways work like that in reality.

I will take a real world test over a piece of paper ANY time.

J
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det som står på dessa papper är ju just resultaten av "real world tests", genomförda under mer kontrollerade omständigheter än vad folk som postar på forum har gjort.
Nu till helgen kommer en kompis med sin M3 cab -02. Tanken är att vi ska ut och jämföra lite prestanda och förmodligen följer en S6 Avant (den med V8 och 340hk) också med och testar lite.
Funderar på att ta med en filmkamera och filma alltsammans.
Torsk lär man få av M3an, men S6an får svårt.

Flåklypa
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Flåklypa: De blir kul och se!
Hutz. Det blir du som får filma från M3:an, jag ordnar kamera.

Flåklypa
Tror också du tar S6:an men till 100 blir det svårt.
Finns det ingen såndär smiley att slänga in här med en liten gubbe som äter popcorn..? :-)
Pa
213
Parham
BMW 528 -98
En original Evo 1 från 1992 drar en M5 ordentligt ända tills varvstoppet.
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Flåklypa:
Vilken färg har den där S6:an? Fick näligen åka med i en sådan i fredags. En kille på jobbet har precis köp en.
Visst den gick ju riktigt bra men det va skitsvårt att säga hur bra den gick. V8:an har ju ett sådant gämnt o fint drag gämnfört med min M5:a. Kändes liksom inte att den gick något men självklart rörde den på sig.

Parham:
Drar en EVO1 en M5 till varvstoppet på ettans växel eller till femmans? Lite svårt att tro att den kör ifrån M5:an efter hundra.
EVO1:an har väl bara ca:245hk tror jag.....lite osäker.Visserligen mycket lättare bil o 4WD.
Det är en svart Avant. Dom går inte så bra med tanke på 4wd, automat, vikt och kaross. Det är inte många av dom 340hk som går åt till acceralation.

Flåklypa
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Duffyman: Färgen på S6:an är svart, och de är en avant!
Han har haft S6:an i ungefär ett år, så jag tror inte att det var samma bil som du åkte i!
Åkte med honom för ett tag sedan, o den känns ju pigg, MEN de är ju en tung bil, quattro samt automat, så de 340 hästarna känns inte precis som M3 E46:ans 343, o speciellt inte i högre farter!
Skulle tro att den går ganska jämt med flåklypas S60 upp till hundra någonstans (pga quattron) men sen tror jag volvon drar de längre stråt!
Flåklypa! Var det den avanten som körde på Gävleträffen?
Den hade ju inte en chans 540´n den körde mot.
Men det kanske inte var den? låter otroligt
isåfall att den har 340hk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Duffyman:

S6:an är jag faktiskt inte så imponerad av, rent effektmässigt. Min kompis M5 3,6 körde om en sån på landsvägen, passerade ganska snabbt faktiskt. Då började de i 110-120 km/h. Audi är ändå fina bilar att åka i!

//Schnitzer
Den avanten på Gävleträffen är en 1.8t, men ser ut som en S6. Jag tror vi menar samma, Kroons med kromade fälgar.

Flåklypa
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Klart att man blir imponerad på S6:an. Det är ju trots allt en STOR bil. Större än min o min är stor tycker jag. Men nog borde väl Flåklypas S60 ta en S6:a även om den har sina 340hk o 300nm redan på tomgång. S60:in väger (jag gissar) ca:1500-1600kg, medans DKV:n minst 1900kg

HUTZ1975: Ne den jag åkte med va inte svart, o han har inte haft den ett år heller.
Jo, nog är Bmw snabba alltid. Därför det är så extra roligt att matcha dem.
Sen undrar man ju hur mågna det är på riktigt som har 3400hk i sina volvo bilar lixom? lär ju inte vara ens hälften..

Själv så vill inte någon med m-bil prova på rejs när jag åker runt i min 850T5R.
Så här kan det gå mot en vässad E46'a iaf.

www.cordone.racing.nu/film.html

Länken är kass.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
www.cordone.racing.nu/film.htm

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.