AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.485

Är det bara BMW som går som f-an orginal

Sida 3 av 7
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ska en M5 E34 kunna var likvärdig med en Porsche 911 (996 C2) i farter över 200 km/h måste den i realiteten ha lägre luftmotstånd än den lilla Porschen. Det har jag svårt att tro, för det skulle innebära att den också har högre toppfart än Porschen (med fartspärren borttagen), förutsatt att inte utväxlingen hos M5:an ställer till det.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Darky.

"Dr tinnitus

Så du menar att de förbättrar sin accerlation med över 1 sek 0-100km/h? Jag har aldrig stött på nån sån T5a iaf konstigt då jag själv ägt 2 st. Sen har ju M5an sin största fördel i högre farter dock. men fortfarande man kör inte 0-100 på 5.7 sek med en 850 T som har framhjulsdrift enbart med ett chips trim.

Mvh / Martin "

Kika på detta test...

Länk

Denna 850T var vid tillfället helt original vad gäller motor förutom filter chip och avgassystem, alltså det vanliga receptet vid sk. chippning.

Dr Tinnitus
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Märkliga jämförelser. Bil "X" har kört ifrån bil "Y".
Vad säger det om testen? Att förare "X" inte ville ge järnet eller "Y" kanske chippat sin bil?

Jag håller på wendtan.

Lite mer vetenskapliga tester med orginalbilar under kontrollerade former. Då får man siffror som går att "räkna" med..
Har testat mot porshe carrera med 300 hk. Vi startade från 100 km/h sida vid sida. Därefter var det helt jämt upp till 200, vi låg konstant sida vid sida hela vägen. Jag har en mappad 3.8:a.
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Go morgon. He lite bakfull.

Flåklypa: Vi får väl ta ett race någon gång. Vore kul att se om det är stor skillnad. Är din bil orginal eller trimmad som alla andra Volvo (ha ha). Dyrgripen M3:a. Gick den bra? Har hört att den inte ska va så speciellt god kondition. Har även hört att v-lådan ska va i lite dåligt skick. Fattar inte att den aldrig blir såld. Har väl stått där i över ett år nu va? Borde kanske få den för ett bra pris!

Gämnföra en M5 mot en Porsche. Säger väl sig själv att det borde vara svårt för en M5:a att lyckas dra en Porsche. Parkerade bredvid en gul Porsche igår o den har betydligt mindre luftmotstånd än min M5:a. M5:an är ju som en mur ifram gämnfört med Porschen. Men kanske.......M5 går riktigt bra så kanske det skulle gå. Även om jag har svårt att tro det.
Ivar: Låter lite märkligt det med faktiskt. Även om skillnaderna är mindre.

Porsche 996/911 Carrera Coupé - Supertest 1998 (Serie)
Motorart B 6
Hubraum 3387 ccm
Aufladung Sauger
PS - UMin 300 PS - 6800/Min
Nm - UMin 350 Nm - 4600/Min
Motorlage/Antrieb Heckmotor/Heck
Gänge/Schaltung 6/manuell
Supertest in sport auto 01/1998
Gewicht 1399 kg
0 - 80 km/h 3,5 s
0 - 100 km/h 4,9 s
0 - 120 km/h 6,8 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 8,8 s
0 - 160 km/h 11,0 s
0 - 180 km/h 14,2 s
0 - 200 km/h 17,9 s

BMW M5 3.8 - 1992 (Serie)
Motorart R 6
Hubraum 3795 ccm
Aufladung Sauger
PS - UMin 340 PS - 6900/Min
Nm - UMin 400 Nm - 4750/Min
Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck
Gänge/Schaltung 5/manuell
Test in sport auto 05/1992
Gewicht 1711 kg
0 - 80 km/h 4,4 s
0 - 100 km/h 5,7 s
0 - 120 km/h 7,7 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 10,0 s
0 - 160 km/h 13,0 s
0 - 180 km/h 16,5 s
0 - 200 km/h 21,1 s

100-200:
BMW M5E34: 15,4 s
996(300hk): 13,0 s

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Wendtan.... siffror hit och dit. Har testat vekligheten med vittnen så det är inget ljug och ingen överdrift. Har för mig att orginal 402m ligger på 14,0 på 3.8:an. Har själv gjort 13.4 med tidkort, finns även snabbare tid än så noterad på 3.8:an.
No
5.161
Nockenwelle
Ivar, tror du att de siffror wendtan presenterar bara har fantiserats ihop? Jag trodde att de kom från verkligheten, men jag kanske misstar mig.
Jag litar mer på "siffror hit och dit" gjorda av seriösa tyska motorjournalister/testförare än personliga erfarenheter där så mycket annat spelar in, körskicklighet, miltal/slitage, med mera.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Da
80
Darky
M5 3.8 -92
Dr tinnitus

Imponerande! Men engligt mina egna erfarenheter så ska inte en volvo r/t5 med bpu klara av varken en M5a eller en M3a efter ca 150km/h. Att det är jämt upp dit kanske är möjligt. Får ändå inte i hop det t.ex M5 3.8L 340hk vs en bpu trimmad T5 som max har 300 hk i motorn. Vikten skiljer sej inte så mycket på dessa bilar samt att BMW´n har fördel för den har bättre CV värde än vad volvon har! Med andra ord är det en omöjlighet att Volvon skulle vara snabbare när luftmotstånde börjar göra sitt.

Vi säger att de hänger med upp till 150 km/h då är jag nöjd :-))
Handlade ju egentligen om orginial bilar i denna tråd så vi får hålla oss till det :-)

Mvh / Martin
"Jag litar mer på "siffror hit och dit" gjorda av seriösa tyska motorjournalister/testförare än personliga erfarenheter där så mycket annat spelar in, körskicklighet, miltal/slitage, med mera."

wendtan sammanfattar tråden på ett bra sätt. Jag håller med fullständigt!

Mvh Johan
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Darky.

Som du ser så får Volvon i testet problem just när farten börjar bli hög. Visserligen är det mot en 3,5 Hartge på 350 Hk så det hade blivit tightare mot en standard 3,0/3,2. Killen som körde är en rackare på att starta bra och komma iväg kalasbra med fwd, och kika sen på hur snabbt han växlar...

Ivar.

Din tid för 402 m är egentligen rätt ovidkommande som något sorts bevis i det denna tråd handlar om. Tiden på strippen påverkas till mer än 90% av hur bra man lyckats få till starten och de få metrarna direkt efter denna, resten är ren transportsträcka mer eller mindre. Sluthastigheten man hinner nå är däremot mycket mer intressantare då det handlar om hur mycket mos man har i maskin och påverkas i princip inte alls (eller mycket lite) av hur bra eller dålig start man gör.

Dr Tinnitus
Vill man bara åka snabbt rakt fram turbotrimmar man sönder en riskokare eller köper en S65 AMG. M5, 997 osv. handlar om så mycket mer än bara det... :)

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Egentligen är det rätt enkelt:

Ta ner era trimmade racers till ringen och dra till varvstoppet 20 varv. Sedan får vi se vad vad som återstår av bilarna....

Skulle tro att en 996, 997 eller standard M3 E46 forfarande har kvar lite att ge...

Jag har sett en hel del variationer på seriösa motorjournalisters testsiffror för den delen. De får för övrigt var sitt exemplar av den bil de testar, det kan mycket väl skilja i prestanda på två bilar av samma modell. Jag delade bara med mig av en personlig erfarenhet, den visar hursomhelst att det bevisligen är fullt möjligt. mvh
Duffyman! Jag har ingen koll på Dyrgripens M3
men jag vet att en kompis till mig, renoverat lådan på
den, så den bör ju va ok nu. Annars har jag bara sett den
bilen när jag passerat på riks 80.
No
5.161
Nockenwelle
Visst kan det skilja i prestanda mellan olika exemplar av en modell, inte minst när de har några år på nacken. Dessutom kan det skilja en del mellan förares förmåga att utnyttja bilens potential, inte minst bland "vanligt folk". Men detta gör inte att "siffror hit eller dit" är mindre relevanta än din personliga erfarenhet, snarare tvärt om faktiskt.
Att det kan skilja mellan seriösa motorjournalister har bland annat diskuterats i denna tråd:

Länk

Tyvärr tror jag att det skiljer ännu mer mellan folks personliga erfarenheter.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Det skiljer ju 8 år eller så mellan testen. Det är väl knappast samma gubbe, utrustning, vägsträcka, väggrepp, vindstyrka, temperatur mm vid båda tillfällena så det måste finnas felmarginaler även där?
Dessutom är väl testen till just för att folk som köper bilarna ska få en fingervisning om vad som kan hända på vägen när två bilar möts och gasar på, inte att de ska börja kasta papper mellan varandra i 180 kmh och visa vem som ska vara snabbast, eller att de kopplar på mätinstrument för att se om tiderna stämmer på sekunden. Vad som händer i verkligheten är mest väsentligt för sådana här jämförelser tycker jag. Jag ser ett test med två originalbilar jämsides och någorlunda likvärdiga förare på motorväg som lika "vetenskapligt" som att jämföra journalisttester från olika årtionden, då är det ju samma temperatur, väggrepp, vind mm, men det är ju min personliga uppfattning. Har ingen lust att hetsdebattera det här ämnet, det jag redogjort för har inträffat i verkligheten och vid upprepade tillfällen och inte med samma bilar varje gång (utan det har varit varierande M5or och 996or), det tycker jag är gott nog, tror inte chansen är stor att man har råkat ut för 3st 996:or som inte går som de ska göra uppe i fart och M5:orna som använts har testats mot andra likadana M5:or och har inte gått något bättre än normalt för en sån bil heller.

-M5 E34 Limousine register
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Får tillägga att Porschen har högre toppfart än M5:an också, eftersom det diskuterades. 275 vs 267 om jag inte minns fel. M5:an är växlad så att den träffar varvstoppet på femman i ca 267kmh.

-M5 E34 Limousine register
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
HD91: Kan hålla me dig om att det är på vägen som man kan gämnföra 2st olika bilar. Gärna samtidigt om möjlighet finns.
Säg att den ena bilen är snabbare på pappret så betyder inte det att den är det på gatan.
Skulle jag o HD91 köra mot varandra o låt säga att HD91 kör en vassare bil än min M5:a så finns kanske möjligheten att jag tar honom ändå, pga: lyckats bättre i starten o växlingar o.s.v.
Det jag ville komma fram till är väl att det inte finns allt för många orginal bilar som tar en M5:a ex. Finns ju sportbilar såklart som gör det. Typ Ferrari, Porsche. Men vad är oddsen att man skulle möta en Ferrari på R80 här utanför Gävle?

Finns förvisso en Ferrari i stan men tror ändå chansen är liten. Inget ont mot dom som trimmar sina bilar heller. Själv tycker jag att det är kul när folk håller på med sitt intresse. Skulle det nu va så att jag blir frånkörd en vacker dag så kommer jag inte bli sur över det som många (ta inte illa upp nu) BMW ägare har en förmåga att bli. Men jag kan ju stoltsera med att min bil är orginal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.