|
Sida 1 av 7
|
|
|---|---|
|
Hej på er. Va på race igår o på vägen hem började en kompis till mig trissa mig. På E4:an. Han har en Volvo 850 T5 som är trimmad till ca: 250-300 hk. Hans bil gick ju bra för att vara en Volvo men jag tog han utan några större problem. O då är min orginal. Kan inte finnas många orginal bilar som tar en M5:a. Visserligen finns det ju renodlade sportbilar som gör det. Men jag menar "vanliga" bilar. Har även plockat en Nissan 300ZX utan problem o både den o Volvon har ju turbo. Alla bilar som man har lite svårt att ta är ju trimmade. Tacka vet jag M5 power. | |
|
Bmw´s M motorer har en förmåga att ånga på rätt bra ja :-) Inte så konstigt att du drog i från honom rätt enkelt dock! Han har både mindre hk o förmodligen ungefär samma vikt men M5an har garanterat bättre aerodynamik än en valmet traktor =) Har också haft nåt enstaka kort race med en R volvo och det har alltid varit pinsamt enkelt i lite högre farter :-) Finns nog inte heller allt för många ikke renoldlade sport bilar som tar en m5a. Enda ja kan kommer på just nu är väll Lotus Omegan. Vet inte om den ses som en renodlad sport bil men det tycker inte jag att den är i alla fall! Går som ett as gör dom däremot :-) För att trösta så kan jag säga M5 E60 i alla fall drar en Lotus Omega :-) Ha det Mvh / martin |
|
|
"Är det bara BMW som går som f-an orginal " Svar Ja |
|
|
355Hp: Du har rätt det är bara BMW som går bra orginal. Men det vore ju lite kul om det kunde komma en konkurent till min snart 15år gammla "familje bil". Finns ifs RS4 o RS6 då. Men det är ju nya bilar. Alla bilar jag har kört mot har varit trimmade o så. Har haft lie problem med SAAB:ar men har alltid plockat dom. Givetvis va dom oxå trimmade som alla andra som försöker plocka en äkta familje bil som M5. He he |
|
|
Finns några rätt kvicka riskokare som går ganska bra original, Supra, Skyline och RX7 t ex. Sedan att det inte finns några original kvar är en annan sak ;) MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Saken är väl inte svårare än att M5 på i alla år varit en bil som legat mycket bra till i prestanda, ja för att vara en fyrdörrars familjebil i grunden. Även de tidigare versionerna på 315 Hk klarar sig hyfsat bra än i dagens konkurrens, i alla fall om vi ser till otrimmade bilar av mer familjärt slag. Att sen M5 alltid varit en mycket dyrare bil än de 850 T5 och liknande som M5 ägare gärna jämför sin bil mot är ju en annan sak. Men det finns ju även dyrare bilar med mer sportig karraktär i grunden som kan få problem mot en m5. M5 är en fantastisk bil på många sätt, så är det bara. Men det mest fantastiska i min mening är att man fått till det så bra fast det egentligen bara är en vanlig "sketen 518" från början... Att sen mången M5-ägare (samt M3) ofta är en smula självsäkra på sin bils överlägsenhet i prestanda, gör det ju bara så mycket roligare att lämna dem bakom i dammet... ;-) Dr Tinnitus |
|
|
Man fick väl 2st 850 T5 för nypriset för en M5:a. mvh |
|
|
Ja, det är bara BMW som har snabba bilar original, även om jag har hört att det finns ett märke som heter Porsche med dom gör nog långsammare bilar. Även Mercedes har snabbare modeller och då är alla exotiska uteslutna. Flåklypa |
|
|
Det är inte bara bmw! Ett märke som går så in i helvete orginal är Saab. 9000 aero ex..den går fint. Chippar man o leker lite så är det ju sjukt. Även audis S modeller är inte slöa. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Duffyman. Jag tror bestämt att din 3.8 går bättre än medel. De M3:or, jag kört emot har haft stora problem. När jag hade Saaben kunde en 3.0:a inte lämna mig när jag låg i baksuget och din M5 hade jag inget att sätta emot. Nu har jag en s60 t5 med kanske 280hk och den har slickat baklucka på en 3.2:a (Dyrgripens). Iofs tror jag att ett race sida vid sida hade blivit lite tuffare. Vi får ta ett race sen så vi ser skillnaden även om jag får stryk. :-) Flåklypa |
|
| Lotus Omega går som ett as. Det värsta jag åkt i med fyra dörrar. 377 hästar och relativt låg vikt sätter skjuts på bilen. | |
|
Att Porsches "grundmodell" av 996/997an(läs minsta motoralternativ) går ungefär som M3E46 tycker jag säger en hel del :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Supra o Skyline går väl inte sådär jättebra orginal väl? |
|
Gemini__ |
En trimmad Volvo (R) är inget att leka med. Finns en hel del som spöar M5:or. Speciellt i segmentet 100-200km/h. Har åkt med ett par stycken (V70R samt 855 T5-R, trimmade)), det bär iväg rätt bra. Det måste jag erkänna. Men M5:an går hyggligt också =) Mvh: Thomas Länk |
| bjoerck> Trodde bestämt det skulle gå för mig när jag mötte två Lotus Omegor i vad jag kunde se perfekt skick där E18 och RV45 går ihop utanför Grums häromdagen. Så otroligt läckra bilar.. som ändå passerar som en Opel Omega för den ovetande. Hög vill-ha-faktor. | |
|
Bland org. turbo bilar går RS2or riktigt bra och även EVO 6 / 7 TME. Bland icketurbo bilar är det sämre ställt :) Micke K. Länk |
|
|
Gemini Beror väll på hur pass trimmade än V70 R är? Ett chip räcker inte för att dra en M5a varken 3.6L eller 3.8L. Sen om det är större turbo o annat då får kanske Bmw´n se sej slagen :-( Mvh / Martin |
|
|
wendtan: Jag har kört i högre farter, på 3:an och uppåt mot Porsches "grundmodell" som du säger och jag har passerat dem. Både när jag har kört M5 3,8 sedan och M5 Touring. Var faktiskt inge större problem även om man inte flög förbi dem. Om de går som en M3 E46 så kan man inte vara långt borta...... Hangaround: De är ju de två Lotusarna som brukar åka runt i Karlstad troligtvis. En av dem har varit engelskreggad och blårök, i alla fall när jag låg bakom. De går väldigt bra! //Schnitzer |
|
|
Schnitzer> När jag tänker efter vill jag minnas att jag har sett en Lotus Omega bland AC Cobra-replikor och annat skoj på nån av kvällsträffarna vid slussvaktarstugan, mitt emot mitt plejs. Det kallas fin utsikt det :) När jag mötte dom drog dom på ganska bra genom kurvan upp mot golfbanebacken på RV45. Jag satt i en Caravelle TDi 102-hästare.. olika falla ödets lotter :) Dom lär ju aldrig bli billiga, men en sådan ska jag någon gång äga. Någon som vet vad man kan få ut för en själ nuförtiden? Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Schnitzer: Vi kan jämföra med 996 C2 eller 997 C2 vilket du vill. Länk Porsche 996 Carrera 2 - 2003 (Serie) Motorart B 6 Hubraum 3596 ccm Aufladung Sauger PS - UMin 320 PS - 6800/Min Nm - UMin 370 Nm - 4250/Min Motorlage/Antrieb Heckmotor/Heck Gänge/Schaltung 6/manuell Test in ams 1/2003 Gewicht 1451 kg 0 - 80 km/h 3,4 s 0 - 100 km/h 4,7 s 0 - 120 km/h 6,3 s 0 - 140 km/h 8,1 s 0 - 160 km/h 10,2 s 0 - 180 km/h 13,2 s 0 - 200 km/h 16,2 s Länk BMW M5 3.8 - 1992 (Serie) Motorart R 6 Hubraum 3795 ccm Aufladung Sauger PS - UMin 340 PS - 6900/Min Nm - UMin 400 Nm - 4750/Min Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck Gänge/Schaltung 5/manuell Test in sport auto 05/1992 Gewicht 1711 kg 0 - 80 km/h 4,4 s 0 - 100 km/h 5,7 s 0 - 120 km/h 7,7 s 0 - 130 km/h - s 0 - 140 km/h 10,0 s 0 - 160 km/h 13,0 s 0 - 180 km/h 16,5 s 0 - 200 km/h 21,1 s Jämför gärna 0-200 tiden och fundera sen lite på vad de är du säger. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Som referens kommer här en M3E46 Länk BMW M3 Coupé mit 18-Zöllern - 2003 (Serie) Motorart R 6 Hubraum 3246 ccm Aufladung Sauger PS - UMin 343 PS - 7900/Min Nm - UMin 365 Nm - 4900/Min Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck Gänge/Schaltung 6/manuell Test in ams 1/2003 Gewicht 1570 kg 0 - 80 km/h 3,5 s 0 - 100 km/h 4,8 s 0 - 120 km/h 6,5 s 0 - 140 km/h 8,5 s 0 - 160 km/h 10,9 s 0 - 180 km/h 13,7 s 0 - 200 km/h 16,8 s Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.