AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
868

E30 320 -84 Motorn går ojämt m.m.

db
6
dbirath
320i E30 -84
Har en BMW 320i -84 som går hel konstigt.

Det började med att den går tungt, har max gas men ökar inte i hastighet men liter mätaren går upp på max.
Sen efter att ha kört några dagar efter denna insident så var jag som tur är nästan hemma! då låg jag på max gas på 2an och han gick bara i 40 kmh.
Sen dess har jag inte vågat åkt ut och åkt med han! Har haft bilen igång och har gasat men den går ojämt som sjutton.
Och han går upp på max 4500 varv.
Är precis som om någon stoppat en banan i avgassystemet, men har kollat, sitter ingen banan där! =)

Jag byte spridarmunstycke tror jag det heter och det hjälpte inte, jag har kollat alla slangar, han tar inte in tjuvluft någonstans.

Det kom konstiga ljud från bränslepumpen. Det tjöt som bara den, bytte den, gick lite bättre efter det men i det stora hela ingen skillnad.

Jag har även kollat tändningen och det kommer fina gnistor från alla 6 tändstift som även är nya.

Jag har ingen anning om vad det kan vara längre.
Någon som haft liknande problem el vet vad det kan vara?
Jo, han går ojämt på tomgång oxå!

Mvh Daniel
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Startar motorn direkt vid kall/varm motor?
Finns väl en del på insugssidan som kan kärva och ge liknande symtom. Kolla luftflödesmätarens klaff om den har kärvat. Tomgångsmotorn, öppnas spjället som det ska ?

Antar att du kollade om injektorerna gav en fin jämn konformad stråle efter du bytt spridarmunstycke?

Annars kan du använda sökfunktionen också, många som har liknande problem med e30. Inkl. jag. På min var det tomgångsmotorn i kombination med dåliga tändstift(Slarv,slarv) och defekta injektorer. Resulterade i en svårtstartad motor och lite ryck vid acc.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.