AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.036

Bakruta går ej att öppna!?

Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Hej!
Jag har en E39 touring och fram till idag gick det att öppna bakrutan.
Men nu när jag trycker på den lilla knappen under vindrutetorkaren, händer det ingeting.
Uppskattar all hjälp!
Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
Det hände precis med min E-39 Tour-98.
Till slut lämnade jag bilen som det var i garaget. Dagen efter funkade det. Det kanske el-låset som behövde "urladdas"?
mvh
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Mikrobrytaren brukar bli dåliga eller så är det kablaget till bakluckan som är avnött.
Sök så hittar du mer info.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Är nästan övertygad om att det är avvickade kablar i vänster gångjärn. Fixade det på min E39 touring och gjorde samtidigt ett mektips. Kolla denna www.touringklubben.com/bakrutefix_e39.asp Länk
Jag fick dock till slut byta även knappen till bakrutan men det var mest pga att jag brytit för mycket i den då jag klurade ut hur man skulle göra.

----
Magnus M, BMWcs NORD 4047
----
be
23
beamer28
bmw 520 Touring-92
(till Magnus M)
en liten fråga bara.Jag har samma problem på min 520 e34,att min bakruta inte funkar att öppna.Men hur kommer jag då åt kablarna om inte rutan går att öppna?kan man nödöppna glasrutan på något vis eller?tacksam för svar

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Samma problem som på E39 då... man får helt enkelt bryta sönder täckplasten på gångjärnet för att komma åt kablarna. Ny täckplast till gångjärnen på en E39 touring kostade typ 35kr så det är inte dyrt.

----
----
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Tack för alla svar. Jag ger mig på den så snart jag hinner.
be
23
beamer28
bmw 520 Touring-92
Tack så mycket för tips o råd (Magnus M)

Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
nu har jag fått detta irriterande problem med, Men min baklucka går inte att stänga alls, låset drar inte ihop sig. vilken av kablarna går till luckans lås är det den vänstra yttre eller?
Finns det något sätt att tvinga igen en stängning annat än med spännband.
be
23
beamer28
bmw 520 Touring-92
(till Morsare)
på min bil så var det låset som hade kärvat ihop,så jag fick plocka bort staget ifrån själva nyckellåset.så nu kan man bara låsa upp ifrån t.e.x förardörren. men jag menar på det låset kärvar ju ändå ihop ganska fort,med alla virvlar med smuts där bak.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Morsare: Det finns en nödöppning av hela luckan (men inte för bara rutan!?) som du kanske kan använda. Det fel du beskriver uppstår lätt ifall någon oaktsam smäller igen luckan "på volvovis" Då är det bara att handla ny låsmotor.

----
----
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Magnus: Jodå det förstår jag att motorn lätt går sönder om man behandlar den som om den satt i en traktor. Men
Nödöppningen är ju bara för att öppna, om jag förstått konstruktionen rätt.

Mitt dilemma.! Tjejen öppnade luckan för att släppa ut hunden, lämnade den sedan öppen så jag skulle lyfta ut några påsar, När jag sedan ska lägga igen luckan så går den inte att stänga, efter som att motorn ska ju dra igen de sista milimetrarna, men inget händer när jag lägger igen. Har provat allt låsa,öppna, rubbet.
allting annat funkar glas luckan, lyset, men inte motorn.

Inga kablage verkar skadade heller.
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Tillfällig Lösning:
Så jag monterade lös låset inatt, och satt och studerade. Monterade lös motorn från låskolven, monterade tillbaka låset utan softclose-motorn. Voila Nu går bagageluckan inte längre att öppna utifrån, men glas luckan går ju opp :) därigenom kommer man ju även åt nödöppningen,

"så fick man en fullt fungerande men lite krånglig baklucka"
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Nödlösning som funkar... men lacken blir inte snygg efter att ha kört med bara rutöppning ett tag. Detta hände på min fd touring (nu ägd av min syster) och jag betvivlar att det går att polera bort alla repor... :-(

----
----
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
För säkerhets skull, innan jag river upp plasten till vänstra gångjärnet, kollade jag upp säkringen till bakrutan. Och sådan tur hade jag inte, den var hel, Men vilken jätte säkring!!!
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
635 kr senare har jag nu fått tillbaka full funktion i luckan, det var plast drevet i motorn som gått av. När jag tog lös plasten som sitter runt glaset så såg jag, att det behövs verkligen städas där under. Konstigt att det inte rostar där med tanke på hur jävla smutsigt det var.
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Jag tänkte kolla kablaget i vänstra gångjärnet, med det gick inte. Min bakruta går ej att öppna överhuvudtaget. Hur kommer jag åt kablarna för att kolla om de är ok? Kan jag komma åt de genom att öppna hela bakluckan?
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Läs inlägg 6 i denna tråd en gång till.

----
----
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Problemet var att jag inte kunde komma åt plasten för att det inte gick att öppna bakrutan. Men imorse tryckte jag på knappen och rutan öppnades!!! Så jag utnyttjade tillfället och tog bort plasten och tittade på kablage. Och det stämde mycket väl, en brun tunn sladd var av och en annan lite tjockare var nästan av. Så jag Skalade av, satte ihop (så länge) och isolerade med el tejp. Så nu öppnas ruta varje gång jag trycker på knappen. Jag tar och löder ihop det vid ett annat tillfälle. Förresten, gick plasten inte i sönder (den som var så billig på BMW) jag tryckte tillbaks den bara och den sitter kvar.

Tack för alla tips.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.