|
|
|
|---|---|
|
Jag är som många andra ägare till en rökt bil. Jag har läst diverse tipps om hur man slipper lukten och jag vill starkt avråda från att dölja röklukt med exempelvis doftgran. Resultatet blir att man får två dofter som båda är ganska trista i längden. Använd näsan och lukta er till vart odören kommer ifrån. Själv konstaterade jag att min mittkonsoll var rena stinkbomben. Efter att ha lossat ett tiotal skruvar kunde jag damsuga upp en betydande mängd aska som låg under mittkonsollen. Nästa steg blev att kasta askoppen och diska alla plastdetaljer som satt i närheten av askoppen. Resultatet blev att uppskattningsvis 80 % av lukten försvann. Mattan under konsollen tvättade jag med VIA tvättmedel som jag sedan damsög upp med en vanlig dammsugare med ganska full påse. Glöm inte bort att byta påse efter denna manöver eller låna en våtdamsugare. | |
-Bjudko- |
Jo det är ett måste att torka av alla ytor och dammsuga all fimp, ättikan är dock till för ställen det kan vara svårt att rengöra. |
|
Jag vill nog mena att det i de flesta riktigt inrökta bilar är i innertaket som doften sitter. Har själv aldrig provat Ättika, men däremot ett medel som heter JocoAir som verkar fungera ganska bra på just rökdoft. Håller dock med om jjojjo's tips, men om man har en riktigt inrökt bil så kanske det tyvärr inte räcker :-/ Glöm inte bort att den enda doft som är svårare att få bort än rök, är doften av Wunderbaum och liknande stinkbomber! Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Yaccoair funkar fint som "uppföljning" av en mera seriös sanering... det är annars inte dumt att hyra en matttvätt på en mattaffär och hetvattentvätta innermattor säten mm ( ev. innertaket om man vågar..) Sen finns ju en massa Ozon/gas behandlingar som kan vara tveksamma då vissa tydligen bryterner plasten i förtid... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag var och kikade på en 528-96 åt en långväga köpare som var röksanerad innan den kom till sverige för ca 5 år sedan.såldes som orökt i annonsen:) Så fort jag satt mig i bilen konstaterade jag att den någon gång hade rökts i bilen, det går aldrig att få bort den ofräscha doft som blir kvar i en bil som är rökt, visst går det att förbättra förutsättningarna, men det kommer alltid att vara en väldig skillnaden på fräschet att sätta sig i en bil där det aldrig tänds en cigg. (tändaren var utsliten också konstaterade jag vilket bekräftade mitt luktsinne.) Det luktade inte direkt röklukt, men det blir någon annan ofräsch inpyrt doft även om bilen sanerats ordentligt. Och det är långt ifrån första gången jag råkat ut för inpyrda "orökta" bilar.:) för övrigt var bilen i mycket fint skick så norrlandsbon som flög ned och hämtade den blev nöjd. ///MVH Hasso Länk |
|
Några bil handlare sätter in koppar med kaffe i och låter det stå ett tag funkar tydligen ganska bra om man vil ta bort rök lukten. Hur kan man röka i en bil?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.