|
|
|
|---|---|
|
Jag har haft in bilen på en konvertering, eftersom torkfiltret rostat hål och läckt ut all gammal gas. Nu till frågan. Jag tycker inte att kalluften som kommer ur AC är svinkall, kanske den inte ska vara superkall heller. Hur är det i era bilar? /Stefan F | |
| ska ju inte bli minus grader direkt =) kan ju va skit i expansions ventilen eller så funkar inte kylfläkten för lite gas samt dålig kompressor men är det en ackriditerad firma som gjort det så borde dom kollat att allt funkar.. | |
|
Inte är det säkert att de kollar, de kan kylsystemet, men kanske inte mer. Testa mät fram temperaturen, den borde vara ca +4 grader, det får diffa några grader. //Simon |
|
|
Dem har provkört utrustningen i bilen, samt fyllt 1700g r134 och 120 ml esterolja för smörjningen. Visst det blir kallt, men inte vinterkallt, kanske har jag för höga förväntningar på kylan. Den funkar annars kanon, kommer kalluft nästan direkt man startar AC:n, en irriterande sak e att det luktar typ gammsockar om inluften när man slår av ac:n. Hur blir man av med den lukten? /Stefan F |
|
|
Hej! gör som Xtracrispy skrev,eller så sätter du fingernaglarna emot utblåset,full kyla,känner du då att det "isar"på fingrarna så är kylan ok! inget skitsnack faktiskt,fick tipset av en ärrad Ac tekniker! Ang.skitlukten sök inlägg om Klorin och något medel som börjar på V.. ¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤ 9/7-05 Ullevi |
|
|
1700gr r134 är för mycket. 1550gr är det rätta eftersom r134 väger mindre än r12 vid samma volym. Firman som fyllde min läste också fel och fyllde lika mycket i min. Detta gjorde att kompressorn bara gick i ytterst korta intervaller eftersom högtrycksgivaren löste ut nästan direkt. Jag hade pga detta medioker kylning. Jag åkte tillbaks och släppte ut överskottet. Kylningen blev efter det perfekt och kompressorn gick i mer lagom intervaller. Mvh Rasmus |
|
| Har du bytt kupe filtret, kan lukta illa i fall den är full me skit, annars finns det ju rengöringsmedel speciel för AC man sprajar in i luft kanalerna och evapuratorn | |
|
Hmm låter ju konstigt att dem fyller för mycket, fan dem ska ju kunna det, känns ju korkat att behöva påpeka en sån sak, men om det stämmer så e det ju bra. /Stefan F |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den gamla gasen R12 ska visst ha en högre "kylkapacitet" än R134 så det kan nog skilja lite just av den anledningen också, men fylla för mycket ger sämre effekt också. ///MVH Hasso Länk |
|
Det stämmer att r12 är bättre än r134, runt 10-15% har jag för mig, men ozonlagret gillar ju inte freoner så vi får väl stå ut. Även dysor och andra saker i ett system gjort för r12 är inte optimala för r134 men det fungerar utmärkt om kondensor/fläkt är i bra skick och det är rätt mängd, vilket är 1550g för e34. Den enda som skulle ha 1700g om jag minns rätt är e32 med extra kylelement till baksätet. Mvh Rasmus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.