|
|
|
|---|---|
|
har en M40 motor som har insattsoljefilter. jag undrar om man kan sätta ena slangen där oljetryckskontackten sitter ( ska även ta oljan till turbon där) och den andra slangen ner till tråget. ( sitter en plugg mittemot oljetryckskontakten, man kanske ska ta oljan där?) har någon monterat de på en M40 Han som ingen Turbo har...får åka utan BAR www.corvettegta.tk | |
|
från oljekontakten ska du ju inte ta de i allafall. flödar för lite genom de lilla hålet. Men som på m30 maskinerna där sätter man ju en grunka innan filtret bara med slanganslutningar.. |
|
|
M40 och M42 saknar färdiga lösningar för oljekylning. Det finns några racebilar samt nån turboladdad 318is som har en adapterplatta mellan filterhus och motor. Där tas oljan ut och passerar kylet för att återvända till motorn. Det är en ren speciallösning. Det kan eventuellt gå att bygga om ett filterhus för att få anslutningar i själva huset. Det finns en teori om detta som borde kunna fungera. Sätter dock ganska högra krav på den som bygger om det hela. De 318is som går som racebilar eller backtävlingsbilar, främst i Tyskland, har oftast torrsump. Problemet är välkänt men inte löst på ett enkelt och billigt vis för gemene man.. /Anton |
|
|
jeppan: oki det var de jag oxå trodde, pluggen som sitter på filterhållaren är m10 så det blir oxå lite tajt? Anton lillsnd: läste en tråd på forumet om en som hade gjort en egen adapterplatta kanske måste fixa en sån då, kan ske finns nån som har att sälja Han som ingen Turbo har...får åka utan BAR www.corvettegta.tk |
|
|
Ja den du läste hade fixat en egen adapterplatta heter Matthias. Sök så finner du nog honom på forumet. Det finns lite planer på annat håll att ta fram en sådan adapterplatta till försäljning. Men just nu verkar det projektet ligga på is. /Anton |
|
| Jag skulle också behöva en oljekylare på min m40. /kring | |
|
men M30 motorerna har ju åxå insattsfilter, kör dom utan oljekylare? svårt att tro de. kan man inte använda nått av dom isf Han som ingen Turbo har...får åka utan BAR www.corvettegta.tk |
|
|
har man 2,8 då sätter man en adapter platta med 2 slanganslutningar till oljekyl emmelan motor och filter behållare. den som sitter på 535 maskinerna. Varför oljekylare på en 1.8 ?? |
|
|
Jeppan: M40/M42 har inte "vanliga" oljefilter. Det sitter insatsfilter med tillhörande filterhus på dessa motorer. Hade jag haft möjlighet att visa hur varm oljan blir i en M42 efter bara några varv på tex Sviestad (tuffaste banan skulle jag tippa på) så skulle du förstå hur pass efterlängtad oljekylning är på den motorn. /Anton |
|
|
Ok Men är det ingen som har en adapter liggandes eller vet nån som passar ska ha oljekylare pga av turbokonventering Han som ingen Turbo har...får åka utan BAR www.corvettegta.tk |
|
|
Lite OT men hur sitter den på 325 m20? Sitter ju en på min. |
|
|
M20 har ju "vanligt" oljefilter vilket gör det enkelt att koppla in en oljekyladapter om man inte har det från fabrik, vilket 325i har. En sån adapter kan man köpa lite varstans, men när det är insatsfilter kan man inte använda en universaladapter vilket gör det klurigare. /Anton |
|
|
hur har m5 motornerna löst det, dom har väl instatts? Han som ingen Turbo har...får åka utan BAR www.corvettegta.tk |
|
| Anton Lillsund: Jag vet att dom och m30 motorerna har insats filter men man sätter en adapter platta av annan sort innan filter hållaren. Fattar du nu kanske ???? | |
|
har monterat ett annat bmw-filterhus på min m30b35 -89 e34 med uttag för oljekylare. Vet inte om det bara fanns på vissa m30is med speciella "option codes" eller hur det va. Min hade iaf ingen orginalmonterad, svensksåld är den, tyskarna kanske inte trodde att man behövde oljekylare uppe i schweden... Så det va okej att ta olja ur toppen vid oljetryckgivaren på m30? T-kors alltså? Kan man ta bort orginal tryckgivare och skicka dit givaren för en mätare av tryck istället? eller får bilen "spatt" då? |
|
|
alltså byta org givaren mot en givare som visar trycket på en mätare i kupen.. förtydligade min luddighet litegran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.